شهر دوچرخه ها دیگر وجود خارجی ندارد، همه هوندا ۱۲۵ سوار می‌شوند

مهر نوشت:

شهر دوچرخه ها، روزگاری لقب یزد بود و وسیله نقلیه اغلب مردم در این شهر، دوچرخه بود اما سالهاست که به جای دوچرخه، موتورسیکلت در این شهر یکه تازی می کند.

از زمانی که موتورسیکلت جای دوچرخه را در یزد گرفت، آمار تصادفات و مرگ و میر روز به روز افزایش یافت و این امر امروز به یکی از دغدغه های مردم و پلیس تبدیل شده است.

نداشتن کلاه ایمنی یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در تصادفات موتورسیکلت ها است و راکبان اغلب به دلیل وارد آمدن ضربه مغزی جان خود را از دست می دهند.

امروز همایشی در شهرداری حمیدیای یزد برگزار شد تا با اهدای کلاه ایمنی، در این زمینه فرهنگ سازی شود و حداقل بخشی از موتورسواران، با کلاه ایمنی، ایمن تر برانند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد در این همایش با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آمار مرگ و میر تصادفات مربوط به راکبان موتورسیکلت ها است، گفت: ضربه مغزی اصلی ترین عامل مرگ در این تصادفات است.

۹۰ درصد تصادفات امسال مربوط به موتورسواران بوده است

سرهنگ محمد جمشیدی، ظهر امروز در همایش اهدای کلاه ایمنی در شهرداری حمیدیا یزد اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد آمار تصادفات سه ماهه نخست امسال مربوط به موتورسیکلت سواران است که تعداد قابل توجهی از آنها منجر به کشته شدن راکب و سرنشینان به دلیل نداشتن کلاه ایمنی و ضربه مغزی شده است.

وی با بیان اینکه یزد زمانی شهر دوچرخه ها بوده اما امروز به شهر موتورسیکلت ها تبدیل شده است، عنوان کرد: خانواده ها در این زمینه نقش اساسی بر عهده دارند زیرا در حالی که فرزندان آنها هنوز به سن دریافت گواهینامه نرسیده اند، برای آنها اقدام به خرید موتورسیکلت می کنند.

رئیس پلیس راهور یزد گفت: در یزد بیشترین آمار تلفات در تصادفات بر اثر ضربه مغزی و مربوط به موتورسیکلت سوران است و بعد از آن برخورد موتور با عابر پیاده قرار دارد که این آمار نگران کننده است و خانواده ها باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند.

جمشیدی افزود: اولویت اول پلیس در استان یزد، استفاده از کلاه ایمنی برای همه موتورسیکلت سواران است و این روش باعث می شود آمار زیادی از تلفات کاسته شود.

۱۲ کارخانه موتورسیکلت سازی ۴۵۰ هزار موتور وارد خیابانهای یزد کرده اند

وی ادامه داد: ۱۲ کارخانه موتورسیکلت سازی در یزد وجود دارد که بالغ بر ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت از این کارخانه ها در سطح شهر روان هستند و این وسیله به دلیل خریداری راحت تر، قیمت مناسبت تر و در نظر گرفتن شرایط اقساط در سوی فروشندگان به نخستین وسیله ایاب و ذهاب مردم تبدیل شده است.

رئیس پلیس راهور استان یزد گفت: سرعت مطمئنه رانندگی با موتورسیکلت ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است در صورتی که در بیشتر خیابان های یزد، موتورسواران با سرعت بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر رانندگی می کنند و این در حالی است که در سرعت ۵۰ کیلومتر، اگر حادثه ای رخ دهد، به طور قطع منجر به مرگ خواهد شد.

تصادفات در یزد ۲۶۴ کشته بر جای گذاشت

مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۶۴ نفر در استان یزد بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند، اظهار داشت: ۱۱۱ مورد از این تعداد مربوط به تصادفات درون شهری بوده که ۴۹ نفر از این آمار مربوط به عابران پیاده و ۵۰ نفر از آنها مربوط به موتورسوار بوده است.

رضا یادگاری عنوان کرد: این تصادفات شش هزار و ۲۶۵ مصدوم نیز بر جای گذاشته و این آمار برای استان یک میلیون نفری یزد قابل توجه است.

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از تصادفات معادل ۷۰ درصد، مربوط به عوامل انسانی است، تصریح کرد: اگر قوانین و مقررات و ایمنی لازم رعایت شود، بخش قابل توجهی از تصادفات قابل کنترل است.

یادگاری با اشاره به اینکه اصلی ترین بهانه برای عدم استفاده از کلاه ایمنی، گرم بودن هوای یزد مطرح می شود، افزود: اگر استفاده از کلاه ایمنی حتی در گرما تکرار شود، راکب به کلاه ایمنی عادت خواهد کرد.

شهردار حمیدیا نیز در این همایش با بیان اینکه عامل مرگ بسیاری از تصادفات در موتورسیکلت سواران مربوط به ضربه مغزی و عدم استفاده از کلاه ایمنی است، عنوان کرد: عدم استفاده از کلاه ایمنی سبب شده تا هر سال جوانان این شهر به عنوان سرمایه های اصلی استان و کشور از دست بروند.

اهدای ۵۰۰ کلاه ایمنی از سوی شهرداری حمیدیا به شهروندان

سیدعلی میرنژاد افزود: مرگ و میر تصادفات، صدمات جبران ناپذیری به خانواده ها وارد می کند و بسیاری از خانواده ها سرپرستان خود را از دست می دهند که جبران لطمات آن امکانپذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از کلاه ایمنی باید به یک فرهنگ تبدیل شود، افزود: در این راستا به سهم خود اقدام به اهدای ۵۰۰ کلاه ایمنی به شهروندان موتورسوار کرده ایم که امیدواریم این عمل مورد توجه دیگر ارگانها نیز قرار گیرد.

محمدرضا شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد نیز در این همایش اظهار داشت: با توجه به بلوار بودن برخی از خیابانهای یزد، ایجاد سرعت گیر و موانع ترافیکی در دستور کار قرار گرفته و در بیشتر نقاط انجام شده است همچنین برای حفظ امنیت پیاده روها، اقداماتی در میدان ها و چهار راههای اصلی یزد در حال انجام است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 1
    سرعت مطمئنه رانندگی با موتورسیکلت ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است اینو رییس پلیس گفته برادر، من با پای پیاده می تونم 20 کیلومتر در ساعت پیاده روی کنم . بعد میگی با موتورسیکلت این طوری اگه این طوری بود که خوب چه کاریه موتور بخرن با پای پیاده کاراشون رو می کنن
  • بی نام DE ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    3 0
    راست ترین قسمت خیابان یا چپ ترین قسمت پیاده رو را برای دوچرخه ها خط کشی کنید.
  • علیرضا IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    5 0
    به جای اهدای دولتی کلاه ایمنی، کارخانه سازنده یکی کلاه ایمنی به خریدار بده.
  • نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    6 0
    هنوز آمستردام هست.