در حالی که بانک‌های داده‌های آماری در کشور ما با کمبود اطلاعات مواجه است که در این کمبود اطلاعاتی، اطلاعات فقرا بیش از اطلاعات ثروتمندان است، بنابراین باید بپذیریم که حذف براساس میزان ثروت دشوارتر از پرداخت یارانه برمبنای فقر است.

مجید سلیمی‌بروجنی

دولت و مجلس توافق کرده‌اند که بخش عمده‌ای از یارانه‌بگیران که توانمند هستند، از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند. اما در این میان، به یک اختلاف‌نظر جدی رسیده‌اند. نمایندگان مجلس می‌خواهند یارانه ثروتمندان را قطع کنند و دولت به این فکر می‌کند که تنها به فقرا و دهک‌های پایین یارانه بدهد.

مجلسیان پیش از این قانونی را تصویب کردند که دولت، ثروتمندان را شناسایی و یارانه‌شان را حذف کند. ظاهر امر گویای این است که اجرای این قانون به کندی پیش می‌رود. دولتمردان معتقدند که پرداخت یارانه به فقرا و نیازمندان بسیار راحت‌تر از حذف افراد پردرآمد است.

بنابر شواهد، هنوز اطلاعات و مدارک مستند و کافی برای شناسایی ثروتمندان در دسترس نیست. طی چند سال اخیر همه دهک‌ها یارانه دریافت کردند و شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که همه مردم آن را به نوعی حق خودشان دانستند و دولت این نگرانی را دارد که با حذف بخشی از آنها، صدای اعتراض‌ها بلند شود.

کارشناسان معتقدند که این حرکت بسیار هدفمند و تاثیرگذار خواهد بود و اگر دولت جسارت به خرج دهد و دهک‌های توانمند را حذف کند، در بلندمدت شاهد اثرات مثبت آن خواهیم بود. مردان سیاسی و اقتصادی دولت باید به اجرای درست این قانون نگاه بلندمدت داشته باشند.

بانک‌های داده‌های آماری در کشور ما با کمبود اطلاعات مواجه هستند، اما در این کمبود اطلاعاتی، اطلاعات فقرا بیش از اطلاعات ثروتمندان موجود است. باید بپذیریم که حذف براساس میزان ثروت دشوارتر از پرداخت یارانه برمبنای فقر است. رکن اصلی شناسایی افراد، وجود اطلاعات و آمار است. در کشورهای توسعه‌یافته سامانه‌های آماری غنی‌ای وجود دارد، اما اصولا کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما از چنین سامانه آماری برخوردار نیست. تلاش‌هایی هم انجام شده که این سامانه را تقویت کنند، اما گاه موفق نبوده‌اند. نتیجه این عدم موفقیت هم بروز خطا در شناسایی است. به عبارتی، اکنون هم بانک‌های اطلاعاتی ما به‌گونه‌ای است که ممکن است اگر دولت از آن استفاده کند، باعث شود عده‌ای مستحق دریافت یارانه هستند، یارانه نگیرند و عده دیگری که نباید، یارانه دریافت کنند. اکنون هم تلاش بر این است که این خطا را تا حد ممکن کاهش دهند.

نکته حساس و قابل توجه این است که موضوع فقط محاسبه خط فقر نیست، بلکه شناسایی برحسب مناطق مختلف جغرافیایی کشور است. اگر شما خط فقرهای متعددی داشته باشید و براساس آن، شناسایی صورت گرفته متفاوت باشد، در مقام اجرا و عملیاتی کردن پرداخت یارانه مشکلات پیش رو بیشتر خواهد شد؛ چراکه ممکن است خط فقر در یک استان یک عدد باشد و در استان همجوار دیگری خط فقر عدد دیگری باشد و اگر تفاوت میان دو عدد هم فاحش باشد، کار دشوارتر می‌شود.

اگر خطای حذف در حالتی که ما یک خط فقر را مبنا قرار دهیم، بسیار زیاد باشد، بهتر است دولت از چند خط فقر استفاده کند، اما اگر تفاوت چندان زیاد نباشد، از لحاظ مکانیسم اجرایی یک خط فقر را مبنا قرار دادن راحت‌تر و عملیاتی‌تر است.

این وظیفه دولت است که بررسی کند تفاوت میان خط فقرها و خطای حذف در آن در حالتی که بیان شد، چقدر است؟ آنچه در ادبیات جهانی در حوزه هدفمند و سیستم‌های حمایتی عنوان می‌شود، این است که در هدفمندی باید فقرا را شناسایی کرد و فقط به آنان یارانه داد، اما یک گزینه مقابل وجود دارد و آن هم این است که به جای این‌که بگوییم چه کسانی شامل دریافت یارانه می‌شود، از سوی دیگر به این داستان نگاه کنیم و بگوییم چه کسانی نباید شامل یارانه شوند. این افرادی را هم که نباید یارانه بگیرند، می‌توانیم ثروتمند بمانیم.

اندازه‌گیری ثروت کار بسیار دشواری است. زمانی که سامانه اطلاعاتی مورد نیاز وجود ندارد و نمی‌توان افراد ثروتمند را شناسایی کرد، حذف ثروتمندان هم دشوار است. پیش‌بینی مجلس، حذف 6 میلیون نفر از ثروتمندان بود، ولی دولت به دنبال صرفه‌جویی 30 هزار میلیارد تومانی در منابع یارانه‌های نقدی است و این یعنی که 54 میلیون نفر در لیست حذف یارانه‌ها خواهند بود. دولت نشان داده که در حذف همان 6 میلیون ثروتمند هم بسیار محافظه‌کارانه عمل کرده و حالا اگر بخواهد 54 میلیون را از لیست یارانه‌ها خارج کند، مطمئنا مصائبش چندین برابر خواهد شد.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    1 4
    بهترین معیار میزان موجودی حساب بانکی و میزان گردش آن هست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 0
    این حرفا چیه، از اول این کارو کردن که صدای مردم بلند نشه، 45هزارتومان مرغ پختا خنده اش میگیرا
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    3 1
    اول كارشناسان ومجري باني اين طرح رو بيارين محاكمه كنيد، بعد نصف يارانه بگيران شامل اين طرح نميشن. عزت نفس مردم رو ازشون گرفتن، كارمندهاي با حقوق بالا، خيلي از مشاغل ازاد. نميدونم چي به سر ملت اوردن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    46 1
    خیلی مسخرس. واقعا زدن این حرفا رو میخاد. وقتی تورم رو بخاطر این طرح مسخره نیگا میکنیم میبینیم که خیلی بیشتر از این 45 تومن حق مردم ضایع شده ولی شما باز دنبال حذف این 45 تومن هستید درحالی که بخاطر تورم چند 10برابر این 45 تومن دارین درآمد کسب کردین.
    • بدون نام ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      1 0
      ??????
  • اردبيلي IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    34 4
    من جزء افراد متوسط به پايينم ولي عقيدم اينكه يارانه بايد شامل حال همه هم وطنامون شود مثل ديگر كشور هاي پيشرفته و اگر قرار بر اين باشد كه به افراد زير خط فقر يارانه داده بشه كه اون كارو كميته امداد امامره انجام ميده بعدشم تعريف يارانه اي كه دولت ي مبلغ يا كالايي رو بصورت بن در اختيار مردماشون قرار بده بدون اينكه ي گروني افزايش قيمت صورت بگيره كه توي كشور ما در واقع اين ملت هستن كه به دولت دارن يارانه ميدن درغير اينصورت چرا قيمتها تو سه چهار سال اخير بصورت گلد كوئيستي افزايش يابد چرا
    • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      10 9
      به معنی کلمه یارانه توجه کن بعد بگو باید برای همه باشه. افراد توانمند باید مالیات بدن مثل همه کشورها.
  • بی نام RO ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    1 0
    فارغ از همه اينها، مجيد دلبندم "شامل دريافت يارانه" نه "مشمول دريافت يارانه" درست است تيتر رو اصلاح کن
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 1
    تو سرتون بخوره این چندر گاز یارانه پدر ملت رو دراوردید، حذفش کنید دیگه بیش از این ملت رو تو فشار قرار ندید
  • بی نام ES ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    34 0
    بهترین کار حذف وزرا معاونینشان مدیران عامل بانکها وشرکتها مدیرران کل استانی ووزارتی روسای ادارات روسای دانشگاها ومعاونین و اساتید دانشگاها و فرمانداران بخشداران قضات هییت مدیره بانکها وشرکتها وروسای شعب بانکهاروسای بیمارستانها اطبا وسمتهایی از این دست البته بهمراه خانوادشان میباشد که بهترین وابتدایی ترین کاد درشناسایی ثروتمندان .کار نشد نداره همت وجسارت میخواد.یا علی مدد
  • بی نام FR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    46 2
    فقط کافیه اونایی که ماشینهای بالای 50 میلیون دارن رو حذف کنن، فک کنم 5 6 میلیونی بشن
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    32 7
    وقتی سوبسید کالای اساسی حذف میشه یارانه حق تمام مردم ایرانه فقیر و غنی نداره
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      14 0
      بله حق هست ولی بهتره تو طرحهای زیربنایی و تولید هزینه بشه که نفعش رو همه ببرن. نه بصورت پول نقد خرج یومیه بشه. خیلی ها این 45 هزارتومن تو زندگیشون تاثیر نداره و وقتی جهت پیشبرد اقتصادی هزینه بشه سودش شامل حال همه میشه.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    41 2
    چند وقت دیگه یارانه همه را حذف می کنند میره پی کارش. اینجوری دارند کم کم و نم نم مردم را برای حذف یارانه آماده می کنند.
  • بی نام EU ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    19 3
    همه بايد يارانه بگيرن اين حقه هر ايراني هست تو كشور داره زندگي ميكنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    29 2
    هیش کی نباد یارانه بگیره به شرطی که شرایط اقتصادی درست باشه ولی نبوده نیست و نخواهد بود اما یارانه ها رو هم قطع می کنند . هرروز به یه بهانه عده ای رو حذف می کنند .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    8 0
    بهتر است کج دارو مریز تا دوره دوم ریاست جمهوری جناب روحانی پیش بروند و در طی این مدت نیازمندان واقعی را شناسایی کنند و سپس یک سری شرایط محدودیت زا بگذارند. مثلا اینکه کسانی که یارنه میگیرند حق انجام معاملات اتومبیل بالای بیست میلون تومان ندارند ویا حق دریاقت وام با اقساط بیش از سیصدهزار تومان ندارند و از این قبیل سپس در اول دولت دوم همه را قطع کنند و فقط به آن لیست یارانه بدهند با همان شروط.. و طبعا با توافق هسته ای تا آنموقع کسی به یارانه مستقیم نیاز ندارد.
  • سرمایه دار IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    3 2
    سلام فکرکنم مردم تاپایان این دولت هم بایداونو نحمل کنن تنها دولتی است که برای دو دوره رای نمی آره شاید هم باورش نشه چون خیلی هم خودشو قبول داره مگه آقا روحانی نبود درتبلیغاتش می گفت یارانه حق همه آحادمردم است هیچ کس حق نداره اونو قطع کنه پس چی شد کمی جلوی رانت خوری روربگیرن مشکل خودی به خود حل می شه دیگه تمام هم وغم دولت به این چندر غاز نباشه مردم ایران اینه رو می فهمن بخاطر نظام لام تاکام حرف نمیزنن
  • یک معلم IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    3 0
    آقا چرا باید یارانه آدمایی امسال ما رو قطع کنن ما که همی طوری حقوقمون پایین هست در ضمن بهتر نیست پول هایی که برای غیر ایرانی ها خرج میشه اول قطع بشه
  • ناشناس A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    4 1
    با سلام مردم روی یارانه ها حساب باز کرده اند هر خانواده ای به نحوی وابسته به یارانه شده است مانند پرداخت اقساط،پرداخت قبوض و غیره در زمان دولت احمدی نژاد قرار شد حامل های انرژی مانند بنزین و گاز و گازوئیل و غیره گران شود و در آمد حاصل از آن بین مردم ایران توزیع شود و حق هر کسی به خود او داده شود شما چند بار دیگر بعد از سال 89 قیمت حامل های انرژی را افزایش داده و یارانه ی چند میلیون خانواده ی ایرانی با شیوه های مختلف قطع نموده اید و مقدار یارانه ها نیز همان 45 هزار و پانصد باقی مانده لطفا کمتر به مردم استرس وارد کنید یارانه متعلق به کل ملت ایران است چون همه از منابع خدادادی کشور حقی دارند
  • علی رزمجو A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    6 0
    اینها سیاست هایی برای حذف تدریجی یارانه های نقدی است تابه ملت ایران یکباره شوک وارد نشودمثل حذف یک شبه بنزین 700تومانی ولی اگر این حذف عملی وقطعی شود هیچ شک وتردیدی درش وچود نخواهد داشت که فساد وفحشاوقتل وغارت هم به نسبت ان روند صعودی خواهد داشت وجرایم عمومی افزایش قابل توجهی به خود خواهدگرفت چون نصف مردم ایران را اقشار متوسط وضعیف تشکیل میدهندوباحذف یارانه شان وضعیت معیشتی انها مختل خواهد شد.حالا برسد شما دولتمردان قادر به پرداخت یارانه نیستیدتقصیر ملت بی زبان ایران چیست؟که همه فشارهارا گردن این قشر می اندازید
  • تدبیر لازم است A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    9 3
    در دانشگاه پیام نور یارانه اعضای هیات علمی مربی با حقوق 2 میلیون 350 هزاری مساجر و بدون ماشین را حذف کردن ولی کارمندان همین دانشگاه با 2میلیون 100 هزار تومانی که خانه دارند/ ماشین دارند/ همسرشان هم شاغل هستند حذف نکرند؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    7 1
    وکلای دادگستری که ماده 103 قانون مالیاتها عمل نمینمایند و مبلغ حق الوکاله را قید ننموده و پنج در صد آنرا تمبر باطل نمیکنند اولین قشری هستند که یارانه شان باید قطع شود
  • نسیم شمال IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    حذف یارانه 50 میلیونی با چه رویی این و مطرح می کنید یا از وضع مردم خبر ندارید یا خودت و نو به کوچه ...می زنید ولی مطمئن باشید زمانی که 50 میلیون با گرانی و نارضایتی زیاد حال حاضر یه بار دیگه ای بر روی دوششون بیافته اوضاع به نفع تون نخواهد بود در تاریخ یکی از دلایل مهم سقوط همه سلسله ها افزایش مالیات و فشار های مالی بر عوام و فاصله گرفتن مسئولان از مردم بوده است حال این گوی و این هم میدان...........
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    5 6
    هرکس حداقل دوتا ماشین داره یا دوتا خانه داره یارانه برای چیشه . اخه 45 تومان چه دردی از اون رفع می کنه. یارانه برای ثروتمندان حرام هست
  • مهدی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 0
    با سلام من فرهنگی بازنشسته با پنج سر عائله از شهرستان کردکوی توابع استان گلستان نیز جزو کسانی هستم که به دلیل اختلالات اینترنتی ناخواسته از مجموع یارانه بگیران در اردیبهشت93حذف شدم.بر این اساس ضمن پیگیری های مستمر سال گذشته1393نیز در جریان سفر ریاست محترم جمهوری جناب اقای روحانی به استان گلستان نامه ای به ستاد سامد تحویل دادم.پس از مدتی یک شماره پیگیری جهت اقدام بعدی به من داده شد.تا به این امروز چندین بار با ستاد سامد تماس گرفتم که پاسخ دادند تا تصمیم جدید دولت براساس قانون بودجه1394برای جاماندگان یارانه پارسال باید منتظر بمانید.به امید ان روز.
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    5 0
    حذف کردن یارانه فرهنگیان افتخاری دیگر است برای مسءولین. که نمی توانند سرمایه داران و مرفهین واقعی را شناسایی کنند. متاسفم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 0
    ای با بافکر کردید یارانه یه سری قطع بشه برای مردم عادی فرق میکنه این هم میره تو جیب مفت خورهایی که دارن اش رو با جاش میخورن
  • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 0
    کسی که مستاجره. باسه فرزنده. بزرگ کاری. هم ندارن. به نظردولت این خانواده نیازبه یارانه ندارن
  • بهروز نادری بنی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    من یک بازنشسته دولت هستم سه ماه است که یارانه ام قطع شده اعتراض کردم ولی تا کنون جوابی به من نداده اند
  • safar IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    با سلام یارانه حق همه ایرانی ها می باشد با توجه به اینکه قبوض آب برق گاز و ...چندین برابر شده چرا یارانه ما را قطع نمودیدو ما زیر خط فقر زندگی می کنیم این در ست نیست یارانه ما را قطع کردید و بعد تماس می گیرید و می گویید دولت خزانه اش اش خالی است به دولت محترم کمک کنید و می گویید حرف های شما ثبت می شود مواظب حرف زدن باشید و...که باید به ما کمک کند؟؟؟ در صورتی که ما تو فامیل ما ثروتمند داریم یارانه آنها را قطع نکردید ولی من که زیر قطع فقر زندگی می کنم قطع نمودید این چه عدالتی است که شما دنبال آن هستید با توجه به اینکه اینجانب یک کارمند ساده می باشم شما حق من را قطع نمودید چرا؟؟؟