یک تن ضعیف و یک کاروان اسیر! نگاهی دیگر به معضل مقالات علمی پژوهشی

بارها شما استادان و دانشجویان و اهل مطالعه دیده اید که بالای یک مقاله نام سه یا چهار نفر به عنوان مولف آمده است! هیچ فکر کرده اید که این مقاله، خوب و یا بد، چرا باید به نام چندین نفر چاپ شود، در حالی که بیش از نود و پنج درصد این مقالات تنها کار یک نفر است و گاهی مقاله چنان که است که حتی نام یک نفر هم برای آن زیاد است؟

همین امروز چهار مورد مراجعه برای یک مشکل مشابه داشتم. چهار دانشجویی که باید مقاله علمی پژوهشی می داشتند تا بتوانند از پایان نامه خود دفاع کنند.
بنده درک می کنم که اصل این رویه کاری است که هم در دنیا معمول است و هم از نظر پیشرفت علمی اقدامی درست. به هر حال هر دانشجویی وقتی یک تا سه سال پایان نامه ای را می نویسد باید محصول خالص علمی کار خود را در یک یا دو مقاله عرضه کند. جای عرضه آن هم مجله ای است که اصولی برای درج مقالات و چاپ آنها دارد و حالا در داخل به عنوان مجلات علمی پژوهشی و اگر خارجی باشد به عنوان مقاله I S I می شناسیم.
اما مشکل درج مقالات دانشجویان در آنها از حد معمول گذشته و حاشیه های زیادی پیدا کرده است که ادامه آنها به اصل کار آسیب خواهد زد مگر آن که راه حلی برای آنها پیدا شود. در اینجا اصلا نمی خواهم در باره مشکل نگارش پایان نامه ها خارج از دانشگاه و به صورت های تقلبی و استیجاری صحبت کنم، همین طور نمی خواهم در باره کارهای ساختگی چاپ مقالات در مجلات خارج از کشور که غالبا وضع مفتضحی دارد مطلبی بنویسم بلکه هدفم فقط همان مشکلی است که در ابتدا عرض کردم.
برخی از مشکلات کار دانشجویان برای چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی عبارت است از:
1. به دلیل اجباری که برای چاپ مقاله در چنین مجلاتی وجود دارد، و این مشکل انواع و اقسامی دارد که ممکن است به ضعف مقاله یا نبودن ظرفیت یا عدم وجود ارتباط با مدیران و مانند اینها باشد، زمینه نوعی فساد به خصوص فساد مالی فراهم می شود. در این زمینه افرادی از دو طرف گرفتار پیشنهادهای مالی شده و زمینه ای را برای گسترش حرام خواری در این حوزه پدید می آورند. گاه شنیده شده که مبالغی تا دو میلیون برای درج یک مقاله پیشنهاد یا گرفته می شود که امیدوارم این موارد بسیار نادر یااصلا نباشد.
2. طول کشیدن زمان بررسی مقالات که امری عادی شده و گاه یک سال و حتی بیشتر به درازا می کشد، کار دفاع دانشجویان را به عقب انداخته و فرصت های زندگی آنها را از دستشان می گیرد. طبیعی است که تاخیرهای یکساله برای دفاع انواع هزینه های را برای دانشجو و دانشگاه ایجاد کرده و به خصوص وضع چنان می شود که دانشجو از وضع تحصیل و تحقیق دور شده و سراغ دیگر مسائل زندگی خود رفته و از موضوع اصلی پایان نامه خود برای مدتی فاصله بگیرد.
3. از سوی دیگر امتیازی که به استادان بابت چاپ مقالاتشان در این مجلات تعلق می گیرد و زمینه ارتقاء یا دریافت وجوهی از دانشگاه می شود، اغلب کار دانشجویان را به تاخیر می اندازد. این موارد مربوط به زمانی است که کسانی با اعمال نفوذ یکسره به چاپ مقالات خود می پردازند. به طوری که همین اواخر شنیده شد که یک استاد ده مقاله از پایان نامه دکتریش در یک مجله که زیر نظر خود او بوده چاپ کرده است. این چیزی بود که در رسانه ها آمد و بنده در باره آن قضاوتی نمی کنم. نتیجه این امر خسارتی است که دانشجو باید متحمل آن شود.
4. در اغلب موارد که بخشی از پایان نامه به نام دانشجو همراه با استاد و مشاور چاپ می شود، استاد حتی یک مرور ساده هم بر مقاله نمی کند. بنده خود بارها به چشم دیده ام که استاد حتی رنگ مقاله را هم ندیده است. معلوم نیست چگونه چنین مطالبی به نام استادی منتشر می شود در حالی که روح او هم از آن خبر ندارد. خواهید گفت به هر حال او استاد راهنماست، اما خواهم گفت که چون نظارتی بر کارا راهنمایی استادان نیست، عملا اصل کار از خاصیت و هدفی که در کار بوده فاصله خواهد گرفت و جامعه از این دانش طرفی نخواهد بست. شده است که دانشجو با سرهم بندی مقاله ای را نوشته یا آن را از جایی برداشته و پس از چاپ آبروی استاد را هم برده است.
5. جالب است که در برخی موارد نام سه تا چهار نفر و حتی بیشتر روی مقاله آمده است. در این صورت شک نباید کرد که نوعی بده بستان در کار است. یعنی کسانی هستند که نام رفقای خود را هم روی مقاله می گذارند تا برای او هم امتیازی ثبت شود و طبعا او هم در عوض کاری برای آنها انجام خواهد داد یا در جای دیگری نام وی را خواهد آورد. آنها که با محاسبه امتیازات آشنایند می دانند که در هر حال هر دو سود کلانی خواهند برد بدون آن که در این میانه زحمت جدی کشیده باشند. این در حالی است که گاه موضوع این مقالات در حوزه علوم انسانی چنان محدود و گاه چنان غیر علمی است که حتی بودن نام یک نفر هم روی مقاله زیاد است چه رسد به نام سه تا پنج نفر! در یکی از این مجلات که بنده به عنوان عضو هیئت تحریریه هستم، به طور تقریب هشتاد درصد مقالاتی که می رسد رد می شود در حالی که انبوهی از اسامی استادان دانشگاه های عجیب و غریب همراه نام دانشجوی مربوطه روی مقالات آمده است، چیزی که نشان می دهد این رویه به یک دکان تبدیل شده است.
6. بارها دیده شده است که دانشجو عاجزانه از استاد خواسته است که اجازه دهد نام او کنار مقاله اش باشد، چرا که اگر نباشد جایی به چاپ نخواهد رسید. این به چه معناست؟ معنایش این است که کسی برای کار علمی ارزشی قائل نیست و تا نام استادی کنار دانشجو نباشد مورد توجه مدیر مجله قرار نخواهد گرفت. و این درست در حالی است که استاد مربوطه اگر خیلی هنر کند، تنها نگاهی به مقاله می اندازد، اما اصولا چون در آن زمینه ورود جدی نداشته، پیداست که هیچ مطلب مهمی به ذهن مبارکش نخواهد رسید. فراوان دیده شده است که نام استادی در انواع و اقسام مقالات با حوزه های پژوهشی مختلف در کنار نام دانشجو آمده در حالی که یقین داریم استاد مربوطه در بیشتر این حوزه ها ورودی ندارد و معلوم است که صرفا با نوعی رفاقت و بند و بست این تقارن میان نام دانشجو و استاد آمده است.
7. در تمام دورانی که ما در تاریخ علم وادب با آن آشنا هستیم همیشه حقوق معنوی واقعی یک نوشته با نسبت دادن آن به یک نویسنده مشخص محفوظ بوده است اما مع الاسف در اینجا این حق به مقدار زیادی نادیده گرفته شده و صاحبان واقعی اندیشه ها شناخته نخواهند شد. در مورد یک مقاله اگر واقعا کار مشترکی بین استاد و دانشجو باشد، می توان به اشتراک حق معنوی آن دو در آن نوشته نظر داد و اما این در حالی است که اغلب استادان ما حتی اشراف درستی هم بر مقاله ندارند و در نگارش آن سهمی ندارند، بنابر این چطور می توان به اشتراک این حق نظر داد؟ به نظر می رسد باید فکری کرد تا صاحب هر مقاله و نویسنده هر نوشته، چنان که هزاران سال چنین بوده، به نوعی مشخص باشد و البته قید شود که فلان استاد مشرف بر این مقاله بوده است. اما چاپ مشترک مقاله برگرفته از یک پایان نامه به اسم دانشجو و استاد دست کم میان ما ایرانیان که اکثریت قریب به اتفاق همراهی واقعی استاد را در نگارش سراغ نداریم، یک مشکل جدی است. در واقع کار مشترک ممکن است وجود داشته باشد اما اینها که ما شاهدش هستیم واقعا کار مشترک نیست. بنابرین شاید بهتر باشد کمی تامل کنیم و ببینیم آیا می توان به وضعیت قبلی برگشت و درعین حال حق استاد و مشاور را حفظ کرد یا نه.
8. در مواردی که بنده خود به نوعی کار بررسی را انجام می دادم مشاهده کردم که یک استاد با ده دوازده مقاله دانشجویانش قصد ارتقای علمی دارد. در حالی که یقین دارم با بند و بست از یک پایان نامه ارشد دانشجویش چهار مقاله مشترک به اسم خود و او چاپ کرده است! من می پذیرم که او حق بزرگی برای استادیش دارد اما او باید با نوشته های خودش از مقاله و کتاب استادیش را ثابت کند. دانشگاه باید با کار خود استاد که مطمئن به آن است استاد را ارتقاء دهد. آنچه در حال حاضر وجود دارد محک خوبی برای سنجش اساتید نیست مگر آن که همزمان کارهای جدی از خودشان هم داشته باشند.
اینها گوشه ای از ایراداتی بود که به ذهن بنده رسید. باز هم تاکید می کنم که بنده می پذیریم که باید دانشجو حاصل کار علمی اش را ارائه دهد اما این رویه را با این حاشیه ها نمی توانم هضم کنم.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید مسعودی EU ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    21 0
    سلام نکات ارزنده ای بود لطفا این مقاله رو ببینید با 96 نویسنده که اصلا باور کردنی نیست اثرات يك برنامه جامعه محور قلب سالم در افزايش فعاليت بدني زنان: كارآزمايي شاهددار تصادفي با هدايت پژوهش مشاركتي جامعه محور نویسندگان: آبادي پور فرحناز, آبادي پور مهناز, آبادي حكيمه, آيتي نژاد خديجه, احتشامي فاطمه, اصفهاني شيرين, افنداك محبوبه, امامي سيدرضا, اميري زهرا, بهراميان فاطمه, بنه گزي بهنوش, پازكي رها, تمجيدي فاطمه, توانايي مقدم اعظم, جرجم پور زبيده, جعفري زهرا, جعفري سيدمجتبي, جوهرزاده سكينه, حاجب زاده بتول, حاجب زاده فاطمه خود این مقاله می تونه یه خبر باشه من باورم نشد و فکر کردم خطای سایت هستش ولی بعد که رفتم و دانلود کردم دیدم نه بابا 96 تا نویسنده داره
  • حميد ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    33 1
    خدارو شكر كه بالاخره صداي يك نفر از خود اهل فن درومد متاسفانه در دانشگاههاي مشهد اساتيد فقط با مقالات دانشجويان رتبه گرفتن اميدوارم قانوني جدي وضع بشه
  • ali IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    4 50
    چرا به خودمون اجازه میدیم این قدر صریح و بدون منطق درباره ی موضوعی که در موردش سررشته ای نداریم صحبت کنیم؟ واقعا چرا؟
    • بی نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
      15 0
      شما خوبی شما سررشته داری شما میدونی مقاله چیه
    • بی نام GB ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
      3 0
      کدوم؟
    • قلی GB ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      12 0
      تو دانشگاه ما وقتی اگهی زدند که استاد حق نداره بابت نمره درسها از دانسجو مقاله چاپی بخواد، بارها برگه اگهی پاره یا کنده شد فکر نکنم این کار دانسجو بوده باشه. بوده؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    6 0
    مطلب بسیار صحیح و سنجیده ای بود، مشکل اصلی وجود اساتید بعضا بلند مرتبه با اشراف کم است، زیرا در طول سال های کاری همیشه دانشجوهایش کارهای متعددی را چاپ کرده اند که به ناچار حتما باید اسم استاد راهنما نیز در آن بوده باشد تا در داوری مقاله رد نشود
  • بی نام IT ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    22 0
    هی مقاله چاپ کنید. مقاله چاپ کردن شده یه سرپوش تا بی سوادی خیلیا از اساتید معلوم نشه.
  • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    20 1
    چرا وقتی دانشجوی کارشناسی ارشد مقاله می‌نویسد، حتما باید نام استاد هم باشد؟ در صورتی که استاد زحمتی نکشیده
    • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      10 0
      ارشد که خوبه یک مقاله است. دکترا سه تا مقاله میخواد و بدتر اینکه هیچ نگاهی به پایان نامه هم نمیکنند اساتید.
  • محمد GB ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    3 0
    مورد دیگری که وجود دارد اینست که بخاطر دیر جواب دادن نشریات و اجبار به تایید مقاله برای دفاع، دانشجو گاهی ناچار میشود مقاله را همزمان برای حداقل دو مجله بفرستد. برخی این را خلاف اخلاق میدانند. مثلا یادداشتی از اکبر ایرانی را بخاطر دارم. ولی مگر چاپ مقاله در چند مجله امتیازی محسوب میشود؟ نویسنده چرا باید هزینه بی برنامگی یا زد و بند مدیران نشریات بلانسبت علمی پژوهشی را بدهد؟ من درست 2سال پیشمقاله ای برای یک از اینها فرستادم و تازه اینهفته جواب داوری را فرستاده در حالیکه داستانی چند مقاله در این دو سال در همان مجله چاپ کردند.
  • محقق US ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    7 1
    با سلام. مسلماً این قضیه منحصر به ایران و پژوهش‌های علوم انسانی نیست. داستان این پژوهش در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای که جدیداً خبرساز شده‌است: http://www.nytimes.com/2015/05/30/science/michaellacourgaymarriagesciencestudyretraction.html یا در مورد خودم که تازه در یک زمینهٔ ریاضی فنی از دکترایم دفاع کردم در یک دانشگاه آمریکایی: حدود ۳ سال است که استادم فقط مقدمهٔ مقالات من رو می‌خواند و حدود ۶۷ مقاله با وجود اسم استاد روی مقاله چاپ کرده‌ام بدون اینکه روحش از مطالب خبری داشته باشد.
  • بی نام A1 ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    11 1
    واقعیت این است که چاپ مقاله در آی اس آی خیلی کار سختی نیست. ایراد کار لشکر افرادیست که از روی ناچاری یا جبر جامعه به تحصیلات تکمیلیو به دنبال آن استادی دانشگاه روی آورده اند و در اصل باید در بازار کار مشغول میشدند. فردی که انگیزه و توان کافی برای پژوهش داشته باشد برای چاپ مقاله آی اس آی مشکل زیادی ندارد.
  • هادی IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    10 0
    موضوعی که من به تازگی درگیرش بودم همین بود. آقای استاد بخاطر نبود اسمش روی مقاله و به قول خودش رعایت نکردن "اخلاق آکادمیک" نمیذاشت دفاع کنم. واقعا تاسفم برای زحمتی که برای مقاله کشیدم.
  • بی نام EU ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    2 0
    اینکه در چاپ مقالات زدو بند های زیادی وجود دارد و نام افراد زیادی به دلایل غیر علمی در کنار نام نویسنده اصلی می آید هیچ شکی نیست. اما اینکه ایراد بگیریم چرا یک مقاله چند نویسنده دارد به نظرم درست نیست. بعضی پروژه ها واقعا نیاز به همکاری تعداد افراد زیادی دارد...در مقاله های خارجی و معتبر هم نگاه کنید این مساله هست و اصلا از اعتبار نویسنده اصلی کم نمی کنه.
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    11 0
    نکته مهمتر این است که چاپ مقاله چه دردی از دردهای کشور در عرصه صنعت و نوآوری دوا می کند. اینهمه مقاله چاپ کردیم کدومش به درد کشور خورده است. مقاله شده فقط راهی برای فرار اساتید از نو آوری و کار علمی واقعی . مقاله رو دانشجو می نویسه استاد ارتقا می گیره
  • شمس تبریزی A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    9 9
    آقای جعفریان. من از این مقاله خوشم اومد. تو همین مایه ها بنویس. چیه هی ور می داری راجع به عهد عتیق می نویسی که نمی دونم ابو فلان در قرن هفتم بهمان چیز رو راجع به ام فلان نوشته. مقاله این دفعه به روز و درباره مشکلات کنونی جامعه بود. باز هم سپاسگزارم
    • بی نام GB ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      7 1
      پس چزا اسم عهد بوقی شمس تبریز رو انتخاب کردی؟ میذاشتی فیفی یا جوجو
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    12 0
    بنده مسؤول يک نشريه علمي هستم دانشجويي ميگفت بخدا بي انصافي است استاد راهنمايي که طبق قانون شصت ساعت مفيد بايد طبق زمان بندي برنامه ريزي شده در پايان نامه به دانشجو مدد رساند در حد يک ساعت هم من نتوانستم ايشان را پيدا کنم حالا قرار است در مقاله ام نام ايشان هم بيايد خدا ميداند اين دروغ است، بخدا قسم 90 رزومه اساتيد که ليست يکصد مقاله آمده است، زحمات دانشجويان است، بخدا فسم گاهي در حد يک نقطه هم سهم نداشتند، اين چه بيماري لاعلاجي است که اساتيد با دسترنج ديگران براي خود رزومه علمي درست ميکنند؟ بخدا شرم آور است، اگر اين کار سرقت نيست چيست؟
  • بلال IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    7 2
    جناب خودکرده را تدبیر نیست این وضعیتی است که شما استادان باعث و بانی اش شده اید نه کس دیگر
  • حسین A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    9 0
    به نظرم در ايران مشکل اصلي برميگردد به اساتيد در آلمان که بودم ديدم همزمان با تأييد راهنمايي يک استادي 60 ساعت استاد راهنما و 30 ساعت استاد مشاور وقتش را طبق يک برنامه و جدول به دانشجو ابلاغ ميکند، هم دانشجو ميداند کي بايد خدمت استاد برسد و کارها هم طبق زمان پيش ميرود ولي در ايران بدبختي همين بي نظمي است يعني استاد وقت ندارد، مداوم بايد تماس گرفت ايميل زد، استاد کي وقت داريد؟؟ چرا بايد ضابطه اي در وزارت علوم تعريف نشده باشد؟ خب استاد راهنما در کل راهنمايي سر جمع دو سه ساعت هم وقت ندارد، آنوقت نتيجه مقالات و کارها ... بايد به نام استاد چاپ شود خب اگر استاد وقت گذاشته باشد کدام دانشجو به خود اجازه ميدهد از بودن نام استاد در مقاله برنجد؟ قطعا باعت افتخار خواهد بود. عامل عمده، اين نقص است
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    8 0
    واقعا رنج آور هست وقتی دیده می شود استاد راهنمایی که بین 2 تا 3 میلیون تومان برای یک پایان نامه می گیرد در حالی که یکبار هم درست پایان نامه را نخوانده و به چند تا ایراد ویرایشی اکتفا می کند .حالا دانشجو بیچاره که می خواهد یک مقاله علمی پژوهشی از پایان نامه اش چاپ کند باید اسم آقای استاد راهنما را به عنوان نفر اول بیاورد.
  • بی نام US ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    7 2
    در علوم تئوریک نظیر اغلب علوم انسانی، مقاله خود ثمره کار محسوب میشود اما در بسیاری از علوم بویژه علوم فنی و مهندسی، مقاله نتیجه جانبی کار بوده و هدف اصلی، حل مشکل خاص علمی و مهندسی است. اینکه مقالات در کشور ما فایده ای ندارند بخاطر اینست که خود مقاله هدف اصلی شده و نتیجه و فایده کار علمی و تاثیر آن در حل مشکلات جامعه به کنار رفته است. اکثریت اساتید به دنبال افزایش تعداد مقالات به هر نحو ممکن هستند و کسی به فکر حل مشکلات جامعه از طریق علم و دانش نیست.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    2 3
    یه پدیده دیگه ای که تازه رواج پیدا کرده بیگاری دانشجویان دکترا از دانشجویان مقاطع پایین تر هست،تز خودشان رو بین چند تا دانشجوی ارشد تقسیم می کنن،و.بهشون میگن سفارش شما رو پیش استاد می کنم.
    • قلی GB ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
      1 1
      نه، این اشکال نداره. بالاخره زحمت کشیدن به اینجا رسیدن. باید سوار یکی بشن یا نه؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    9 0
    تازه اینکه چیزی نیست. ریاست دانشکده استادهای راهنما را تعیین می کند. گاهی یک دانشجو دوست ندارد با یک استاد خاص کار کند اما او را مجبور به اینکار می کنند. همه اش شده رابطه.
  • دانشجو IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    5 0
    سلام من یک دانشجوی دکتری سال ششم هستم همین چند روز پیش این مشکل برای من پیش آمد جواب یکی از مقالاتم آمد که مجله برای باز بینی فرستاده بود. چون ضریب اثر این مجله بالا بود همه گفتند ما در این کار سهیم بودیم. من که در شرف اخراجم هیچ کس به روی خودش نمی آورد . الان همه صاحبش شدند و به زور اسم دو نفر دیگر وارد مقاله شد ........
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    5 1
    نظرات ببیندگان حاوی نکات بسیار مهمی است که از خبر آن لاین تقاضا می شود از مسولین پیگیری شود و خود خبر آنلاین مفصل به آن بپردازد. این ها همه راهی است بسوی اقتصاد مقاومتی. باید کار نظری و مقاله نویسد در دانشگاهها تعطیل شود و کارعملی و صنعتی انجام شود
  • احمد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    6 0
    احسنت بر جناب استاد جعفریان بابت این نقد زیبا
  • روح الله IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    1 1
    اساتید یا نقش دارند یا نقش ندارد. اگر نقش ندارد چطور می توان چاپ کرد: پیشنهاد اینکه مجلات یک بند اضافه کنند که با آوردن تاییدیه برای کار علمی یک دانشجو توسط استاد، مقاله را برای داوری ارسال کنند. یک بند هم به این آیین نامه اضافه شود که در صورتی که استاد راهنما نقش اساسی در یک مقاله که بخشی از پایان نامه است ندارد لازم نیست لزوما اسم راهنما بیاید. و باز تبصره اینکه برای اینکه دانشجویی از کار استاد سوء ستفاده نکند استاد راهنما حق شکایت علمی از دانشجو را دارد. پیشنهاد دیگر آنکه یک آیین نامه از سوی وزارت علوم برای مجلات تهیه شود و مجلات موظف باشند دوهفته ای پاسخ داوری را بدهند و در غیر اینصورت دانشجو مطابق مدرک یعنی صفحه اش در سامانه دریافت مقالات که زمان ارسال و...ثبت می شود اعتراض کند.
  • جواد US ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    3 0
    برای من خارج نشین تازگی داشت. در اینجا که استاد حداکثر وقت و انرژی خودش را روی مقاله شاگردش میگذارد و این را وظیفه شغلی اش میداند هیچ وقت اسمش بالای مقاله نیست مگر در موردی که استاد و شاگرد در آزمایشگاه با هم روی پروژه کار کرده باشند. جای اسم استاد بالای مقاله نیست در پاورقی اول است که شاگرد به او ادای احترام میکند. حالا اگر این کار در ایران باب شده حداقل باید بین فنی پزشکی و علوم انسانی فرق میگذاشتند.
  • کاظم IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    5 0
    من سه سال پیش کارشناسی ارشد گرفته ام برای دل خودم. مطالعاتی دارم و بعد دیدم موضوعی بی جوابه و مساله مبتلا به جماعتی بزرگ. رفتم بعد از شش ماه تحقیق و بررسی به جواب رسیدم و احساس کردم مقاله ای میشه از اون نوشت. فرستادم یکی از نشریات دانشگاهی. به من گفت حتما باید یه استاد با درجه دکتری همراه اسم شما باشه. بالاخره با زحمت تونستم مشخصات یکی از استادام که فکر کنم اسم و قیافه من هم یادش نبود ارائه بدم تا مقاله ام چاپ بشه
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    1 0
    خدمت دوست عزیز جناب دکتر جعفریان با سلام احسنت به مطلب مربوط به معضل چاپ مقالات پژوهشی که مرقوم فرموده بودید. همان اندازه کامنت هایی که طی زمانی کوتاه خوانندگان گذاشتند و بعضی نیز در واقع شرح مصیبت بود نشان از اهمیت موضوع دارد. البته در اینجا در مورد مقالات علوم دقیقه مانند پزشگی یا مهندسی این کار مرسومی است و حساب و کتاب دقیقی دارد ولی در مورد علوم انسانی نه تنها رایج نیست بلکه امتیاز زیادی برای نویسنده اش چه دانشجو باشد چه استاد به وجود نمی آورد و من از شیوع این امر در ایران به توصیقی که آورده بودید بسیار تعجب میکنم. با تجدید ارادت. ع. قیصری
  • محمد A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    4 1
    سلام خدمت استاد، میدانم شما یا آنکس که این نظر را میخواند، به مانند سابق نظر مرا منتشر نمیکنید. اما صرفا برای تذکر به خودتان مینویسم، این اشکالاتی که مطرح کرده اید، همه وارد است. اما ظاهرا فراموش کردید که تعدادی از مقالات مزین به اسم شما نیز دچار همین اشکالات است.
  • عبداله حق جو US ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    با توجه به اینکه حق و حقیقت یکی است و تو تا نیست و بعد از 36 سال ما نفهمیدیم که این حقیقت در حوزه است یا در دانشگاه ؟ و این دو مرکز مدعی نه وحدت پیدا کردند و نه یکی دیگری را از میدان بیرون کرد در بین این دو حق و باطل نویسنده مقاله به غیر از کپی برداری چاره ای ندارد تا برای بدست آوردن یک مدرک افتخار مجازی تلاش جانانه داشته باشد . و حاصل این همه علم آموزی به غیر از مدرک گرایی و غیر تخصصی چیزی به بار نیامده است . زیرا اگر تخصص واقعی در کار بود یکی از مراکز علمی ما هم در لیست دانشگاههای برتر جهان قرار میگرفت . پس گناه را برسر نویسنده مقاله نیندازیم بلکه آب از سر چشمه گل است . دانشگاهی که سوغات غرب است همیشه علم کاربردی را برای خودش و تفاله های از رده جارج را برای دانشگاههای جهان سوم تجویز میکند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    مقالۀ «در بازار مجلّات علمیپژوهشی چه میگذرد؟» در روزنامۀ ایران شاید براتون جالب باشه در جستجوی گوگل قابل دریافت است.