ایرنا نوشت:

پایگاه اینترنتی 'المانیتور' نوشت: دیدار اخیر 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه ایران از عراق حاوی پیام های مهمی است که همگی بر افزایش امنیت منطقه تاکید دارد.

این تارنمای آمریکایی در نوشتاری به قلم 'لؤی الخطیب' تحت عنوان 'آیا عراق می تواند روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را نزدیک تر کند'، به دیدار ظریف از نجف و کنفرانس مطبواتی اش با 'ابراهیم الجعفری' همتای عراقیش اشاره کرد و افزود: این دیدار حاوی چند پیام مهم بود که همگی بر افزایش امنیت منطقه متمرکز است: نخست: دولت ایران، توافق اخیر این کشور با شش قدرت را بر طرف کننده همه نگرانی ها درباره احتمال نظامی گری در برنامه هسته ای اش قلمداد می کند. دوم، میراث مشترک به جا مانده از سوی ایران و آمریکا به همسویی آنها در مبارزه با تهدید فرقه گرایی و افراط گرایی می انجامد.

در نهایت این که، ایران اکنون به شکل موثری 'شاخه زیتون' (نشانه صلح) همکاری برای حل مناقشات منطقه را به سمت همسایگانش دراز کرده است.

این گزارش با اشاره به دیدار ظریف با مقامات و روحانیون ارشد نجف از جمله آیت الله 'علی سیستانی' افزود: پروازهای مستقیم ظریف از تهران و سایر شهرها از جمله ژنو در ماه فوریه به نجف می تواند حاوی این پیام باشد که تهران اهمیت روحانیون در وضعیت سیاسی کنونی عراق را درک می کند.

نشست ظریف و آیت الله سیستانی هم نمادین وهم راهبردی بود با توجه به این که دولت ایران به دنبال تایید ضمنی توافق هسته ای توسط این روحانی عالی رتبه بود و موفق هم شد. این امر با توجه به این که آیت الله سیستانی فاقد منصبی سیاسی است و قبل از دولت فدرال بغداد با وی رایزنی شده است، اهمیت دارد.

هر چند دلیل رسمی دیدار ظریف با آیت الله سیستانی اطلاع رسانی به وی درباره توافق هسته ای بود، محور مذاکرات وزیر خارجه ایران بر تبعات توافق برای ایران وعراق و روابط منطقه ای برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بود.

پیام ظریف به آیت الله سیستانی در کنفرانس مطبوعاتی وی با جعفری مورد تایید قرار گرفت که وی گفت: 'همکاری بین الملی برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی ضروری است. ایران در جنگ با تهدید تروریسم و فرقه گرایی کنار مردم منطقه است و پیام ما به کشورهای منطقه مبارزه با چالش های مشترک است.

لازم به ذکر است که مفهوم اصلی سفر ظریف به نجف این است که به نظر می رسد رهبری شیعیان مذهبی هم در ایران و هم در عراق درباره حمایت از توافق هسته ای به شکل فزاینده ای به توافق دست یافته اند. چنین حمایتی زمینه را برای تصمیم گیری حکومت های تحت کنترل سنی ها در منطقه خلیج (فارس) برای تبدیل شدن به همپیمانان 'واقعی' ایران در جنگ با داعش فراهمی می کند.

دولت ایران پس از مذاکرات با شش قدرت تلاش فراوانی را به کار بست تا به شکل محتاطانه ای ابراز خوشبینی کند که این توافق دوران جدیدی را برای صلح و ثبات در منطقه ایجاد خواهد کرد.

المانیتور نوشت: ایرانی ها به حمایت لجستیکی و راهبردی به نیروهای مسلح در عراق و سوریه برای جنگ با داعش ادامه می دهند. ایرانی ها ژئوپلتیک جنگ با داعش را درک می کنند و بر همین اساس قصد آشتی با ترکیه را دارند.

این تارنمای آمریکایی افزود: سفر ظریف به عراق را باید حاوی پیام های مختلفی تفسیر کرد که همگی با هدف برقراری روابط نزدیک تر با همسایگان و همپیمانان ایران است. پیام ایران به نقش آفرینان عراقی این است که این کشور قویا از عراقی متحد و منسجم حمایت می کند و درمقابل تهاجم همسایگان این کشور ایستاده است.

ایران با این سفر به شرکای منطقه ای اش این پیام را رساند که اوضاع متشنج به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست و همکاری تنها گزینه برای روابط پایدار است که در خدمت مذاکرات بیشتر قرار دارد. بعلاوه سفر ظریف حامل این پیام بود که اقدام صلح آمیز ایران فرصتی برای شورای همکاری برای حمایت فعالانه از دولت عراق در جهت جنگ با داعش است. بدون چنین حمایتی هجوم اجتناب ناپذیر داعش تبعات فاجعه باری برای منطقه خواهد داشت.

در حقیقت ایران خط مقدم دفاع در مقابل افراط گرایی است. تامین مالی یا تسهیل جنگ های نیابتی فقط بر آتش فرقه گرایی و رقابت منطقه ای دامن خواهد زد و در این حال منابعی را که می تواند برای توسعه اقتصاد منطقه و بهبود وضعیت حقوق بشر مورد بهره برداری قرار گیرد، تهی خواهد کرد به ویژه در بحبوحه شرایطی که تغییراتی در بازارهای جهانی کنونی نفت رخ داده است.

المانیتور در پایان آورده است: تبعات توافق هسته ای برای ایران و همسایگانش فراتر از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. این توافق فرصت بی سابقه ای زا زمان انقلاب ایران برای ایجاد تغییر در روابط ایران و اعراب برای حل و فصل اختلافات منطقه ای است که نه تنها شبه جزیره عرب بلکه امنیت جهان را تهدید می کند.

سفر اخیر ظریف این پیام روشن را برای هسمایگان عراق ارسال می کند که این کشور باید همچنان کانون برقراری چنین روابطی در خاورمیانه خواهد بود و کلید ثبات عراق شهر مقدس نجف است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    باز هم یک خبر دیگه و اشتباه های گرامری و کلمات اشتباه.