سهم خرده فروشی در تولید ناخالص داخلی/ بزرگترین بازارهای خرده فروشی جهان کدامند؟

صدای اقتصاد نوشت:

طبق ارزیابی های جهانی موفق ترین بازارهای نوظهور خرده فروشی مربوط به کشورهایی همچون؛ چین، اروگوئه، شیلی، قطر، مغولستان، گرجستان، امارات متحده عربی، برزیل، مالزی و ارمنستان است. 

برآورد مشخصی از سهم خرده فروشی در تولید ناخالص داخلی ایران وجود ندارد؛ فعالیتی که به واسطه سهل الوصول بودن فرآیند راه اندازی آن، روندی رو به رشد در کشور داشته است. طبق برآوردهای غیر رسمی، روند رشد ایجاد واحدهای خرده فروشی در ایران، سالانه 12 درصد افزایش دارد.
اما گزارش های جهانی نشان می دهد که بازارهای نوظهور خرده فروشی نه تنها در ایران که در بسیاری از نقاط دنیا رو به افزایش است. البته این روند طی سال گذشته میلادی در اروپا نسبتا کاهش یافته است.

طبق برآوردهای جهانی، آشفتگی در بازارهای جهانی و حتی تنش های ژئوپولیتیک نمی تواند عملکرد خرده فروشان را چندان تنزل بخشد. براین اساس، گزارش شاخص توسعه خرده فروشی جهانی که روی 30 کشور از 200 کشور جهان انجام شده، نشان می دهد تلاطم خرده فروشی در شرق میانه، آمریکای لاتین، و روسیه رویکرد محتاط تری داشته و همین باعث شده بازارهای نوظهور خرده فروشی در این مناطق افزایش یابد.
اما طبق ارزیابی های جهانی موفق ترین بازارهای نوظهور خرده فروشی مربوط به کشورهایی همچون؛ چین، اروگوئه، شیلی، قطر، مغولستان، گرجستان، امارات متحده عربی، برزیل، مالزی و ارمنستان است.
برمبنای این گزارش، سرانه تولید ناخالص داخلی چین در سال 2015 معادل 12 هزار و 900 دلار بوده است. این کشور در 25 سال گذشته با رشد تولید ناخالص داخلی مواجه بوده و میزان خرده فروشی در این کشور به مراتب رو به افزایش بوده است. میزان خرده فروشی در این کشور نسبت به سال گذشته میلادی 12 درصد رشد داشته که به نظر می رسد تا سال 2018 از ایالات متحده پیشی بگیرد.
میزان سرانه تولید ناخالص داخلی در اروگوئه طی سال جاری میلادی 20 هزار و 500 دلار بوده است. اقتصاد رو به رشد و صنعت گردشگری این کشور راه ورود برندهای لوکس را به این کشور باز کرده است. همین امر باعث شده اوروگوئه بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی در آمریکای لاتین را داشته باشد. همانند برزیل، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور بسیار کند بود که در 4 سال گذشته این رشد را به 9  درصد در سال رسانده است.
شیلی تا پیش از این رتبه بالایی در میزان خرده فروشی داشت اما به دلایلی از جمله تورم بالا، بیکاری و روند کند رشد تولید ناخالص داخلی، جایگاهش در رتبه خرده فروشی جهانی کاهش یافت. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور امسال معادل 23 هزار و 200 دلار بوده است.
قطر از دیگر کشورهای آسیایی است که رشد اقتصادی آن به افزایش سهم خرده فروشی منجر شده است. براین اساس خرده فروشی در این کشور حدود 12 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است، کشوری با سرانه تولید ناخالص داخلی 144 هزار و 400 دلار.
مغولستان هم با سرانه تولید ناخالص داخلی 10 هزار و 200 دلاری به فهرست 10 بازار نوظهور خرده فروشی وارد شده است. رشد خرده فروشی در این کشور از سال 2010 تا 2014 تا 16 درصد افزایش داشته است که همین امر موجب ورود برندهای مطرح به بازار این کشور شده است.
سهم خرده فروشی در اقتصاد سایر کشورهای یاد شده نیز به مراتب بالا و رو به افزایش است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =