مدت زیادی است که در بین نخبه گان هلیلان بحث تبدیل این بخش به شهرستان به یک بحث داغ برای محافل تبدیل شده است و مزایا و معایب تبدیل شدن هلیلان به شهرستان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.


فیض الله دادپناه
مدت زیادی است که در بین نخبه گان هلیلان بحث تبدیل این بخش به شهرستان به یک بحث داغ برای محافل تبدیل شده است و مزایا و معایب تبدیل شدن هلیلان به شهرستان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. منتقدین و البته مخالفین این برنامه معتقد هستند تبدیل یک بخش به شهرستان باعث افزایش هزینه های دولت و در نهایت ضربه زدن به اقتصاد کشور می شود. تبدیل یک بخش به شهرستان باعت گسترده تر شدن ساختار دولت می شود و این در شرایطی است که دولتها در دنیا هر روز در حال کوچک تر شدن و کم کردن کارمندان خود و واگذار کردن امور خود به بخش خصوصی هستند. از طرفی منتقدین این برنامه ادعا می کنند تبدیل بخش شیروان به شهرستان سیروان هیچ سودی برای مردم شیروان نداشته است و این در باره مردم ملکشاهی و دیگر بخش های شهرستان شده استان هم صادق است.
اما موافقین این برنامه دلایل و مستندات محکمی برای برحق دانستن این خواسته خود دارند.از جمله اینکه فاصله دورترین روستای دهستان زردلان از مرکز شهرستان بیش از 170 کیلومتر است که این موضوع مردم را در انجام امور اداری با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است، اگر مشکلاتی چون کوهستانی بودن منطقه و بد بودن را ههای ارتباطی را به آن اضافه کنیم جدی بودن این معضل بیشتر برایمان آشکار می شود .

این مشکل آنقدر جدی هست که در بسیاری از موارد مردم این مناطق از پیگیری حقوق خود می گذرند. اگر به این موارد افزایش قیمت روز افزون سوخت با وجود کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی، افزایش قیمت قطعات ومخصوصا لاستیک، که منجر به افزایش هزینه رفت و آمد می شود را بیفزاییم موضوع بیشتر روشن می شود. مسئولین که در ایام انتخابات یاد مردم این منطقه می افتند در زمان طی کردن جاده هلیلان تا زردلان و بازگشتن به اقامتگاه خود اگر میزان اصطهلاک لاستیک هایشان را چک کنند بیشتر موجه منظور من می شوند.

تا جایی که برای من تعریف کرده اند این جاده در حدود سال1365 احداث شده است و هنوز به همان شکل باقی است جالب انکه در چند نقطه که دست به تعمیر جاده زده اند به جای اینکه با در نظر گرفتن افزایش تعداد خودروهای سبک و سنگین جاده را پهن تر بسازند جاده باریکتر شده والبته باعث بروز تصافاتی هم شده است. بعد مسافت و ویرانی راههای ارتباطی تنها دلیل مردم هلیلان برای تبدیل شدن به شهرستان نیست، پراکندگی روستاها ، جمعیت 27 هزار نفری بخش، قرار گرفتن در نقطه تلاقی سه استان ، عبور جاده ارتباطی جنوب به پایتخت کشور و برعکس ، وجود زمین های کشاورزی مناسب و رودخانه سیمره از ویژگی های این بخش برای تبدیل شدن به شهرستان است.

جدای از تمام این مسائل نبود ارتباطات فرهنگی و قومی، برخورد نامناسب مسئولین ادارات در مرکز شهرستان با ارباب رجوع اهل هلیلان و مخصوصا دهستان زردلان که از راه های بسیار دورتر به مرکز شهرستان می آیند و شاهد بی مهری مسئولین و پشت گوش انداختن وظایفشان هستند سبب بی اعتمادی هر چه بیشتر مردم این منطقه نسبت به مسئولین و گسترش حس مورد تبعیض واقع شدن و غریب بودن در مرکز استان و شهرستان خود شده است. تکلیف صدا و سیمای استان هم که با مردم بخش هلیلان مشخص است و نیازی به تکرار مطالب پیش گفته نیست. مجموعه این شرایط باعث شده تلاش برای تبدیل شدن بخش هلیلان به شهرستان به خواسته عمومی و اصلی مردم هلیلان تبدیل شود ، بویژه با نزدیک تر شدن انتخابات پارلمانی که خواست و نظر مردم کمی برای دستاندرکاران اهمیت پیدا می کند تلاش های مردم هم جدی تر شده و تلاش می کنند از این فرست پیش آمده کمال استفاده را ببرند.
مدرس دانشگاه پیام نور هلیلان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =