چهارشنبه 29 شهریور 1396
چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:30:00 چاپ

گزارش اجتماعی کیهان: معدلی شدن کنکور عادلانه نیست، در مدارس تقلب می‌شود و برگ‌ها درست تصحیح نمی‌شود!

جامعه > آموزش - روزنامه کیهان نوشت:

با وجود اینکه گزینش دانشجو از طریق آزمون یک مرحله‌ای خالی از اشکال نیست اما به سه دلیل که در ادامه شرح داده خواهد شد،  به نظر می‌رسد که رویه جدید جایگزین مناسبی برای آن نبوده و گزینش داوطلبان از طریق آزمون سراسری بدون اعمال سوابق تحصیلی، در مقایسه با این روش جدید عادلانه‌تر است. لذا باید به دنبال جایگزین مناسبتری برای کنکور بود که معایب زیر را نداشته باشد.

عیب اول این روش این است که در محاسبه نمرات تراز از نمرات خام سوابق تحصیلی (که محاسبه آن فقط برای سازمان سنجش که نمرات خام همه داوطلبان را در اختیار دارد امکان‌پذیر است)، نمراتی با هم مقایسه می‌شوند که در امتحانات واحدی کسب نشده‌اند. مقایسه نمرات داوطلبان با یکدیگر زمانی صحیح است که همگی در امتحان واحدی شرکت کرده و به سوالات یکسانی پاسخ داده باشند. در حالی که این‌گونه نیست و این نمرات  در طی سال‌های 1384 تا 1393 به دست آمده و از آنجایی که میزان سختی یا آسان بودن سوالات امتحانی برای هر درس در همه سال‌ها یکسان نیست لذا مقایسه آنها با هم کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. هیچ تضمینی وجود ندارد که دانش آموزی که بر فرض در خرداد ماه 85 دیپلم گرفته است اگر با همان آمادگی بخواهد در امتحانات سال 94 شرکت کند، همان نمرات سال 85 را کسب کند. به عنوان مثال طبق نظر دانش‌آموزان و معلمان سطح سوالات امتحان درس فیزیک 3 و آزمایشگاه رشته ریاضی فیزیک که در خردادماه سال 86 برگزار شده بود (در کل کشور فقط یک نفر موفق به کسب نمره 20 شد!)، بسیار سخت‌تر از سالهای قبل و بعد از آن بود. حال چگونه میتوان وضعیت علمی کسی را که مثلا در خردادماه 86 نمره 17 گرفته با کسی که در خردادماه 90 نمره 17 گرفته است، یکسان دانست؟

عیب دوم وقوع تقلب‌های پراکنده در امتحانات نهایی به خاطر تعدد امتحانات هماهنگ کشوری و عدم تسلط کامل وزارت آموزش و پرورش در سالم برگزار کردن امتحانات است که باعث می‌شود عده‌ای از دانش‌آموزان در تصاحب فرصت‌های آموزشی مطلوب در دانشگاه‌ها، به ناحق از سایر رقبا پیشی بگیرند.

و سوم اینکه خطا در تصحیح برگه توسط مصححین، خصوصا در دروسی چون ریاضیات، فیزیک، شیمی و حتی درسی چون دین و زندگی  باعث می‌شود عده‌ای دیگر از دانش‌آموزان از سایر رقبا به ناحق عقب بیافتند.

شاید در دروسی چون عربی، ادبیات فارسی، زبان فارسی و زبان انگلیسی بتوان عدم تطابق جواب نوشته شده در برگه امتحانی دانش آموز را با کلید ارائه شده از طرف آموزش و پرورش، به عنوان غلط بودن پاسخ تلقی کرده و روی جواب خط کشید. اما در درسی مانند ریاضی (منظور دروس زیر مجموعه ریاضیات از قبیل هندسه، جبر و احتمال و حسابان است) عدم تطابق جواب دانش آموز با جواب برگه کلید، الزاما به معنای غلط بودن جواب نیست. چه بسا دانش‌آموزان با استعدادی که با وجود نوشتن راه حل‌های ابتکاری (که بعضا از جواب‌های ارائه شده در کلید وزارتخانه کوتاه‌تر، زیرکانه‌تر و قابل فهم‌تر هستند) در جواب سوالی،  نمره آن سوال را به خاطر عدم تشخیص مصحح برگه امتحانی که ناشی از ضعف علمی آن مصحح است، از دست داده‌اند. اشتباهات تصحیح ناشی از بد خط و نامرتب نوشتن بعضی از دانش‌آموزان را هم باید به این مطلب اضافه کرد.

اینها اشتباهاتی است که هر ساله (عمدتا در شهرستان‌های کم جمعیت و دور افتاده) به کرات رخ داده و اعتراض دانش‌آموزان هم در بسیاری از موارد به دلیل ترس مصححین از زیر سوال رفتن عملکردشان توسط مسئولین بالادست و همچنین عدم آشنایی کافی دانش‌آموزان این مناطق به حق و حقوق خود و نحوه استیفای آن، راه به جایی نمی‌برد.

متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نیز هنوز راه حل کارآمدی برای حل مشکلاتی از این دست ارائه نکرده و امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان کماکان به همان سبک و سیاق گذشته برگزار می‌گردند.

حال برای اینکه بدانیم چنین مسائلی (تقلب دانش‌آموزان و اشتباهات مصححین) تا چه اندازه می‌توانند تأثیر‌گذار باشند به اطلاعاتی که سازمان سنجش در اختیار ما قرار داده است مراجعه می‌کنیم. توجه داشته باشید که در گزینش سراسری، رتبه‌بندی براساس نمرات تراز شده‌ای که با در دست داشتن نمرات خام به دست آمده در آزمون سراسری و امتحانات کتبی نهایی سال سوم دبیرستان (با نسبت اعلام شده یعنی 0/25 به 0/75) محاسبه می‌شوند، انجام خواهد شد نه خود نمرات خام.

چنانچه وارد صفحه «آشنایی با روش گزینش آزمون سراسری و راهنمای انتخاب رشته سال 1393» در قسمت کارشناسی سایت سازمان سنجش شوید، لینک چند فایل pdf را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه یک فایل سه قسمتی با عنوان «راهنمای داوطلبان برای انتخاب رشته و ضوابط پذیرش دانشجو در آزمون سراسری 1393» را خواهید دید. پس از دانلود و مطالعه آنها، ذیل جدول 21 در صفحه اول از قسمت سوم (سومین فایل دانلودی) مثال‌هایی را از نحوه تخصیص تراز به نمرات دروس امتحانی چند نفر از داوطلبان کنکور می‌بینید. همانطور که مشاهده می‌کنید تغییرات تراز برحسب نمره، خطی نیست و میزان افت تراز به ازای هر نمره کاهش در نمرات بالا (مثلا از 20 به 19) به مراتب بیشتراز این افت در نمرات پایین‌تر (مثلا از17 به 16) است.

به عنوان مثال در درس «دین و زندگی» تراز به‌ دست آمده برای نمره 20 برابر 8882، برای نمره 18 برابر 5785 و برای نمره 16 برابر 4331 اعلام شده. یعنی به ازای کاهش دو نمره از 20 به 18، تراز به میزان 3098 واحد کاهش یافته. در صورتی که به ازای همان دو نمره کاهش از 18 به 16، تراز 1454 واحد افت کرده است.در جدول 26 واقع در صفحه 10 همین فایل نیز در مورد درس «فیزیک و آزمایشگاه»  به تفصیل تراز نمرات به دست آمده شرح داده شده است. در این جدول تراز به دست آمده برای نمره 20 برابر 10455، برای نمره 19 برابر 8617، برای نمره 18 برابر7788 و برای نمره 17 برابر 7208 اعلام شده است. در اینجا به ازای کاهش یک نمره اول ( یعنی از 20 به 19 ) تراز به میزان 1838 واحد کاهش یافته است اما به ازای کاهش سومین نمره ( یعنی از 18 به 17 ) تراز تنها به میزان 580 واحد کاهش داشته است.اکنون به راحتی می‌توان فهمید که خطای یک مصحح اگر بر فرض منجر به تبدیل شدن نمره 20 دانش آموزی به 17 شود و یا تقلب یک دانش آموز که مثلا نمره 17 او را به 20 تبدیل کند، تا چه اندازه می‌تواند در تغییر رتبه آزمون سراسری و به تبع آن در تغییر مسیر زندگی داوطلبان کنکور مؤثر باشد.

۴۷۲۳۷

20 دیدگاه
  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 08:33:21
    پاسخ
    74 1

    با کیهان در این رابطه موافقم

  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 09:03:48
    پاسخ
    62 1

    راست میگه،واقعا اعمال معدل ناعادلانه هست،اون موقع کلی اعتراض کردم و گفتم خوب نیست ولی کسی گوش نکرد

  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 09:08:12
    پاسخ
    57 3

    چه عجب بالاخره ما يه حرف درست از كيهان شنيديم.

  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 10:41:30
    پاسخ
    46 0

    کاملا صحیحه کنکور عادلانه ترین روش برای رقابت است بعضی معلمها و حتی اساتید دانشگاههای دولتی با پول نمره میدهند و کیفیت و وضعیت امتحانات و تصحیح نمودن برگه ها از مدرسه ای به مدرسه دگر متفاوت است.

  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 10:55:21
    پاسخ
    35 0

    این اولین نکته درستی بود که بعد از سالها کیهان نوشت. البته من فقط تیتر را خواندم و خودم این مورد را در مدرسه شاهد بودم.

  • پدرام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 11:04:55
    پاسخ
    29 0

    واقعا باید تاثیر معدل برداشته شود.شاید یکی تو امتحان نهایی مشکلی داشته باشد و نتواند نمره خوبی کسب کند دیگه امکان جبران اون درس وجود ندارد در حالی که اگه تو یه سال کنکور رو خراب کرده باشی میتونی سال بعد جبرانش کنی...

  • سعید
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 11:05:16
    پاسخ
    35 0

    آقا یکی صدای مارو به این سنجش برسونه تو شهر ما با تقلب و پارتی بازی و دانش کم مصحح نمرشونو تغییر میدن با توجه به این که به تصحیح کننده ها هم حقوق کم میدن اصن با دقت تصحیح نمیکنن اگه همون کنکور برگزار بشه صد درصد روند تصحیحش عادلانه تره.

  • علی
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 16:22:59
    پاسخ
    27 0

    احسنت.بنده به عینه دیدم تقلب هارومصححین علم کافی ندارن اگرطبق کتاب درسی جواب داده بشه نمره نمیدن.تازه سریکسری چیزای الکی 0.25 های زیادی کم میکنند.مثل نکشیدن نمودار درسوال هیچ اشاره ای نشده که بکشید یانکشیدگرد کردن اعداد یا نوشتن اینکه سوال تمام شددقیقا باید درامتحان هندسه بنویسید که حکم اثبات شد ننویسید نمره کم میشه.

  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 16:34:21
    پاسخ
    27 0

    كاملا با تيتر موافقم

  • بی نام
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 18:43:47
    پاسخ
    18 0

    هه بابا هر دانش آموز بدبختی اگه حرف زد میگن میخواستی روزی 1617 ساعت درس بخونی 20 بگیری اگه اعتراض هم گذاشتی مگه معلمای خودشون رو چیکار میکن تهش 12 نمره هم کم میکنن دست دانش آموزم ب هیچ جا بند نیست کاش وزیر آموزش پرورش عوض میشد اینا فقط ب فکر آقا زاده هان ک با پول باباشون میرن درس میخونن .

  • 1111111111111
    چهارشنبه 3 تیر 1394 - 21:10:00
    پاسخ
    11 3

    اون یه نفری که بیست شد کی بود؟

  • محمد
    پنجشنبه 4 تیر 1394 - 03:30:06
    پاسخ
    20 0

    واقعا خواهش میکنم صدای ما رو به مسئولان سنجش برسونید تمام دلایل کاملا گویای اشتباه بودن تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور میباشد

  • لل
    پنجشنبه 4 تیر 1394 - 05:47:59
    پاسخ
    20 4

    ما ب تاثیر مثبتم راضییم

  • مهدی
    پنجشنبه 4 تیر 1394 - 09:49:40
    پاسخ
    16 1

    دعای همیشه من بعد افطار اینه که این قانون برداشته بشه و عدالت به کنکور برگرده ممنون خبر آنلاین بابت دنبال کردن این موضوع

  • امین
    جمعه 5 تیر 1394 - 01:43:34
    پاسخ
    10 2

    واقعا واقعا ناعادلانست نمیشه جبرانش کرد کاملا اشتباهه همون تاثیر مثبت خوب بود اینجوری خیلی ها ناامید میشن یه کاری بکن خبرآنلاین

  • معلم
    جمعه 5 تیر 1394 - 10:40:50
    پاسخ
    13 0

    با نظر شما موافقم وقتی معلم فیزیک برگه های رشته برق هنرستان رو سعی مکنه همین میشه. بعضی از مدارس نمره فروشی میکنند .در بعضی از مدارس سر جلسه امتحان دانش آموزان تقلب می کنندو... .

  • ....
    چهارشنبه 10 تیر 1394 - 12:21:47
    پاسخ
    12 0

    به نظر منم نباید کارنامه اعمال بشه

  • ستاره
    چهارشنبه 10 تیر 1394 - 13:52:54
    پاسخ
    6 2

    ماذا فازا ؟ :| ینی بمیرید آآ : اه

  • نیما
    شنبه 14 شهریور 1394 - 10:59:24
    پاسخ
    1 0

    سلام.این گزارش کاملا درسته.با تشکر فراوان از سایت خوبتون و هم چنین نویسنده ی گزارش

  • سپهر
    سه شنبه 24 شهریور 1394 - 17:07:43
    پاسخ
    1 0

    با سرنوشت بچه ها بازی نکنید خواهشا این قانون تاثیر معدل رو بردارید

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x