ایسنا نوشت:

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اعلام فعالیت همزمان ستاد بودجه سال آینده با تدوین برنامه ششم توسعه اعلام کرد که قطعا نمی‌توان رشد 8 درصدی اقتصاد را در سال اول اجرای برنامه محقق کرد.

محمدباقر نوبخت در تشریح برنامه‌های سازمان مدیریت در تدوین برنامه ششم توسعه با اشاره به این‌که سال 1395 اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه است، اظهار کرد: بر این اساس ستاد بودجه سال آینده همزمان با تدوین این برنامه فعال بوده و بودجه سال بعد در چارچوب برنامه ششم تدوین می‌شود.

وی با اشاره به رشد هشت درصدی پیش‌بینی شده برای هر سال در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: میزان رشد بودجه سال 1395 براساس واقعیت یعنی آنچه که منابع موجود اجازه دهد پیش‌بینی خواهد شد، چرا که با منابعی که فعلا در اختیار داریم باید رسیدن به رشد هشت درصدی تدریجی و با شیب ملایم انجام شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه باید از سایر برنامه‌های قبلی متفاوت‌تر باشد، گفت: بر این اساس تصمیم گرفتیم که هر یک از احکام برنامه‌های قبلی که می‌تواند در چارچوب سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار گرفته در تدوین آن کمک کند به صورت لایحه‌ای مستقل به مجلس ارائه کنیم تا مجموع آنها قبل از نهایی شدن برنامه به تصویب برسد.

نوبخت با بیان این‌که همه بخش‌های برنامه در نهایت در قالب لایحه‌ای چهار صفحه‌ای به مجلس ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: اما احکامی که نیازمند اجازه قانونی باشد، حتما قبل از نهایی شدن برنامه ششم به مجلس ارائه خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی دیگر از بندهای سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه، گفت: بر این اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم نیز اجرایی و تکمیل خواهد شد و بر اساس این سیاست باید به سمت تولید و عدالت اجتماعی حرکت کند.

وی با اشاره به جامع بودن برنامه ششم توسعه، یادآور شد: بحث‌هایی جدی نظیر آب، محیط زیست و آمایش سرزمینی در این برنامه مورد توجه و تاکید است.

اجرای کامل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال دوم برنامه ششم

در بخش دیگری از این نشست فرهاد دژپسند - معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی - با اشاره به اینکه برنامه ششم برنامه‌ای جامع‌نگر است، گفت: بر این اساس موضوعات خاص به طور ویژه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما این به معنای اینکه سایر مباحث مورد توجه نباشند، نیست.

وی ادامه داد: برنامه‌ها و موضوعاتی که از دو ویژگی خاص پیروی کنند در برنامه ششم مورد تاکید قرار دارند به گونه‌ای که باید یا موانع توسعه را از سر راه بردارند و یا اینکه بستر توسعه را فراهم کنند.

معاون بودجه‌ای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین به اهمیت جایگاه بودجه در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در حالی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از سال 1394 به طور جدی‌تر پیگیری شده که در سال دوم برنامه ششم پوشش کامل پیدا خواهد کرد.

دژپسند رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش را از دیگر مباحث اصلی برنامه ششم عنوان کرد و گفت: بهره‌وری و تعامل سازنده با جهان در چارچوب اقتصاد مقاومتی و مبانی اسلامی از ویژگی‌های برنامه ششم است که تمامی مسیر آن را مشخص می‌کند. 

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =