مهر توشت:

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: تحریم کردن خود و رونق دادن به کسب و کار رقبا در خارج و تبدیل کردن کشور به بازار مصرف کالاهای خارجی، تعطیل کردن اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

سیدمصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و مؤسس مرکز تحقیقات موتور در واکنش به خبر «امضای قرارداد طراحی و ساخت موتورهای کم مصرف یورو ۶ در حاشیه کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و اتحادیه اروپا بین ایران و چهار شرکت خارجی به ارزش ۱۱۰میلیون یورو» طی یادداشتی تاکید کرد: دور زدن مرکز تحقیقات موتور و خضوع در برابر شرکت‌های خارجی باعث تعطیلی تولیدات خودی است.

متن یادداشت سیدمصطفی میرسلیم به شرح زیر است:

نزدیک ۱۸ سال است که مرکز تحقیقات موتور تأسیس شده و الحمدلله در این مدت گره‌­های متعددی را باز کرده و طرح‌های مهمی را با بهره گیری از امکانات و تجهیزات داخلی و استفاده از نیروهای متخصص ایرانی و هر جا نیاز بوده با مشورت گرفتن از مؤسسات با تجربه و شناخته شده جهانی به ثمر رسانده است. همین امروز نیز بر مبنای تشخیص نیاز واقعی کشور و نقشه راه مصوب، مشغول طراحی برای تأمین نیاز آتی کشور با رعایت معیارهای زیست محیطی و کمینه کردن مصرف سوخت است.

آیا دور زدن چنین مرکزی و سپس خضوع در مقابل شرکتهای خارجی برای خرید محصول آنها، آن هم به قیمت گزاف در حالی که امکان طراحی و تأمین آن محصول با همان کیفیت یا کیفیت برتر و بویژه هزینۀ کمتر و متناسب با شرائط کشور وجود دارد، تحریم کردن خود و به رونق انداختن کسب و کار رقبای ما در خارج و تبدیل کردن ما به بازار مصرف کالاهای آنها و تعطیل کردن مراکزی که بحقّ کانون‌های اقتصاد مقاومتی هستند، محسوب نمی شود؟

سید مصطفی میرسلیم

مؤسس مرکز تحقیقات موتور

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    6 0
    پس این همه جنس چینی و بنجل از تجهیزات پزشکی تا تسبیح از کجا میاد
  • ارشاد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    5 1
    مرکز تحقیقات موتور چیه بابا از همون اول هم نباید درست میشد از اول میرن دنبال اختراع موتور و ... وقتی یه تکنولوزی بالاتری هست باید پذیرفت و یاد گرفت نه اینکه از لاستیک و ... اختراع کنیم و اخر سمند بسازیم
  • بی نام RO ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 1
    میشه بفرمائید مرکز تحقیقات موتور شما تا حالا چند تا موتور طراحی کرده شما که اصلا بلد نیستین موتور طراحی کنین تا حالا هم یک موتور پژو که اونم نسلش تو فرانسه منقرض شده رو هی میزارین تو این ماشین باز یکم دستکاریش میکنین میزارین تو یک قاب دیگه موتور خودروی ملی سمند هم که طراحی یک دانشگاه آلمانی از آب در اومد الان شما ادعای طراحی چی رو دارین
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 1
    الهی من برایت بمیرم مهندس, کو نشانشان بده با کیفیت برتر و هزینه کمتررا
  • دوست IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    اینجا ایران است ...............صدای خسته ی یک پژوهشگر............ ما عادت داریم هزینه کنیم و به ان توجه نکنیم خوب بابا جان دولت این وسط چه نقشی داره واقعا جای تاسف .بیاد تکنولوژی روز رو از طرف موسسه تحقیقات وارد کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 1
    دیگه بعد این همه سال دست بردارید.الان سالهاست یا جلو واردات رو میگیرید یا تعرفه رو بالا میبرید به بهانه تولید داخل و ارتقائ کیفیت.چند سال زمان میخواین؟25 سال کمه؟ اسم خودتونم گذاشتید خودرو ساز.4 تا خط تولید خودروهای از رده خارج فرانسه و کره رو آوردین و هر از گاهی با یه تغییر چراغ یه خودرو جدید تولید میکننین به خیال خودتون.مردمم از سر اجبار میخرن تا کارشون راه بیفته.خودرو سازی تو این دوره نیاز به سرمایه های کلان داره و شماها حاضر نیستید سرمایه گذاری کنید پس لطفا بیخیال بشین و جلو کشته شدن هرساله هزاران هموطن عزیزمون رو بگیرید و برید کاری رو انجام بدید که توی اون حرفی واسه گفتن داشته باشید.یه سر به حجم و قدرت تولیدی و مصرف موتورهای امروزی بزنید متوجه میشید کجای این صنعت قرار دارین.
  • بی نام US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 1
    آقای میرسلیم، ملت نمیتواند یک عمر به کسانی که توانایی اداره یک نانوایی را ندارند وقت بدهد که در مرکز تخقیقات موتور کارهایی کنند که خروجی اش ناپیداست و عملا نقشی در زندگی ما ندارد. این حق ماست که از بهترین تکنولوژی روز استفاده کنیم. هوآوی چین چند سال طول کشید از کپی کاری به اینجا برسد؟ قرار نیست تاوان کندی شما را من جوان بدهم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    اگر اینطوره که شما میگید میتونید با کیفیت بهتر و قیمت کمتر در داخل تولید کنید پس کسی از محصولات وارداتی موتور نمیخره. نگران چی هستید. بجای انحصار و بدست اوردن سود های عجیب. فکر رقابت باشین.رقابت سالم
  • حسین نیا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    آقای مهندس میر سلیم تمام کاری که مرکز تحقیقات موتور شما پس از صرف منابع عظیمی از بودجه کرده است ارائه مشاوره درباره تغییر و بهینه سازی موتور اصالتاً کره ای سری ایکس 100 سایپا و همچنین مشاوره به ایران خودرو در مورد بهینه سازی و نه طراحی موتور ای اف 7 طراحی شده در آخن آلمان بوده است. نه طراحی ای از شما دیده ایم و نه قدم گذاشتن در ره تولید را. در این دو فعالیت موجود در رزومه تان هم خودتان همکا و شریک کشورهای خارجی بوده اید. هیاهوهای بیمورد را کنار بگذاریم به نفع خودمان خواهد بود
  • بی نام IQ ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    در همین مرکز طراحی , نتیجه سالها زحمت مهندسین برای پروژه ایی.سی.یو ملی , خیلی راحت کنارگذاشته شد. به همین راحتی
  • افشين ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    خدااااا/اخه ادم چي بگه.ما هر ساله داريم همينقدر پول سوخت ميديم با اين تكنولوژي هاي بيست سال پيش
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 0
    خبر آنلاین، این رو حتما منتشر کن تا سیه روی شود هر که در او غش باشد: 1 آن طرح خصوصی است، هر وقت شما درباره پول بیت المال و ملت که صرف 1000 کار بی نتیجه کرده اید توضیح دادید، بخش خصوصی هم درباره جیبش توضیح میدهد. 2 آن طرح مربوط به تمامی فعالیتهای طراحی و توسعه و خط تولید و زیرساختهای تست و آزمون است که اتفاقا مشابه آنها در کشور وجود ندارد. 3 وقتی ایران خودرو فقط برای طراحی موتور ملی بیش از 60 میلیون یورو به آلمان ها داده، پس انجام این همه کار با رقم اشاره شده خیلی بهتر از اتفاقاتی است که در مرکز تحقیقات افتاده است. 4 ایشان بهتر است درباره دلایل بستن قرارداد با انگلیسها، آلمان ها، مجارستانی ها و حتی روس ها برای طراحی و توسعه و تست موتورهای خود روشنگری کنند.
  • بدون نام ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    استاد گرامي ! خروجي اين مركز چي بوده كه هنوز هم بايد بهش فرصت بديم اگر ممكنه حتما در مورد دستاورد هاي عملي اين مركز اون هم بعد از هجده سال گزارشي ملموس ارايه فرماييد
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    4 0
    جناب ميرسليم گرامي؛ شما مضررات مقررات انتقال تكنولوژي موتورهاي كم مصرف را بيان كرديد انصافا بياييد درمورد فوايد آن سخن بگوييم . يك مثال ملموس ميزنم پرتيراژترين و اقتصادي ترين اتومبيل اين دهه در ايران پرايد است وقتي كه مدل كاربراتوري آن از كره آمد كمترين ميزان مصرف را داشت و هر صد ليتر 5 الي 6 ليتر مصرف داشت . به همت گروه تحقيقات و توسعه كه شما اشاره كرديد آن را تبديل به انژكتوري و همچنين بهينه سازي اتاق و موتور صورت گرفت هم اكنون با سيستم جديد هر صدكيلومتر 8 الي 10 ليتر سوخت مصرفو كيفيت بدنه و ساخت آن هم كه غيرقابل دفاع هست . حال اگر اين تيراژ توليد پرايد ضربدر3ليتر اضافه سوخت ضربدر 1000 تومان كنيم مبلغي بدست ميايد كه خود براي اهل تفكر كفايت ميكند
  • مهدی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    12 0
    مرکز تحقیقات موتور این که مگی چند سال وقت میخواد تا یه موتور با تکنولوژی سی سال پیش تولید کنه مهندس جان
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    آن طرح اگر اسمش دور زدن مرکز تحقیقات موتور باشد هم دلیلی برای اعتراض ایشان نیست. زیرا برای خودروساز رقیب است و دلیلی بر مشارکت ایشان و دوستانشان در آن طرح نیست. مگر ایران خودرو کارهای خود را با اطلاع سایپا انجام میدهد که سایپا این کار را بکند. در ثانی، ایشان طرح‌های ایران خودرو را به نتیجه برسانند، نمیخواهد به فکر طرح‌های دیگران باشند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 0
    اثرات این مرکز تحقیقاتی کاملا در کشور محسوس است از مصرف بنزین مشخص است
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 0
    واقعا شما کاملا میتوانید در اتوبانها وجاده های ایران نتیجه تلاش این ۱۸سال را مشاهده کنید حداقل اقای میرسلیم یه نمونه اشاره میکردید تا ماهم بدونیم این مرکزوجود دارد
  • امیر RO ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    بعد 18 سال خروج تون چی بوده؟ بعد 100 سال هم خروجی به درد بخور ندارید فقط شعار کالای داخلی
  • پوریا A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    21 0
    دقیقا این موسسه چه گره ای از مشکل صنعت خودروی کشور باز کرده؟
  • ایپکو DE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    ایشان دقیقا توضیح دهند ایپکو به چه دردی میخورد و با صرف میلیاردها تومان تاکنون چه گلی به سر صنعت خودروی کشور زده است؟ کدام طرح ایپکو به نتیجه رسیده که حالا برای بخش خصوصی مدعی شده اند...
  • محمد DE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    خبری که منتشر شده بود میگفت این قراردادها برای انجام چند کار مختلف است اما ایشان تا طراحی موتور را دیده اند خودشان را باخته اند. آخر ایشان تنها بلد موتور ایران و بلکه خاورمیانه هستند اما هنوز هیچکدام از موتورهایشان به تولید نرسیده اند جز موتور سمند که آن هم هزارتا مشکل دارد
  • کاظم IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 6
    اگر این موسسه گره ای از مشکل صنعت خودرو بازنکرده مطمئن باشید با پرداخت 110 میلیون یورو نیز هیچ مشکلی حل نمیشه در صورتیکه با هزینه یک دهم این پول نیز میشه همونکارو انجام داد.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    اقای میرسلیم نمیشه به بهانه خودکفایی و اقتصاد مقاومتی کشور رو از تکنولوژیهای نوین محروم کرد. روزی که کارخانه پیکان بعد از انقلاب از تالبوت خریداری شد با همان قیمت خط تولید پاسات را میشد از فولکس واگن خرید که خیلی کم مصرفتر از پیکان بود و آلودگی کمتری داشت ما باید واقع بین باشیم آیا خودروهای کره ای تمام و کمال در کره ساخته میشوند؟ تکنولوژی بدنه بسیاری از خودروهای کره ای از شرکتهای فرانسوی و ایتالیایی خریداری میشود و بسیاری از قطعات انها در چین و تایلند و اندونزی ساخته میشود و... باید باور کنیم که ورود تکنولوژی به یک کشور فرآیند مشخصی دارد مشکل کشور ما این است که انحصارات و مشکلات قانونی و مدیریتی مانع انجام سریع و صحیح فرآیند میشود انحصاری که یک سر آن در تمایلات جناحی است
  • آرش A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    دوره نورچشمی آقایان تسبیح و مهر هم از چین وارد میکردند حالا اینکه قرارداد وارد کردن تکنولوژی موتور روز دنیاست
  • رسول IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    تا انجا که من میدانم اقای میر سلیم وزیر خیلی اسبق ارشاد ریاست نجات غریق ایران را بر عهده داشتند اکنون بعنوان مرکز تحقیقات موتور مطرح شدند البته ما که از خروجی موسسه ایشان بعنوان یک ایرانی اطلاعی نداریم. در ثانی قرار نبود که اقتصاد مقاومتی جلوی ورود تکلنولوژِ جدید را بگیرد اتفاقا برای حصول به اقتصاد مقاومتی واقعی باید علوم روز را در خدمت داشته باشیم البته شاید بعضی طور دیگری فکر بکنند
  • مهدی خانی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    سلام خب اگه میتونن موتور بهتر و ارزونتر تولید کنین، خب بسم الله، تولید کننده که نمیخواد پولشو دور بریزه پس از شما می خره، اما اگه منظورتون اینه که یه پول کلان بهتون بدن و شما برید سال ها وقت بزارین و تحقیق کنید خب قضیه فرق می کنه
  • مجید ضیایی موید EE ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    با سلام جناب مهندس میرسلیم، مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو همین الان برای طراحی و توسعه موتور دیزل با شرکت خارجی همکاری دارد. بنظر بنده اشکالی ندارد دوستان دیگر نیز توانایی خود را در بر قراری ارتباط با شرکت های صاحب تکنولوژی همانند شما بیازمایند تا علاوه بر حذف انحصار، در آینده قضاوت شود کدام گروه بهتر عمل کرده است. شما نیز برای طراحی موتور سه سیلنر تزریق مستقیم بنزین مجهز به توربوشارژ با سطح آلایندگی یورو6 حتما سراغ همین شرکت یا رقیب دیرینه اش می رفتید. در صورت امکان به اجرای هر چه بهتر این طرح ملی کمک کنیم. موفق باشید
  • طراحی سایت A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    باسلام ممنون از پستهای خوبتون.