سایت صدای اقتصاد نوشت:

جمعی از زنان کارآفرین ایرانی به همراه چند نفر از هنرمندان ایرانی ماه گذشته سفری به آمریکا داشتند با فریال مستوفی یکی از اعضا اتاق ایران و از زنان کارآفرین که در این سفر حضور داشته است درباره جزییات این سفر و دستاوردهای اقتصادی آن گفت و گو کرده ایم.

شما با گروهی از فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان سفری به آمریکا داشتید؛ می خواهم بدانم این سفر چگونه برنامه ریزی شده بود و هدف از سفر شما چه بود؟

این برنامه به وسیله موسسه آموزش جهانی ( ورلد لرنینگ) که یک موسسه جهانی است ترتیب داده شده بود و ما به دعوت این موسسه به آمریکا رفتیم. این موسسه غیرانتفاعی است و کار آن هماهنگ کردن ملاقات ها و دیدارهای ملت ها و فعالان اجتماعی، اقتصادی و... در سطح جهان با همدیگر است و اصلا موسسه سیاسی نیست. این موسسه در 75 کشور جهان فعالیت دارد و از 80 سال پیش فعالیت خودش را شروع کرده است و تاکنون چیزی حدود 100 هزار نفر از طریق این موسسه به آمریکا سفر کرده اند و با فعالان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در آمریکا دیدار داشته اند.

شما در آمریکا چه دیدارهایی داشتید؟

ملاقات های بیشتر در حوزه زنان بود و با تجربه های آن ها درباره حمایت از زنان در آمریکا آشنا شدیم.

در ماه های گذشته صحبت های مختلفی درباره راه اندازی اتاق ایران و آمریکا مطرح شده است، آیا شما در این سفر که چند عضو دیگر اتاق ایران هم حضور داشتند با مسئولان اتاق آمریکا دیدار کردید؟

بله، جلسه ای داشتیم که خیلی عالی بود خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بودند و صحبت های بسیار خوبی مطرح شد و ما آن ها را تشویق کردیم که به ایران بیایند آن ها هم خیلی علاقه مند بودند که به ایران بیایند و فعالیت های مشترکی با اتاق ایران داشته باشند و مذاکرات مستقیمی با اتاق ایران انجام دهند و قرار شد که بعد از پایان زمان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 زمینه های این سفر فراهم شود. آن ها علاقه بسیار زیادی داشتند تا ارتباط برای شکل گیری اتاق مشترک ایران و آمریکا برقرار شود.

با رئیس اتاق بازرگانی آمریکا دیدار کردید؟

نه با معاون اتاق آمریکا دیدار داشتیم.

آیا قبل از سفر پیش بینی این دیدار شده بود و از طرف اتاق ایران به شما نمایندگی برای مذاکره داده شده بود؟

نه ما نمایندگی از طرف اتاق نداشتیم و برنامه ریزی در این زمینه نشده بود اما به عنوان یک عضو اتاق ایران حق خودم می دیدم که بتوانم صحبتی داشته باشم.

مقامات اتاق آمریکا چقدر شناخت نسبت به ایران و فعالیت های اتاق ایران دارند؟

ببینید بحثی که وجود دارد این است که نسل جدیدی که در آمریکا شکل گرفته در این سال های قطع روابط ایران و آمریکا، شناختی از ایران ندارند و افرادی که درده های گذشته هم بوده اند از کار کنار رفته اند و همه چیز تغییر کرده است و فاصله دارند با ایران و به همین دلیل لازم است که یک شناخت دو طرفه به وجود بیاید. البته من در تمام مجالسی که آن جا می رفتیم و دیدارهایی که داشتیم دائم ذکر می کردم که ما از طرف دولتمان هیچ مشکلی برای این که معامله ای با آمریکا داشته باشیم نداریم و نداشته ایم بلکه دولت آمریکا است که اجازه نداده است معامله ای صورت بگیرد. البته در کل من در جایگاهی نیستم که درباره روابط ایران و آمریکا صحبت کنم و همه چیز در این رابطه بسته به مذاکرات بین دولت مردان ما و آن ها دارد.

آیا دستاورد اقتصادی در این سفر وجود داشت و قراردادی شما و یا همراهان دیگر امضا کردند؟

نه، این سفر بیشتر جنبه دیدار، دوستی و آشنایی و شناخت داشت و اصلا بحث های اقتصادی این چنینی مطرح نشد.

برنامه گروه اصلا در آمریکا به چه صورت بود؟

ما روزانه 4،5 ملاقات داشتیم مثلا جلسه ای با شهرداری سانفرانسیسکو داشتیم با یکی از کارشناسان آمریکایی که در زمینه سرمایه گذاری فعال بود و فاینانس جلسه ای داشتیم که خیلی عالی بود. همچنین در یک جلسه چهار ساعت که کارگاه آموزشی هم بود و در حوزه زنان و کارآفرینی شرکت کردیم که این جلسه از سوی موسسه کافمن برگزار شد و خیلی جالب بود.

در جلسات مختلف همه اعضا گروه ایرانی شرکت می کردید یا اینکه تقسیم شده بودید؟

نه همه با هم بودیم و جلسات را مشترک شرکت می کردیم.

می خواهم بدانم که برخورد آن ها و واکنششان در دیدارها به حضور گروهی از زنان کارآفرین و هنرمند ایرانی در آمریکا چه بود؟

آن جا موقعی که با دوستان آمریکایی صحبت می کردم و خودم را به عنوان یک زنی که در حوزه معدن فعالیت دارم معرفی می کردم حقیقتا جا می خوردند و چهریشان عوض می شد و تعجب می کردند و می گفتند مگر می شود یک خانمی در ایران در این فعالیت ها حضور داشته باشد آن ها فکر می کردند که زنان در ایران با رو بنده هستند و اصلا اجازه بیرون رفتن از خانه را ندارند و تصویر کاملا اشتباهی داشتند وقتی متوجه می شدند که خانمی مثل من در ایران در کار معدن است و پروژه های صنعتی برای آن ها خیلی جالب بود مثلا ما جلسه ای با شهرداری سانفرانسیسکو داشتیم ( شهرداری سانفرانسیسکو آن جا مسئول پروژه های زیربنایی شهر است) می گفت ما در سال جاری در حدود 8 میلیارد دلار پروژه زیر بنایی در شهر داریم و وقتی من به او گفتم که شرکت ما در حدود 3 میلیارد دلار پروژه دارد اصلا باورش نمی شد و شوکه شده بود.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =