ایرنا نوشت:

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی از مذاکره با روسیه برای ایجاد دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر و بهره گیری از فضای پس از مذاکرات برای تامین سوخت هسته ای از کشورهای دیگر خبر داد.

محمد احمدیان پنجشنبه شب در جلسه پرسش و پاسخ با فعالان فرهنگی مشهد افزود: ایجاد نیروگاه های بزرگی مانند نیروگاه برق بوشهر هزینه بالایی را می طلبد لذا سازمان انرژی اتمی ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر به دنبال ایجاد نیروگاه های کوچکتر برای رسیدن به اهداف مختلف است.

وی اظهار کرد: اکنون برای ایجاد 2 واحد جدید نیروگاهی در بوشهر که قرارداد آن با روسها امضا شده اما هنوز نهایی نشده است، تقریبا 300 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که سرمایه گذاری بسیار سنگینی است اما ساخت نیروگاه های هسته ای کوچکتر 100 مگاواتی و 300 مگاواتی که سرمایه اولیه کمتری می خواهد راه حل بهتری است.

وی در مورد شیرین کردن آب در کنار تولید برق در نیروگاه های هسته ای گفت: اکنون در نیروگاه بوشهر سه هزار مگاوات انرژی حرارتی در راکتور تولید می شود که از این میزان هزار مگاوات به برق و دو هزار مگاوات به صورت پرت حرارتی به دریا تحویل می گردد.

احمدیان افزود: درصدد هستیم از انرژی حرارتی که به دریا فرستاده می شود با توجه به بحران کاهش منابع آبی برای شیرین سازی آب دریا بهره گیریم به این صورت که با ایجاد نیروگاه های کوچک 100 مگاواتی در سواحل دریای عمان که آبادانی آن برای امنیت ملی ما بسیار اهمیت دارد، شیرین سازی آب را انجام دهیم.

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی گفت: مطالعات مربوط به شیرین کردن آب دریا از طریق ایجاد نیروگاه های کوچک هسته ای 100 مگاواتی توسط این سازمان به جد در حال انجام است.

وی اظهار داشت: اکنون نیروگاه هسته ای بوشهر تکمیل شده و تقریبا نزدیک 2 سال است که هزار مگاوات برق به شبکه برق کشور تحویل می دهد، از سوی دیگر یک مرکز فعال برای تربیت نیروی انسانی در زمینه کسب تجربه در حوزه نیروگاهی نیز به شمار می رود.

احمدیان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش میزان غنی سازی در مذاکرات می توان از انرژی هسته ای در صنعت برق و پزشکی و ... بهره گرفت، گفت: تولید برق حجم بالایی از سوخت نیاز دارد که از طریق غنی سازی اورانیوم بدست می آید که 2 مسیر برای رسیدن به این هدف در سازمان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر سالانه حدود 27 تن سوخت هسته ای نیاز دارد، همچنین برای رسیدن به هدف داشتن 190 هزار سو غنی سازی اورانیوم در سال یک راکتور هزار مگاواتی کفایت می کند که نیاز به سوخت هسته ای دارد.

وی افزود: از سوی دیگر حجم سوخت هسته ای مورد نیاز فعالیتهای تحقیقاتی که در راکتورهایی مانند راکتور تهران انجام می شود فوق العاده پایین است زیرا آنها از پرتوهای رادیواکتیو استفاده می کنند و انرژی زیادی نیاز ندارند که حجم بالایی از سوخت مصرف شود.

وی گفت: آنچه در جمع بندی مذاکرات هسته ای برای برخورداری از غنی سازی اورانیوم آمده است، جوابگوی نیاز راکتورهای تحقیقاتی کشور است اما برای تولید برق هسته ای کافی نیست.

احمدیان اظهار کرد: برنامه سازمان انرژی اتمی این است که بتوان از فضای ایجاد شده و توافقات انجام گرفته همکاری هایی را در سطح بین المللی در زمینه تامین سوخت هسته ای از کشورهای دیگر دنبال کرد.

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی افزود: کشورهای صاحب فناوری تولید سوخت هسته ای هرگز کشور دیگری را که در زمینه ساخت سوخت راکتورهای قدرت وارد فعالیت شوند به رسمیت نمی شناختند اما جمع بندی مذاکرات هسته ای راه و توان ایران برای تولید سوخت را پذیرفته و حاضر به همکاری در این زمینه با کشورمان هستند.

وی گفت: سازمان انرژی اتمی درصدد است زیرساخت های لازم را به گونه ای ایجاد کند که به تدریج توانمندی لازم را بدست آورد تا با آن مقطع زمانی آزادشدن حجم کار غنی سازی که از سال هشتم به بعد اتفاق می افتد، همزمان شود و از تلفیق غنی سازی با تولید سوخت هسته ای سوخت راکتورهای قدرت را تامین کند.

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال علت ادامه کار غنی سازی در نطنز به جای فردو بر اساس متن جمع بندی مذاکرات گفت: تاکنون برنامه غنی سازی در نطنز با حدود 50 هزار سانتریفیوژ انجام می شده و از آنجا که سانتریفیوژها از نسل یک بودند برای تامین سوخت هسته ای کفایت نمی کرد.

احمدیان گفت: بر اساس جمع بندی مذاکرات هسته ای با همین تاسیسات در نطنز اما با استفاده از سانتریفیوژهایی با راندمان بالاتر نیاز غنی سازی خود را تامین خواهیم کرد.

وی افزود: سایت فردو تاسیسات کوچکتر برای غنی سازی اورانیوم به عنوان یک راه مقابله با تهدیدات احتمالی است تا اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند بتوان دانش صنعت غنی سازی را در محدوده فردو حفظ کرد زیرا تاسیساتی که در فردو است پوشش امنیتی خوبی دارد و برای روز مبادا نگهداری می شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هدف ما این نیست که غنی سازی برای غنی سازی انجام دهیم، نیاز واقعی کشور به صنعت هسته ای در زمینه تولید انرژی است و همه فعالیت های ما باید منجر به تولید برق هسته ای با قیمت قابل قبول شود.

وی افزود: تولید برق با قیمت مناسب مستلزم این است که تمام حلقه های فعالیت هسته ای در ایران، کیفیت و توسعه آن قابل رقابت باشد.

وی حفظ تاسیسات فردو را یک دستاورد در مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت: در متن جمع بندی مذاکرات محدودیتی برای فعالیتهای هسته ای ایران ایجاد نشده که کشور را از ادامه مسیرش برای رسیدن به صنعت هسته ای بازدارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =