فردین علی‌خواه جامعه‌شناس می‌گوید که برنامه «ماه عسل» هدف خود را گم کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او درباره برنامه «ماه عسل» معتقد است: «واقعیت آن است که هدف یا اهداف این برنامه همانند نامی که برای آن انتخاب شده است مبهم و به نوعی نامشخص است. البته من فکر می کنم که این برنامه به دنبال اثر شاید بتوان گفت « اثر وای » یا آنچه که در مطالعات اجتماعی  « wow effect» می گویند است

او میافزاید: «در سال های اخیر این هدف عمدتا با نشان دادن افرادی که در زندگی با مشکلات تکان دهنده ای مواجه شده بودند تأمین می شد ولی به نظر می آید که در قسمت های اخیر، دستیابی به این هدف خودش تبدیل به یک هدف شده است و محتوا از اولویت بعدی برخوردار است. ساده تر بگویم: به نظرم هدف این برنامه تکانِ روحی و روانی بیننده در مقابل تلویزیون است. حال این تکان می تواند با نشان دادن فردی باشد که مثلا نقش ساقدوش را برای داماد ایفاء می کند در حالی که اصلا داماد را نمی شناسد، یا نحوه خواستگاری جواد رضویان باشد، یا یک زن شاغل در معدن یا قصه زندگی یک کودک فقیر

این جامعهشناس یکی از مشکلات برنامههای مثل «ماه عسل» را گرفتار شدن در دامنه شو یا نمایش میداند: «معمولا برنامه های معروف گفتگو محور معروف به « تاک شو» باید به شکل متعادلی معیارهای لازم برای هم گفتگو یا تاک و هم نمایش یا شو را رعایت کنند. به نظرم این برنامه بعضا گرفتار شو یا نمایش می شود. مثلا اشک ریختن های مجری برنامه در بعضی قسمت ها، توانایی مجری برای کنترل احساساتش را زیر سوال می برد مگر آنکه آن تصور رایج درباره بعضی از مجریان تاک شوها وجود داشته باشد که با این اشک ها بخواهند به تحقق همان « اثر وای» کمک کنند

علیخواه همچنین درباره تاثیر این نوع برنامهها بر جامعه میگوید:‌ «واقعیت آن است که اثر گذاری رسانه های سنتی نظیر تلویزیون بر مخاطب با آمدن رسانه های جدید بسیار دشوار شده است و تلویزیون باید این موضوع را ببیند. در یکی دو هفته گذشته مطالب انتقادی بسیاری درباره رفتارهای مجری این برنامه و آوردن بعضی مهمانان در شبکه های اجتماعی مجازی منتشر شده است که نشان می دهد موضوع اثر گذاری دشوار شده است. شاید بتوان اثرگذاری رسانه هایی همچون به تلویزیون را به قبل و بعد از ظهور شبکه های اجتماعی مجازی تقسیم کرد. طبقه متوسط تحصیل کرده به این رسانه های جدید دسترسی دارد و خیلی زود ارزیابی اش را از برنامه ها منتشر می کند و جریانی غالب در فضای مجازی شکل می گیرد که خود می تواند بر سایر مخاطبان دارای سواد رسانه ای کمتر موثر واقع شود

او ادامه میدهد: «به نظرم برنامه هایی از این دست تأثیرات مقطعی و بی ثباتی بر مخاطب دارند. من در کل با سیاست های فرهنگی که در یک ماه می خواهند مردم را مومن، نوع دوست یا قانونمدار کنند چندان موافق نیستم. در موضوع تأثیر رسانه های جمعی ما باید به دو ترکیب « طولانی-طولانی» و « کم- کم» توجه داشته باشیم. در خصوص ارزش هایی که به آنها اشاره شد اگر رسانه تأکید را بر فرایند اجتماعی شدن افراد بگذارد یعنی زمان « طولانی» را صرف آموزش مستقیم و غیر مستقیم افراد کند ماندگاری اثر هم « طولانی» تر خواهد بود. برنامه هایی همچون ماه عسل بیشتر با ترکیب « کم-کم» پیش می روند. شوکی وارد می کنیم، مخاطب از نظر روحی و روانی تکان می خورد و بعد از گذشت یک ماه تمام! نکته دیگری را نیز باید درباره اثر گذاری بگویم. اثر گذاری پیام یا برنامه هایی از این دست به محیط یا زمینه پیام هم بستگی دارد و مشروط به آن است. از تلویزیون انتظار معجزه نداشته باشیم. وقتی قسمت های مختلف زمینه اجتماعی در خدمت به قول جامعه شناسان « من گرایی» یا Me-ism است شما انتظار نداشته باشید تلویزیون به تنهایی بیاید و افراد را نوع دوست بار بیاورد. این نوع اقدامات زمانی جواب می دهد که یک نوع هماهنگی اجتماعی وجود داشته باشد.»    


۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    28 22
    صحبتهاي اين برنامه اوايل با دل گفته ميشد اما الان با عقل گفته ميشه. همين
    • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      0 0
      اصلا این طور نیست
  • محمود . ق IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    69 12
    متأسفانه برنامه ماه عسل به هیچ وجه مناسب ماه رمضان نیست. خصوصاً امسال که مهمان های دعوت شده و موضوعاتی که در این برنامه طرح می شوند هیچ جنبه آموزنده ای نداشته و صرفاً وقت تلف کنی است. مسئولین صدا و سیما باید از قبل محتوای برنامه ها را به وسیله افراد خبره کارشناسی کنند تا موضوعات واهی و دم دستی و معمولی وقت مردم تلف نشود
    • لیلا A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 2
      من بانظرشما کاملا موافقم تاچندسال پیش ماازاین برانامه نکات مثبت زیادی یاد می گرفتیم ومشتاق به دیدنش بودیم اما امسال برنامه ومهمان هایش به هیچ ماراجذب نمیکنن....ودیدن این برنامه نوعی اطلاف وقت است. البته نبایداز آوردن بعضی مهمان های خوب این برنامه دراین سال چشم پوشی کرد.....
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      0 0
      عاری از صداقت شده
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    46 12
    باباازعبادت ونزدیکی ومهربانی باخالق بایدحرف بزنن ازمعجزات قران کریم نه هرموضوع جنجالی
  • مژی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    29 61
    چه فرقی کرده که این قدر ایراد میگیرید .درد دل جامعه هست دیگه از خودش که نساخته ودروغ نیست که مرتب انتقاد میکنید .ادامه کار سالهای قبل هست.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    29 46
    این برنامه باعث شده خیلی ها به بعضی از مشکلات و دغدغهایی که موضوعن تو برنامه برسی میشن با دید و وهم بهتری نگاه کنن این افردی هم که قصه زندگیشون روایت میشه به نوعی نماینده قصه های خیل زیادی از مردمه که درد و رنج و حتی ملایمت هایی که پشت سر گذاشتن تجربه ای بشه برای اونایی. برای مایی که باهمون مشکلات در قصه ها دست ب گریبانن
  • بدون نام ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    16 41
    چقدر انتقاد ميكنيد، حالا همه چيزاتون درسته فقط ماه عسل اشكال داره؟!؟!؟؟
    • کارمند IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
      20 4
      متاسفانه این گفته شما شده شعار و رویه اکثریت... بالاخره باید برای تغییر از یه جایی شروع کرد نه اینکه دائما و سر هر موضوعی گفت حالا همه چیز درسته که اینم درست باشه...این مدل تفکر باعث پسرفت یک جامعه در هر زمینه ای میشه... دوست عزیر تغییرات در جهت دستیابی به جامعه ای نزدیک به ایده آل باید از همین موارد جزئی شروع بشه و کم کم به موارد بزرگتر ختم بشه نه برعکس...
  • بی نام IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    15 5
    دیگه کار به فروش بیمه سرطان وسط برنامه کشیده متأسفانه برنامه از حالت معنوی خارج شده و جنبه تجاری بر آن غلبه کرده.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    4 3
    برای یک مشت کلیک بابا این اجتماعی هست
  • عطا IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    17 6
    از اینکه برنامه ماه عسل خوب است یا نه کاری ندارم ولی از این آقای جامعه شناس باید پرسید چرا جامعه ما شده همش دروغ گفتن و رانت خواری و پارتی بازی و دورویی و دلالی و.....
  • پوریا US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    5 1
    سلام به نظرم ما باید زمان شناس باشیم الان موقع نشون دادن این جور مصیبت های ناراحت کننده نیست مردم ایران به اندازه کافی مشکلات دارندکه هرکدوم خوذش یه ماه عسله به نظرم کار آقای رامبد جوان مفیدتره موقعیت شناس تره از اون موقعی که خندوانه اومده بازدید ماه عسل خیلی کم شده واین آمار یعنی رای مردم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 1
    آب راکد همیشه استعداد گنداب شدن رو داره, برنامه ماه عسل هم چون هیچ نوآوری نسبت به گذشته نداره بینندگانشو از دست داده.حالا دیگه به قول استاد گرانقدر جناب علیخواه,متن و پیدا کردن سوژه برنامه از هدف برنامه ماه عسل پیشی گرفته.
  • شاهو A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    3 0
    عالی.کاش جایی کسی به این تحلیل های علمی توجه میکرد
  • آیسان A1 ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    1 2
    ببخشید ولی خیلیا این برنامه رو دوست دارن من درس بزرگی از برنامه ی ماه عسل گرفتم اون آقایی که قرآن زندگیشو عوض کرد شما چرا این هارو نمیبینی؟فقد باید نقد کنید اون شب خدا میدونه چند تا جوون رفتن سراغ قرآن ،خواهشا برنامه رو ببینید بعد نقد کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    0 0
    اقایث جامعه شناس با اینکه خیلی جوان به نظر میرسی اما برای شروع بد نیست تبریک تبریک تبریک