نتایج رأی‌گیری انتخابات شوراهای شهر در اسپانیا نشان داد مردم «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر این کشور و حزب مردم را به دلیل اجرای سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی عملا تنبیه کرده‌اند.

محمود فاضلی
در انتخابات اخیر شورای شهر و شهرداری‌های اسپانیا دو حزب ضدریاضتی «سیودادانوس» (شهروندان) و «پودموس» (ما می‌توانیم) با اقبال گسترده‌ای از سوی مردم مواجه شدند. نتیجه این انتخابات عملا به ساختار دو حزبی قدرت در اسپانیا که از 40 سال قبل در این کشور شکل گرفته و طبق آن قدرت میان دو حزب مردم و سوسیالیست دست به دست می‌شد، پایان داده‌ است. حزب «پودموس» که از سوی ایگلسیاس 36 ساله تأسیس شده و متحد حزب ضد چپگرای سیریزا در یونان است وارث «جنبش خشمگینان» است که در سال 2011 با جمعیتی صدها هزار نفری بر ضد ریاضت اقتصادی تظاهرات کردند. او اعتقاد دارد «امسال سال تغییر است. ما در انتخابات پیروز می‌شویم و حزب «مردم» را شکست می‌دهیم».

آقای ایگلسیاس رهبر حزب «پودموس» بعد از پیروزی بزرگ حزبش در انتخابات شورای شهر و شهرداری‌های اسپانیا، خانم مانوئلا کارمنا را بعنوان «شهردار جدید مادرید» معرفی کرد. در مادرید لیست خانم کارمنا 20 کرسی شورای شهر مادرید و حزب محافظه کار 21 کرسی را بدست آورد. خانم کارمنا می‌تواند با ائتلاف با احزاب سوسیالیست، پودموس یا شهروند، کرسی شهرداری مادرید را کسب کند. کارمنا یک روز از پس از پیروزی حزبش خطاب به هوادارانش تاکید داشت:«روشن است که اکثریت مردم برای تغییر رای دادند، این مردم تغییر می‌خواهند.

نتایج رأی‌گیری انتخابات شوراهای شهر در اسپانیا نشان داد مردم «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر این کشور و حزب مردم را به دلیل اجرای سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی عملا تنبیه کرده‌اند. نتایج این انتخابات بزرگترین شکست حزب حاکم در 20 سال گذشته بوده و این حزب علی‌رغم غلبه بر رکود 7 ساله اقتصادی، اما اکثریت مطلق را که در اغلب مناطق و حوزه‌های انتخابیه از آن بهره می‌برد، از دست داده است.
کاندیدای شکست خورده حزب محافظه کار مردم تائید می‌کند: «بحران مالی که برای چنین مدت طولانی ادامه دارد و باعث افزایش نرخ تورم شده، یکی از دلایل این وضعیت است، که مشکلات زیادی بوجود آورده و باعث شده بسیاری از مردم بیکار شوند. موضوع دیگر فساد است که از عوارض آن از دست دادن رای حزب مردم بوده است. در حالی که انتظار می‌رود انتخابات سراسری اسپانیا در ماه نوامبر (آبان- آذر) برگزار شود، نتایج انتخابات شوراها نشان داد که احزاب اصلی و بزرگ این کشور از حالا مجبورند با احزاب کوچکتر ائتلاف کنند. پس از سقوط شدید سطح محبوبیت حزب مردمی در اسپانیا، فشار داخلی اعضاء عالی رتبه حزب به ریاست حزب افزایش یافته و اکثریت آنها به نوسازی ساختار حزب تاکید دارند.

نتیجه انتخابات اخیر اسپانیا آزمونی بزرگ برای انتخابات پارلمانی در اواخر سال جاری است. در واکنش به نتایج انتخابات شورای شهر، مردم اسپانیا اعتقاد دارند حزب حاکم این کشور باید به اشتباهات خود در اداره کشور اعتراف کند و باید راه گفتگو را در پیش گیرد و به فکر راه حل‌های دیگری برای اداره کشور باشد. مردم اسپانیا با رای دادن به حزب پودموس در واقع اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور و سیاست‌های اقتصادی دولت ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا را محکوم کردند.
مقامات دولت حاکم بر اسپانیا نیز این شکست را پذیرفته‌اند. وزیر امور خارجه اسپانیا تاکید دارد«این امر می‌تواند مایه تاسف باشد، اگر دولتی که ملتی را از یکی از دردناکترین بحران‌ها خارج کرده مجددا انتخاب نگردد. بحران اقتصادی اسپانیا یکی از بزرگترین بحران‌ها در جهان غرب از سال 1929 می‌باشد، اما درک می‌کند که شهروندان پس از سال‌ها بحران خسته هستند ممکن است وسوسه شوند و به ما رای ندهند، اما این تصمیم آنها هزینه در بر خواهد داشت.

فرناندز دیاز وزیر کشور اسپانیا نیز اعتقاد دارد آشکار است که حزب مردمی در انتخابات نسبت به انتخابات چهار سال پیش، رای از دست داده است، اما همچنین باید یادآور شد که حزب مردمی بیشترین رای را در کل اسپانیا کسب کرد. حزب مردمی در کل اسپانیا 27 درصد رای را کسب نمود در حالی که حزب سوسیالیست 25 درصد را از آن خود کرد. وزیر کشور اسپانیا در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده‌های فساد مالی در داخل حزب حاکم مردمی دلیل سقوط رای و محبوبیت حزب در انتخابات شده تاکید دارد بدون شک، این مساله تاثیر داشته زیرا رای دهندگان اسپانیا بسیار جدی هستند. حزب مردمی اقداماتی را اعمال کرد تا که این فساد در آینده تکرار نشوند و افراد متخلف از حزب اخراج شوند. از دیدگاه ما همیشه انتخابات، یک آزمون هستند. مردم اسپانیا که آخرین حرف را برای گفتن دارند، ما را مورد آزمون قرار دادند. ما به اشتباهات خود پی بردیم و با شور و شوق بیشتر به کار خود ادامه خواهیم داد.

نتیجه انتخابات آزمونی بزرگ برای انتخابات پارلمانی در اواخر سال جاری است انتخاباتی که در دورنمای سیاسی آشفته و متزلزلی برگزار می‌شود. این تزلزل سیاسی به دلیل حضور دو حزب جدید پودموس و سیئودادانوس است که جریان دو حزبی سنتی در اسپانیا را به چالش کشیده، این دو حزب جدید سیاسی در اسپانیا بر مبارزه با فساد مالی تأکید دارند. دو حزب «سیودادانوس» و «پودموس» اگرچه از دو دیدگاه متفاوت برخوردارند اما وجوه اشتراکی هم دارند که «جدید بودن هر دوی آن‌ها، داشتن توانایی و ظرفیت بازسازی سیاست اسپانیا و داشتن رهبران جوان» از ویژگی‌های آنها است.
نتایج ضعیف اقتصادی حزب حاکم بر اسپانیا نقش مهمی در رویگردانی مردم از این حزب و روی آوری به حزب پودموس داشته است. از زمانی که حزب مردم قدرت را در اسپانیا به دست گرفته است روند اخراج کارگران و کارمندان از شرکت‌ها و ادارات شدت گرفته است. سن بازنشستگی دو سال افزایش یافته واز 65 سال به 67 سال رسیده است. نرخ بیکاری نیز به شدت افزایش یافته است. از چهار اسپانیایی یک نفر بیکار است. میزان بیکاری هم اکنون در اسپانیا به 26 ممیز 9 دهم درصد جمعیت فعال آن رسیده است. مردم اسپانیا به حزب حاکم دولت پشت کرده و برای چهار سال اعمال ریاضت اقتصادی و افزایش مالیات‌ها که منجر به افزایش بیکاری، کاهش دستمزدها و کاهش قدرت مالی اسپانیایی‌ها شد، این حزب را تنبیه کردند.

نتیجه انتخابات اخیر اسپانیا در حالی است که بدهی‌های عمومی اسپانیا در ماه مارس به یک هزار و 47 میلیارد دلار رسید که 98 ممیز نه دهم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود. بدهی‌های این کشور بین ماه فوریه تا مارس، شش میلیارد و 283 میلیون یورو افزایش یافت، در حالیکه در مقیاس سالانه، میزان بدهی این کشور 51 میلیارد و 317 میلیون یورو افزایش یافت. بر اساس پیش بینی دولت اسپانیا که در ماه آوریل مورد تجدید نظر قرار گرفت، بدهی دولت در سال 2015 به 98 و نه دهم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید، رقمی که در سه ماهه اول امسال تحقق یافته است. قرار است در سال 2016 بدهی دولت اسپانیا به 98 و پنج دهم درصد و در سال 2018 این مقدار به 93 و دو دهم درصد کاهش یابد.

همه نگاهها در اسپانیا به تاریخ انتخابات پارلمانی آتی است. حزب مردم اسپانیا در جایگاه حزب حاکم کشور در حال بررسی دو تاریخ 22 و 29 نوامبر سالجاری به عنوان روز برگزاری انتخابات سراسری است. بر اساس اخبار منتشره، تمایل حزب مردم بیشتر به تاریخ 29 نوامبر است. نخست وزیر اسپانیا تاکنون سخنی در مورد روز برگزاری انتخابات به میان نیاورده و فقط بر برگزاری انتخابات سراسری در پایان سال جاری تاکید نموده است. اما افکار عمومی اعتقاد دارند انتخابات تا پایان سالجاری و احتمالا در ماه نوامبر برگزار خواهد شد اما قانونا ادامه فعالیت دولت فعلی تا ماه ژانویه 2016 امکان پذیر است. آنچه گزینه 22 نوامبر در برابر گزینه 29 نوامبر برای برگزاری انتخابات سراسری را تضعیف نموده، برگزاری انتخابات ایالت کاتالونیا است. بر اساس قوانین اسپانیا اگر نخست وزیر بخواهد انتخابات سراسری را در تاریخ 22 نوامبر برگزار نماید، باید مصوبه انحلال کنگره نمایندگان و مجلس سنا را تا پیش از برگزاری انتخابات سراسری در تاریخ 28 سپتامبر امضا نماید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =