سایت صدای اقتصاد نوشت:

سوال اصلی این است که چرا برنامه ریزی و نظام برنامه ریزی در بیشتر مواقع در کشور به شکست منجر می شود؟ نحوه تهیه و تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه نشان می‌دهد که برنامه ها عموما با مشکلات و عوامل بازدارنده روبه‌رو بوده اند. آسیب‌های مختلفی که می توان آن ها را به «آسیب‌شناسی اهداف»، «نظام برنامه‌ریزی»، «فرایند تصویب»،«اجرای برنامه‌هاو فرایند نظارت و ارزشیابی» تقسیم و تفکیک کرد.

آسیب‌شناسی اهداف:

- فقدان راهبرد بلند مدت واقع‌بینانه برای نحوه تعیین اهداف

- انتخاب اهداف متعارض و متکثر (در برنامه‌های جامع اغلب اتفاق می‌افتد)

- عدم توجه به پیش‌بینی درصد تحقق اهداف براساس محدودیت‌ها و ظرفیت‌های کشور

- عدم دقت کافی در سیاست‌گذاری و تعیین اهداف کمی متغیرهای سیاستی

- عدم تناسب بین اهداف و ابزارهای رسیدن به اهداف و توان اجرا و نیز الزامات ساختاری، فرآیندی و حقوقی

آسیب‌شناسی نظام برنامه‌ریزی:

- دشواری ایجاد هماهنگی میان سیاست‌ها در برنامه‌های جامع توسعه

- تفصیلی بودن برنامه‌ها و نبود منطق روشن در تعیین حد تفصیل

- عدم توجه به رویکرد آینده پژوهی و آینده‌نگاری در نظام تدوین برنامه‌ها

- عدم ارائه تعریف روشن از مفهوم توسعه و پیشرفت

- وجود درجه بسیار بالا از تمرکز در نظام برنامه‌ریزی

- توجه کمتر به نقش و مشارکت فعالان اصلی بخش خصوصی و نهادهای مدنی

- فقدان ساز و کارهای لازم برای مشارکت شرکت‌های مادر تخصصی و نهادهای عمومی غیردولتی در نظام برنامه‌ریزی

- عدم ضمانت اجرایی برنامه‌های توسعه

- عدم انسجام و یکپارچگی برنامه‌ها به دلیل بی‌توجهی الزامات بین بخشی و شرایط محیطی بیرونی و داخلی تاثیر گذار بر برنامه‌های توسعه

- عدم همخوانی دوره زمانی تدوین کننده و اجراکننده برنامه‌های توسعه

آسیب‌شناسی فرآیند تصویب:

- گسست بین قوانین بودجه سالانه برخی سال‌ها و برنامه‌های توسعه به سبب عدم تقدیم برنامه سالانه همراه لوایح بودجه و رعایت زمان‌بندی قانونی

- مشخص نبودن محدوده عمل قانونی مجلس شورای اسلامی در تغییر لایحه برنامه

- نبود برنامه‌ریزی غلتان و مشکلات فراوان مربو طبه اصلاح برنامه در فرآیند اجرا

آسیب‌شناسی اجرای برنامه‌ها:

- وجود تکانه‌های بیرونی خارج از کنترل دولت و یا کنترل ناقص بر سیاست‌ها

- گسست بین برنامه میان مدت و بودجه‌های سالانه کشور (و یا برنامه‌های سالانه)

- گسست بین برنامه میان مدت و بودجه‌های سالانه کشور (و یا برنامه‌های سالانه)

- عدم تهیه برنامه‌های عملیاتی و یا تاخیر در تدوین آیین‌نامه‌ها یاجرایی برنامه‌های پنج ساله

- نبود وفاق ملی برای اجرای برنامه‌ها

- عدم انطباق دوره‌های اجرایی برنامه‌های توسعه با دوره‌های قانونی فعالیت مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری

- تغییر برخی از احکام قانونی برنامه‌های توسعه در زمان اندکی پس از تصویب آنها

- عدم تحلیل هزینه - فایده دقیق طرح‌های عمرانی

- محدودیت دامنه پذیرش محتوای برنامه در جامعه و نقص اجرای برنامه‌ها در راستای تحقق اهداف (عدم مشارکت در نظام برنامه‌ریزی و تدوین برنامه)

آسیب‌شناسی فرآیند نظارت و ارزشابی:

- محدود بودن به نظارت عملیاتی و پیشرفت فیزیکی بر برنامه‌های توسعه در بهترین شرایط

- دولتی بودن مراکز آماری و فقدان مراکز خصوصی و مستقل آماری و تاخیر در ارایه و انتشار آمار

- عدم ارائه به موقع گزارش‌های سالانه نظارتی و در نتیجه عدم امکان اصلاح انحراف احتمالی از مسیر تعیین شده

- تداخل وظایف دستگاه‌های نظارتی و دائمی و مستمر نبودن فرآیند نظارت

جدول اهداف برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب اسلامی

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =