مهر نوشت:

وزیر دادگستری در واکنش به سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران و موضوع پرونده خون های آلوده، اظهارداشت: آقای فابیوس به عنوان مقام رسمی به ایران می‌آید.

مصطفی پورمحمدی روز یکشنبه‌ در مراسم معارفه معاونت‌های مالکیت فکری، امور بین‌الملل و حقوق بشر و معاونت مدیریت و توسعه منابع انسانی وزارت دادگستری، به سفر برخی مقامات خارجی به کشورمان طی روزهای آینده اشاره کرد و افزود: برخی می‌گویند چرا برای این مقامات فرش قرمز پهن می‌کنید؟ در جلسه سه روز پیش کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با سه وزیر ایالت متحده از جمله جان کری یکی از سناتورهای با سابقه و موثر کنگره خطاب به آنها گفت که شما ما را ذلیل کردید و هنوز توافق نهایی نشده هیئت‌های مختلف خارجی راهی ایران می‌شوند. دشمن می‌گوید اشتباه کردم و نمی‌خواهم وضعیت قبلی را ادامه بدهم و امروز نیز کسی برای آنها هورا نمی‌کشد. جمهوری اسلامی ایران در برقراری روابط اقتصادی با کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداشت و به آنها می‌گوییم شما خودتان را محدود کردید.

وی تاکید کرد: همان طور که دولت اعلام کرده تمام توافقات، امسال اثر اقتصادی نخواهد داشت و سال آینده نیز برمبنای اقتصاد مقاومتی و تلاش درونی فعالیت خواهیم کرد. دشمن در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران سنگ انداخته بود و ما سعی کردیم سنگ‌هایش را برداریم و جاده را برای تسریع پیشرفت خودمان هموار کنیم بنابراین باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

ماجرای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

پورمحمدی در حاشیه این مراسم در خصوص خبر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی هیئتی که به ایران سفر کرده بود و پیگیری این موضوع در شورای عالی امنیت ملی، گفت: اصل خبر دروغ است زیرا وزیر اقتصاد آلمان در دیدار با رئیس‌ جمهوری گفت من حرف نزده‌ام و اعتراض کرد که چرا چیزی که ما نگفته‌ایم در رسانه‌های شما مطرح شده و رئیس‌جمهوری از شورای عالی امنیت ملی پیگیری کردند و قرار شده که بررسی کنند که خبر از کجا مطرح و به نشریات آمده و منتشر شده است.

وزیر دادگستری در پاسخ به این سئوال که این موضوع قبل از سفر هیئت آلمانی منتشر شده بود، گفت: من جزئیات را نمی‌دانم ولی اصل خبر اینچنین است که کسانی که این خبر به آنها نسبت داده شده خبر را تکذیب کردند و پیش آقای رئیس‌ جمهوری نیز اعتراض کردند که چرا این خبرها نسبت داده شده است.

فابیوس و خون های آلوده

پورمحمدی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص پرونده خون‌های آلوده و همزمانی این موضوع با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران و اینکه گفته می‌شود دولت در این موضوع هیچ گونه اقامه دعوایی نداشته است، گفت: پرونده زیاد داریم. جنایات برخی از کشورها و شرکت‌های غربی علیه ملت ایران زیاد است و باید برای هر کدام پرونده ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سئوال که متهم این پرونده فابیوس است، افزود: باید مستندات کافی باشد تا توسط مرجع قضائی مورد تعقیب و پیگیری قرار گیرد. آقای فابیوس الآن به عنوان مقام رسمی به ایران می‌آید و به عنوان متهم به ایران سفر نمی‌کند. اگر هم پرونده اتهامی وجود داشته باشد باید مسیر خود را طی کند و متهمان تحت تعقیب قرار گیرند.

وزیر دادگستری در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود دولت در ارتباط با این موضوع کاری نکرده است، گفت: این موضوع را باید از کسانی که چنین ادعایی دارند بپرسید زیرا این کاری است که باید توسط مراجع حقوقی ما و نهادهایی که این آسیب‌ها به آنها رسیده است، انجام شود.

پورمحمدی افزود: البته این مسئله مربوط به امسال نیست بلکه مربوط به ۲۰ سال قبل است. در دولت‌های گذشته باید این موضوع پیگیری می‌شد و پرونده‌‌ای نیست که در طول یک سال گذشته ایجاد شده باشد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و اینکه گفته می‌شود وی حامل پیام خاصی است، گفت: ایشان کسی نیست که حامل پیام باشد. اینها می‌خواهند گلیم خود را از آب در بیاورند و حالا سراسیمه بلند شده‌اند تا از قافله عقب نمانند. البته این پیام جز معذرت‌خواهی و تسلیم در برابر اقتدار ملت ایران و پذیرفتن اینکه تحریم‌هایشان ظالمانه بوده است، ندارد. اینها اگر راست می‌گویند باید روابط جدیدی را بر پایه صداقت برقرار کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ما هم به ایشان به عنوان مقام رسمی یک کشور دیگر احترام می گذاریم اما لطفا پرونده خونهای آلوده را در ملاقات ها مدنظر داشته باشید.