۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵

سایت صدای اقتصاد نوشت:

سال 2005، نزدیک به 400 انسان و صدها میلیون مرغ براثر آنفولانزای مرغی از بین رفتند.

آنفولانزای مرغی به ایران هم رسید. حالا در مازندران 4 کانون از این بیماری مشخص شده است. به گفته سازمان دامپزشکی، «در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام کردند و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت گرفت. براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوآنزا تیپ H5N1 تشخیص داده شده و با توصیه‌های سازمان دامپزشکی، همکاری مردم و دستگاه های ذیربط از شیوع بیماری جلوگیری شده است.»

براساس تاکید این سازمان، بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، مهمترین منبع شیوع این بیماری هستند، بنابراین مردم باید از خرید طیور زنده از این بازارچه‌ها جدا خودداری کنند. البته براساس اطلاعیه سازمان دامپزشکی، مصرف گوشت طیور و تخم مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ گونه مخاطره‌ای برای مصرف کنندگان ندارد.

همچنین در ادامه این خبر، وزارت بهداشت هم اعلام کرد، مورد انسانی آنفلوانزای پرندگان در کشور گزارش نشده است.

به گفته محمد یوسفی، دبیر انجمن مرغ داران کشور، این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است. براساس صحبت های یوسفی، تلفات بیماری آنقدر زیاد نبوده که مردم نگران تامین مرغ باشند. همچنین امکان شیوع این بیماری به سایر مناطق وجود ندارد. یوسفی همچنین گفت: این بیماری حد فاصل گلستان و مازندران اتفاق افتاده است. بیماری که در یکی از روستاهای مازندران تلفات داده آنفلوآنزا نبوده و مربوط به نیوکاسل و برونشیت است. اما بنا بر تشخیص دامپزشکان بیماری حاصل شده در حد فاصل گلستان و مازندران تنها آنفلوآنزای مرغی نبوده بلکه کمپلکسی از آنفلوآنزا، نیوکاسل و برونشیت است.

براساس گزارش های منتشر شده، گفته می شود سازمان دامپزشکی در حد فاصل بابل به قائم شهر درحال معدوم سازی خانه به خانه مرغ روستائیان برای جلوگیری از شیوع این بیماری به سایر مناطق است.

این در حالی است که پنج روز پیش، سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرده بود در مازندران، آنفولانزای مرغی پیدا شده است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت حیوانات، منبع این بیماری نامشخص است. همچنین در قسمت نظرات اپیدمیولوژیک این گزارش آمده است: «1-این رویداد با توجه به نظارت غیر فعال ایران در محل گزارش شده است. 2 - بررسی پس از شیوع بیماری برای ردیابی منبع عفونت، و برای تشخیص گسترش احتمالی و گردش ویروس در حال انجام است. 3 - نظارت فعال در حال انجام است.»

به هرحال، این بیماری باعث شده تا تمام مرغ‌های دو مرغداری مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان معدوم شوند.

با این که گفته می شود، منشا آنفولانزای مرغی مازندران، پاکستان است. اما ماه پیش هم روسیه سه کانون مبتلا به ویروس آنفلوانزای پرندگان در حیات وحش کشورش را معرفی کرده بود. یکی از این کانون‌ها در دریای خزر و در مجاورت ایران قرار داشت.

آنفلوانزا تحت تیپ H5N1 همیشه در دوره هایی شیوع پیدا می کند و دوباره کنترل می شود. اما آنچه نگران کننده است، آنفولانزای تحت تیپ H5N8است که امسال در 8 کشور اروپایی انگلستان، آلمان، هلند و ایتالیا این بیماری در پرندگان وحشی گزارش شده است.

با این حال، براساس گزارش فائو، در ویروس مدل H5N1 که در سال 2005 و 2006، از آسیا به اروپا و آفریقا منتقل شده بود، و در شیوع آن پرندگان وحشی نقشی موثر داشتند، نزدیک به 400 انسان و صدها میلیون مرغ از بین رفتند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =