۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

هدف اصلی اردوغان از تحرکات نظامی اخیر، محدودسازی کردهای ترکیه در مجلس، کردهای «پ.ک.ک» و کردهای سوریه است.

هنوز نمی توان گفت ترکیه واقعاً قصد حمله و جنگ با داعش را دارد کما اینکه طی روزهای اخیر این کشور بنام مبارزه با داعش، در عمل بیشترین حملاتش را بسوی کردها و پ.ک.ک روانه کرده است. هدف اصلی اردوغان از تحرکات نظامی اخیر، محدودسازی کردهای ترکیه در مجلس، کردهای «پ.ک.ک» و کردهای سوریه است.

بحران کنونی بیشتر ریشه در تحول های سیاست داخلی اخیر ترکیه و موفقیت نشدن حزب عدالت و توسعه در انتخابات و پیروزی کردها دارد و از سوی دیگر ترکیه می کوشد به بهانه مبارزه با داعش از قدرت گیری بیش از پیش کردهای سوریه که بیشتر مناطق مرزی 870 کیلومتری ترکیه و سوریه را تحت تصرف خود دارند بکاهد و به همین دلیل طرح منطقه حایل را مطرح کرده اند. اینک اردوغان بطور همزمان در سه جبهه به مبارزه با کُردها برخاسته است: کُردهای سوریه، پ.ک.ک و رهبران و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها در مجلس در داخل ترکیه.
جبهه نخست در داخل ترکیه است اردوغان با وارد ساختن اتهاماتی به دمیرتاش و برخی دیگر از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها می خواهد از طریق دادگستری و نیز امنیتی کردن فضا مانع از حضور آنها در پارلمان شود. در جبهه دوم به مواضع پ.ک.ک در قندیل و دیگر مناطق حمله ور شده است تا باعث تضعیف آنها شود و همچنین احساسات ملی گرایانه ترکی را در کشور به نفع خود برانگیزاند و در جبهه سوم می خواهد با عملی کردن طرح منطقه حائل به کمک آمریکا، عملاً دستاوردهای کردهای سوریه که با جنگ های طولانی و طاقت فرسا در برابر داعش بدست آمده است را تحت الشعاع قرار داده و عملاً این مناطق را در اختیار گروههایی نظیر ارتش آزاد قرار دهد.
متن کامل را در لینک زیر می توان مشاهده کرد:
http://pashang.ir/content/72

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    5 8
    چرا اینجوری می کنی اردوغان؟ بگو چرا تا ما هم بدانیم.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    8 7
    اگر برنامه هایش را درست پیاده کند سیاست مدار لایقی است
  • ياسين US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    4 13
    اگه داعش با حمايت تركيه تا خود تهران هم بياد بعضي از هموطنان هنوز بخاطر اينكه انديشه هاي نژادپرستانه دارن از اردوغان و تركيه حمايت ميكنن.
  • بی نام RU ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    10 3
    با ترور باید مقابله کرد.
  • مهدی A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    11 10
    پ ک ک یک گروه تروریستی است.کل دنیا این را می داند.حزب دموکراتیک هم اگر قدر رای ها به خصوص رای های عاریتی را بداند هیچ خطری برایش متصور نیست.ولی اگر مردم را به شورش دعوت کند و حملات پ ک ک را محکوم نکند ماه عسلش بسیار زود تمام خواهد شد.کردهای سوریه هم به جای تصرف سرزمین دیگران و ترسیم کشور خیالی در سرزمین دیگران به حقوق خود قانع باشند.ماه عسل اینها هم با آمریکا و اتئلاف یک سال طول نکشیدفکر کرده بودند آمریکا کشور کردستان را از دریای مدیترانه تا دریای سیاه و از آنجا تا خلیج فارساین یکی دیگر خیلی باحال بود در سینی طلا به آنها تقدیم خواهد کرد و دیگران عین ماست به روی خودشان نخواهند آورد.
  • مهدی A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    6 9
    اگر آمریکا به فکرتان بود زمان صدام حمله شیمیایی اورا نادیده نمی گرفت.حلبچه که بعثی ها بمباران شیمیایی اش کردند بیشترین عضو کرد عراقی در داعش را دارد.
  • مهدی A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    13 7
    هر دو سربازی که در عملیات انتحاری کشته شدند کرد بودند.مطبوعات ترکیه و مراسم خاک سپاری را جستجو کنید.تروریسم یعنی همین به همزبانت هم رحم نکنی.
  • سعید از تبریز A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    14 7
    ترورییسم خوب وبد ندارد .چه پ ک ک چه داعش .در هر حالی محکوم است. تعصب یا منافع نباید باعث دفاع یا محکوم کردن یک گروه تروریستی بشود.