کمیت گریبان گیر تولید علم ایران/ استادی که پایان نامه خود را به ۱۰ مقاله تبدیل کرد

بر‌اساس بررسی‌های صورت گرفته، جایگاه ایران در زمینه ارجاع دانشمندان جهان به مقالات ایرانی مصداق کیفیت مقالات علمی‌، در رتبه 36 دنیا و در جایگاه‌های پایین‌تر از کشورهایی همچون رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، مصر و ترکیه است.

طهورا شهبازی: کمیت گرایی در تولید مقالات علمی حالا به بالاترین حد خود طی سال های اخیر رسیده است. کار به جایی رسیده که ایران از نظر کمیت مقالات علمی در دنیا رتبه 15 را به خود اختصاص داده است اما از نظر کیفیت رتبه رتبه 36 را دارد. به همین دلیل مسوولان وزارت علوم در دولت یازدهم به دنبال افزایش کیفیت آموزش عالی در کشور هستند.

علاوه بر این هر روز مصادیقی از تلاش برخی از افراد برای ارسال مقالات به پایگاه های علمی و تخلفات رخ داده در این حوزه به گوش می رسد، در جدید ترین این موارد دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، اطلاعاتی را در اختیار خبرآنلاین گذاشته اند که براساس آن یکی از اعضای هیات علمی این دانشکده پایان نامه دکترای خود را که در سال ۱۳۷۹ دفاع کرده است را طی سالهای اخیر به ۱۰ مقاله تبدیل کرده است.

این اتفاق در شرایطی است که براساس عرف رایج در دانشگاه های ایران هر شخصی می تواند پایان نامه خود را نهایتا به یک یا دو مقاله تبدیل کند.

 

کمیت گریبان گیر دانشگاه ها

دکتر حسن روحانی، رییس جمهور، در ابتدای سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳خطاب به روسای دانشگاه ها، با تاکید بر اینکه، کمیت با کیفیت در دانشگاه‌ها توازن داشته باشد، گفت: «امروز بیاید در هر استان‌تان جهانی بیاندیشید و ملّی و محلّی حل کنید. در استان خودتان، دانشگاه خودتان، دانشگاه استان نمی‌خواهد به مسایل استان بپردازد. برایش راه‌حل پیشنهاد کند، تحقیقاتش را در آن مسیر قرار دهد. مدام به فکر «ای اس ای» نباشیم، به فکر امتیاز نباشیم؛ رها کنیم این شرک‌ها را و به فکر کشورمان و ملتمان باشیم.»

اشاره او به توازن کمیت و کیفیت در دانشگاه ها و اعتراض به توجه اساتید به ارسال مقاله به پایگاه علمی در شرایطی است که دانشگاه ها و مراکز علمی ایران چندسالی میزان ارسال مقالات علمی به پایگاه «آی اس آی» را افزایش دادند. مسئله ای که باعث شده، کارشناس عطش حاضر برای ارسال مقالات علمی را «توروم علمی » بخوانند. تورمی که تنها باعث افزایش آمار های کمی می شود و کمکی به کیفیت و تولید علم نافع در کشور نمی کند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، میزان مقالات علمی ایران در سال ۲۰۱۴ در پایگاه استنادی «آی اس آی» با احتساب مجموع مقالات کنفرانس ها و مقالات مجلات به ۲۶ هزار و ۴۹۴ مدرک رسید. کمیت گرایی همچنین باعث شده رتبه ایران در کیفیت مقالات علمی رتبه بالایی نباشد.

جايگاه ايران در زمينه ارجاع دانشمندان جهان به مقالات ايراني مصداق کيفيت مقالات علمي‌، در رتبه 36 دنيا و در جايگاه‌هاي پايين‌تر از کشورهايي همچون رژيم اشغالگر قدس، سنگاپور، آفريقاي جنوبي، عربستان سعودي، مصر و ترکيه است. البته مطرح کردن تنها بخشي از واقعيت از سوي وزارت علوم تنها به اينجا نيز ختم نمي‌شود. هم اکنون معيارهاي مختلفي براي توليد علم يک کشور مطرح مي‌شود.

براساس معيارهاي شناخته شده در دنيا که هرساله در برنامه توسعه انساني سازمان ملل متحد نيز به آن اشاره مي‌شود، معيارهايي نظير تعداد مقالات ارسالي به پايگاه‌هاي علمي، تعداد ارجاع به مقالات، تعداد محققان هر کشور به ازاي هر يک ميليون نفر، درصد توليد علم هر کشور از کل توليدات، ميزان توليد ناخالص ملي به ازاي هر نفر، نسبت توليد علم به توليد ناخالص داخلي و سهم رشته‌هاي فني، مهندسي از کل رشته‌هاي تحصيلي از جمله معيارهاي اصلي در سنجش توليد علم هر کشور است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    8 0
    کیفیت چالش بزرگ تولید صنعتی و علمی است. بدون کیفیت فرآورده های صنعتی یا علمی ما مشتری نخواهد داشت و در رقابت با محصولات بین المللی نابود خواهد شد و فاجعه. موضوعی که اکنون در صنعت خودرو با کابوس آن رویرو هستیم. به جای اینهمه شعارهای بی سر و ته تمام مسئولان صنعتی هم و غم خود را صرف تلاش برای بهبود کیفیت بنمایند. همه برای کیفیت بهتر، همه برای زندگی کیفی تر در همه زمینه ها. اینجا کار مشکل است و شعار نمیتوان داد نیاز به عقل و تفکر داریم تا تظاهر ، اینجاست که کله پوکها از زیرکها و با هوشان جدا می شود. بنابراین کسی وارد این وادی نمیشود، چرا؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    10 1
    اخیرا با یکی از دوستان دانشگاهی در ایران صحبت می کردم که اخیرا مرتبه دانشیاری خود را دریافت کرده است. از من خواست که به او کمک کنم که مقاله ای در یک مجله معتبر علمی "غیر پولی" در خارج جاپ کند.. وقتی از او پرسیدم که جند مقاله داری ؟ گفت نزدیک به 40 مقاله. تعجب کردم . وقتی پرسیدم کجا و چگونه؟ گفت در مجلات پولی این کمیت مقاله ها اینگونه بدست آمده است
  • مریم RO ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    15 0
    من دانشجوی دکتری دانشگاه تهرانم. در این دانشگاه برای نمره پایان نامه کارشناسی ارشد شرط مقاله وجود دارد و حالا هم برای دفاع دکتری این شرط هست. چند باری هم که برای مصاحبه بورسیه رفتم ازمن نپرسیدن چه مقاله ای داری پرسیدن چند تا مقاله داری. دانشجویان دیگری هم که قصد هیئت علمی شدن دارند به دنبال مقاله سازی هستن. هم کلاسیهای من از پایان نامه کارشناسی ارشد خود بین 57 مقاله چاپ کرده اند. اینها نتیجه سیاستهای غلط وزارت علوم برای آمار سازی است.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    13 0
    وقتی معیار قبولی در مصاحبه دکتری. کار پژوهشی باشه خب طرف به هر دری میزنه که مثلا کار پژوهشی داشته باشه
  • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    9 0
    مقاله مقاله شده بلای دانشگاههای این مملکت. بعد اینکه اومدم از خارج از جلو دانشگاه تهران رد شدم خجالت کیشیدم، داد میزنن مقاله مقاله... . کم خودمونو گول بزنیم تا کی آخه. اساتید ضعیف شدن، دانشجوها بدتر و ... . رشد اقتصادی بدون رشد واقعی علمی و اصلاح تولید غیر ممکنه.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 5
    بجای پایان نامه که هیچ بدرد نمی خورد وفقط وقت وانرژی وپول دانشجو را هدر می دهد بجای پایان 6 واحد تخصصی درس بخواند وچیزی بارش شود نه که این همه هزینه کند برای فقط نمره. بعضی ها هم پایان نامه را می دهند دیگری برایشان بنویسد وهزینه اضافی هم می دهند واین از نظر من با فروش مدرک هیچ فرقی ندارد. باشد که وزارت علوم فکری به حال پایان نامه کند. با تشکر
  • سيدزاده A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    1 1
    چاپ مقاله از رساله هيچ محدوديت تعدادي ندارد، بلکه خوب هم هست البته در ارزيابي براي ارتقا در هيئت علمي مقاله جديد علمي پژوهشي تا 7 امتياز دارد ولي مقاله مستخرج از تز تنها 1 امتياز خواهد داشت معمولا هيئت مميزه ها در دانشگاه مقالات مستخرج از تر را در نظر دارند.
  • بی نام US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    معیار پذیرش دانشجوی دکتری باید ایده محور باشه نه نمره محور. دانشجوی دکتری باید با ایده ای پزوهشی به درد بخور وارد دانشگاه بشه نه با یک کارنامه پر از نمره. امروز تو ایران نمره هست که اهمیت داره و نه ایده. اما تو دانشگاههای جهان علاوه بر نمره و کارنامه موفق باید ایده کاربردی هم تو هر زمینه ای داشته باشی و در واقع پروپزال اول باید تایید بشه بعد بقیه مراحل..
  • حمید آرمانی A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 0
    میشه لطفا اسم فرد رو با سند بیارید؟ من خودم دانشگاه تهران هستم و استادی در دانشکده ادبیات می شناسم که اینچنین استاد تمام شده شده است.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
      0 0
      اگه واقعا استادی میدونی چه جوری با یه سرچ کوچک شناسایی کنی، احسنت...
  • دانشجو A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    1 0
    بهتر نیست خبر آنلاین جزییات بیشتری رو در اختیار بذاره ؟؟؟