ADSL یا همان اینترنت پر سرعت چند سالی است که در ایران جا افتاده است و کرمان هم به تبع دیگر استان ها، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت پرسرعتش اضافه می شود.

خبرآنلاین کرمان/رضا عبادی زاده: واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته در کرمان گفته بود: سال گذشته سه میلیون کاربر ADSL در کشور وجود داشت که در این یک سال و نیم به بیش از هشت میلیون مشترک رسیده است. اما کاربران اینترت بدلیل قطعی های گاه و بیگاه آنچنان از اوضاع اینترنت راضی نیستند. نمونه اش قطعی اینترنت هفته گذشته در کرمان.

قطعی های پی در پی و نارضایتی مشتریان

یکی از مشتریان اینترنت مخابرات می گوید: پنج شنبه و جمعه اینترنت قطع بود و عصر جمعه مشکلات برطرف شد. وی افزود: متاسفانه سیستم کاربری اینترنت پرسرعت مخابرات هم کاربر پسند نیست. گفتنی ست پس از صحبت با این فرد برای چک کردن محیط کاربری به سایت مخابرات کرمان به آدرس http://www.kermantel.ir/ رفتیم که در عین ناباوری با صفحه ای روبرو شدیم که نشان از خوابیدن سایت مخابرات بود.

 جوان دیگری که شرکتی در حوزه IT دارد و از مخابرات اینترنت گرفته است می گوید: متاسفانه برای ارائه دهندگان اینترنت در کرمان فرقی نمی کند که مشتری شان چه کسی است. وی ادامه می دهد: قطع شدن اینترنت باعث وارد شدن خسارت به شرکت ما می شود اما متاسفانه کسی پاسخگو نیست.

این فرد درباره قطعی اینترنت هفته گذشته می گوید: جدای از قطعی اینترنت، مشکل تمدید اشتراک برای شرکت ما پیش آمد. چهارشنبه عصر سرویس خود را با حضور در مخابرات تمدید کردیم که با قطعی روز پنج شنبه مواجه شدیم اما پس از برطرف شدن مشکلات، تمدید اشتراک در پنل شرکت ما ثبت نشده بود و انگار اینترنت ما تمدید نشده بود و تا دیروز(دوشنبه) اینترنت شرکت ما قطع بود. وی افزود: جالب اینجا بود که کارشناس و پشتیبان مشخصی هم در مخابرات نبود که بدرستی جواب ما را بدهد و فقط می گفتند درست می شود. در نهایت هم خودمان فهمیدیم که مشکل از کجاست و به مخابرات اطلاع دادیم.

قطعی هفته گذشته

معاون شبکه شرکت مخابرات استان کرمان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت: نقص فنی در مرکز اصلی دیتا کرمان روی داد و از قطعی سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) در استان حدود 48 ساعت می گذرد. مطهری تصریح کرد: نوسانات برق علت نقص فنی بوده که باعث شد به برخی سیستم های ما صدمه وارد شود و تاکنون بیش از 90 درصد مشکل برطرف شده است. وی گفت: هم اکنون برخی از سرویس های اینترنت در حال بالا آمدن هستند.

معاون شبکه شرکت مخابرات استان کرمان افزود: خدمات دیتا شامل دو بخش است و یکی مشترکانی هستند که از ما ADSL می گیرند و حوزه دیگر مشترکان شرکت ها و اینترنت سازمان هاست که این حوزه مشکلی نداشته است. وی گفت: در واقع بخشی از دیتا استان کرمان با بروز نقص فنی دچار اختلال شد.

در حالی که تلاش ما برای صحبت کردن با معاون شبکه شرکت مخابرات استان کرمان بی نتیجه ماند و از دفتر مطهری به ما گفتند که وی ماموریت است، دهقان از روابط عمومی مخابرات به ما گفت: در پی قطعی هفته گذشته در حال ارسال پیامی برای مشتریان مخابرات هستیم که علاوه بر عذرخواهی، خسارت شان را هم به نوعی جبران کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که قطعی اینترنت فقط مربوط به مشتریان مخابرات بوده یا دیگر شرکت های ارائه دهنده اینترنت هم با این مشکل مواجه شدند گفت: تا آنجایی که من می دانم این مشکل فقط مختص مخابرات بوده و اگر مشتریان دیگر شرکت ها با مشکل مواجه شدند اشکال کار از طرف مخابرات نبوده و به شرکت ارائه دهنده برمی گردد.

رئیس هیات مدیره شرکت دیده بان اما نظر دیگری دارد. برومند می گوید: لینک های بین مراکز مشکل داشتند و باعث قطعی اینترنت طی دو روز در هفته گذشته شد. وی افزود: قطعی اینترنت مشتریان شرکت دیده بان از طرف این شرکت نبود و مستقیما به مخابرات مربوط بود.

برومند درباره اوضاع اینترنت در کرمان گفت: ADSL در دنیا منسوخ شده در حالی که در ایران تازه در حال جا افتادن است و تا زمانی که مشترکین از طریق سیم مخابرات به اینترنت پرسرعت وصل می شوند مشکلات این چنینی تمام نمی شود.

 مرادی پشتیبان فنی نمایندگی شاتل در کرمان هم به ما گفت: چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته اینترنت شرکت شاتل با مشکل مواجه شده بود.

از کشورهای منطقه عقب هستیم

دبیر کمیسیون IT  استان کرمان می گوید: اوضاع اینترنت در سطح کشور هم چندان اوضاع خوبی ندارد و در کرمان هم اینترنت تابعی از شرایط ملی است.

عسجدی افزود: وزیر ارتباطات قول هایی را داده اند اما اوضاع امیدوار کننده نیست. وی گفت: متاسفانه در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه از اینترنت خوبی در ایران برخوردار نیستیم و در حالی که برخی کشورها به طور کلی از ایران عقب هستند اما از نظر اینترنت وضع بهتری از ما دارند و از ما جلو زده اند.

دبیر کمیسیون IT کرمان درباره قطعی اینترنت در کرمان تصریح کرد: شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت به نگه داشتن مشتریان خود اهمیت زیادی می دهند و سعی می کنند بهترین خدمات را ارائه کنند تا از دیگر شرکت های ارائه دهنده اینترنت عقب نیفتند.

عسجدی ادامه داد: قطعی های پی در پی اینترنت باعث می شود مشتریان این شرکت ها این قطعی ها را از چشم شرکت ببینند در حالی که همیشه اینگونه نیست و شرکت مربوطه در خطر از دست دادن مشتری هایش قرار می گیرد. وی افزود: البته ما تقریبا به این قطعی ها عادت کردیم و به صورت متوالی با قطعی اینترنت مواجه می شویم.

عسجدی درباره مقایسه اینترنت کرمان با دیگر استان ها گفت: به طور کلی زیاد اوضاع اینترنت کرمان با دیگر استان ها تفاوتی ندارد و این قطعی ها در همه جای ایران مشاهده می شود که گاهی اوقات این قطعی ها اجتناب ناپذیر است. اما شرایط کرمان به نسبت استان های همجوار بد نیست.

رقابت شرکت های خصوصی با مخابرات نابرابر است

یک کارشناس حوزه IT به ما گفت: مخابرات نباید اینترنت پرسرعت ارائه دهد چرا که شرکت های خصوصی از این موضوع ضرر می کنند. جاوید مومنی افزود: مخابرات می گوید شرکتی خصوصی است اما کل زیرساخت کشور را دارد.

وی تصریح کرد: شرکت های خصوصی برای اینکه در یک مرکز به مشتریانشان اینترنت ارائه دهند باید به مخابرات هزینه ای را برای این کار بپردازند اما مخابرات از خودش که پول نمی گیرد. این فقط نمونه ای از این رقابت نابرابر است.

مومنی درباره شرایط اینترنت در کرمان گفت: مشکلی که در کرمان وجود دارد بیشتر مربوط به بحث انتقال دیتا است که مخابرات می تواند سرویس های با کیفیت تری را ارائه دهد.

وی در پایان گفت: اینترنت کرمان با توجه به تراکم جمعیتی کمی که در کرمان وجود دارد زیاد بد نیست اما می تواند از این هم بهتر باشد. به عنوان مثال شهر یزد بدلیل وجود شرکت پیشگامان، اینترنت به مراتب با کیفیت تری به نسبت کرمان دارد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =