رئیس قوه قضاییه جنجال آفرینی صنفی در مسیر رسیدگی به پرونده­های مختلف از جمله حوادث اخیر در اردبیل و استان فارس را در اقدامات عادلانه و قانونمند این قوه بی تاثیر دانست و ضمن توصیه به پرهیز از این گونه اقدامات عجولانه صنفی گفت: مسئولان قضایی همواره مدافع عملکرد قانونی قضات و کارکنان قوه قضاییه هستند و در عین حال با هر گونه تخلف و جرم محرز در بدنه این دستگاه نیز برخورد خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه جنجال آفرینی صنفی در مسیر رسیدگی به پرونده ­های مختلف از جمله حوادث اخیر در اردبیل و استان فارس را در اقدامات عادلانه و قانونمند این قوه بی تاثیر دانست و ضمن توصیه به پرهیز از این گونه اقدامات عجولانه صنفی گفت: مسئولان قضایی همواره مدافع عملکرد قانونی قضات و کارکنان قوه قضاییه هستند و در عین حال با هر گونه تخلف و جرم محرز در بدنه این دستگاه نيز برخورد خواهند کرد.

او با اشاره به روز حقوق بشر اسلامی به تبیین تفاوت دیدگاههای مبنایی حقوق بشر پرداخت و گفت: بحث حقوق بشر به لحاظ مبنای عقلانی و فلسفی و براساس نوع ایدئولوژی و نگاه به عوالم هستی متفاوت است و طبیعی است که وقتی جامعه ای به وجود خداوند متعال معتقد شد و وقتي او را در همه عوالم حاضر و ناظر دانست و همه نعمات و فيوضات عالم را مستند به وي ديد، نگاهش به حقوق بشر نحوه خاصي خواهد بود و متفاوت است با حقوق بشری که براساس گرایش های غیرالهی بنا شده است.

حقوق بشر، تحمیلی نیست

آیت الله آملی لاریجانی اتخاذ مباني حقوق بشری را بدون ملاحظه دین و معتقدات ديني و نگاه دين به حقوق بشر غیر قابل قبول دانست و ادامه داد: طبیعی است که جوامع مختلف براساس دیدگاهها و اعتقادات خود نگاه متفاوتی به مقوله حقوق بشر دارند و کسی که حقیقت متعال الهی را قبول دارد نمی تواند فارغ از آن منبع، حقوق بشر و کرامت انسانی را تعریف کند.

رئیس دستگاه قضا تلاش غربی ها برای تحمیل حقوق بشر مورد قبول خود به جوامع مختلف را خلاف حقوق بشر کثرت گرا توصیف کرد و گفت: حالا که جوامع نگاه‌هاي مختلفي به مقوله حقوق بشر دارند طبیعتاً کشورهای غربی حق ندارند نگاه حقوق بشری خود را به جوامع ديگر تحمیل کنند که این تحمیل خلاف عقلانیت و عدالت و حتی خلاف حقوق بشر است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: غربی ها با کدام منطق و بر چه مبنایی حقوق بشر تدوینی خود را به تمام دنیا تحمیل می کنند و اگر کسی آن را نپذیرفت توبیخ و تحريم می کنند.

رئیس دستگاه قضا استفاده ابزاری از حقوق بشر غربی ها را مسئله ای کاملا روشن و اثبات شده دانست و گفت: حتی در همین حقوق بشر ترسیمی غربی که در سطح دنیا حاکم و تحمیل شده است، در مقام اجرا نگاههای دوگانه و خلاف عدالت وجود دارد و کشورهای مدعی حقوق بشر غربی در سالهای اخیر همواره با اقدامات ضدانسانی و وحشیانه موجب کشته شدن هزاران نفر در کشورهای مختلف از جمله عراق و فلسطین و افغانستان شده اند که این امتداد جنایت های استعماري آنان در قرن‌هاي گذشته است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: غربی ها جمهوری اسلامی ایران را که در طول 35 سال گذشته همواره و به صورت منظم انواع انتخابات برگزار کرده است محکوم می کند و حتی مدعی هستند که رعایت حقوق مردم کشور خود را نمی کند در حاليكه در کشوری مانند عربستان و یا بحرین كه حتی سابقه برگزاری یک انتخابات هم ندارند، به نظر آنها مشکل حقوق بشری وجود ندارد.

گزارش های مغرضانه علیه ایران

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه بسیاری از گزارشهای ضد حقوق بشری علیه ایران مغرضانه و مربوط به اجرای حدود الهی است که در تمام کشورهای اسلامی مشترک است، گفت: برخی از گزارشهای مغرضانه غرب علیه ایران نیز از طریق اطلاعات و دروغهای طیف های مخالف و تروریستهای مخالف جمهوری اسلامی ایران است كه اين مطلب کاملا روشن شده است. بعلاوه حتي گفته شده در گردآوری این گزارشها رشوه های کلان هم نقش داشته است.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: مردم مسلمان ایران همواره علاقمند و پشتیبان کشور و دولت و حاکمیت خود بوده اند و رفتارهای نامعقول دشمنان بر روی آنان تاثیر ندارد آن هم در حالی که می بینیم غربی ها با سعودی هایی که به دنبال سیطره بر مردم یمن هستند، کاری ندارند و حتی از جنایتهای آنان علیه مردمی که می خواهند بدون وابستگی زندگی کنند حمایت هم می کنند.

رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که آیا مردم فلسطین و کودکان این کشور که مظلومانه از سوی صهیونیستها به آتش كشيده می‌شوند، حق زندگی ندارند و دارای حقوق بشر نیستند گفت: پیشنهاد می کنیم که کشورهای اسلامی خودشان در بحث حقوق بشر پیشگام باشند و با همکاری و همدلی حقوق بشر متناسب با مبانی اسلامی را تبیین کند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع توافق هسته ای به سخنان و موضع گیری های برخی از غربی ها اشاره کرد و گفت: در این مدت سیاستمداران غربی دوباره برخی حرف ها و سخنان یاوه را درباره تحریم ها و محدودیت ها مطرح کردند و این سخنان نشان می دهد که مردم ومسئولان ما همچنان باید در این مسئله و سایر مسایل به اقتدار داخلی خود تکیه کنند و روی پای خود بایستند چرا که اگر اقتدار کشور نبود مسئله هسته ای تا این مرحله پیش نمی رفت و خود غربی ها هم نشان داده اند که منطقشان منطق قدرت و زور است و اذعان کرده اند که آنچه آنها را پای میز مذاکره کشاند، اقتدار ایران بود.

اقتدار و انسجام عامل پیشرفت

رئیس قوه قضاییه حفظ قدرت و اقتدار کشور را در مرحله اجرای توافق بسیار ضروری خواند و اظهار کرد: اگر می خواهیم در مقام اجرای توافق هم به خوبی پیش برویم باید اقتدار و وحدت ملی وانسجام بین مردم و مسئولان را حفظ کنیم و مردم، مسئولان، نظامیان همه و همه باید همچنان به هوش باشند.

آیت الله آملی لاریجانی خواستار پرهیز از افراط و تفریط در ارزیابی توافق هسته ای در داخل کشور شد و ادامه داد: ضمن بررسی و توجه به نقاط مثبت توافق هسته ای در عین حال باید نقاط ابهام و محدودیت ها نیز بررسی شود تا چیزی فراتر از خطوط قرمز نظام مورد پذیرش قرار نگرفته باشد.

رئیس قوه قضاییه اظهار نظرهای عجولانه و همراه با بداخلاقی را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: هر گونه ذوق زدگی نیز نادرست است و توقع این است که همه مسئولان و دلسوزان نظام منصفانه نسبت به این توافق اظهارنظر کنند و زحمات شبانه روزی تیم مذاکره کننده را نيز در نظر داشته باشند و آن را به راحتی زیرسوال نبرند.

آیت الله آملی لاریجانی اجرای دقیق توافق را با توجه به سابقه غربی ها در بر هم زدن توافقات بسیار مهم برشمرد و اعلام کرد: نقطه مهم و گام نهایی، اجرای توافق است و باید دقت شود چرا که غربی ها نشان داده اند که در بر هم زدن مذاکره و نقض توافق ها ید طولایی دارند.

رئیس دستگاه قضا راه حل اساسی اجرای موفق و دقیق توافق را حفظ اقتدار نظام اسلامی، مردم و انسجام ملی دانست وتاکید کرد: قطعا در مسیر اجرای این توافق اقتدار ملی ما بازدارنده بازیگریهای سیاسی و نظامي غرب خواهد بود.

پرهیز از واکنش های صنفی عجولانه

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برخی حوادث اخیر در کشور و جنجالهای صنفی و رسانه ای متعاقب آن علیه دستگاه قضایی ضمن پرهیز دادن صنوف از «واکنش های هیجانی و عجولانه صنفی» نسبت به برخی حوادث گفت: دستگاه قضایی در طول سال به 15میلیون پرونده رسیدگی می کند که کار طاقت فرسایی است و در واقع اين يكي از بالاترین خدمت‌رساني‌ها به مردم عزيز كشور است پس نباید به بهانه یکی دو حادثه این خدمات زیر سوال برود و هجمه علیه قوه قضاییه و کارکنان قضايي صورت گيرد. دفاع و حمايت از دستگاه قضایی به نفع همگان است چرا که اقتدار صحیح قوه قضاییه موجب امنیت و اقتدار کشوراست.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «کارکنان قضایی باید عدالت، تقوا و اخلاق حرفه ای را همواره رعایت کنند و این مسئله همیشه مورد تاکید تمام مسئولان عالی قضایی است» افزود: تخلفات و جرایم احتمالی درون دستگاه قضایی پس از گزارش مورد بررسي قرار مي‌گيرد و برخوردهای لازم نیز با آن صورت می گیرد و اين رويه جاري و مستمر دستگاه قضايي است. اما در عین حال در صورت وقوع هر حادثه ای تا هنگامی که صورت واقعی آن مشخص نشده است، «دفاع صنفی و هجمه های عجولانه» علیه دستگاه قضایی وجهی ندارد و موجب تاسف است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وقوع حادثه قتل یک پزشک در اردبیل و به دنبال آن موضوع پیش آمده در استان فارس با اعلام اینکه از نخستین ساعات وقوع این حوادث دستورهای لازم پیگیری داده شده ونتایجی هم بدست آمده است گفت: وقتی چنین حادثه ای رخ می دهد که ابعاد مختلف دارد و باید صورت مسئله به دقت و با عدالت بررسی شود، چگونه است که یک نهاد پزشکی کشور اعلام عزای عمومی می کند و حتي برخي آن را مرتبط به قوه قضاییه می کنند در حالیکه وقوع حادثه هیچ ربطی به دستگاه قضایی ندارد و فقط دستگاه قضا بايد به دقت و با توجه به تمام ابعاد، آن را بررسی کند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه رویکرد قوه قضاییه حفظ احترام و کرامت انسانی و حقوق همه افراد حتی متهمان و محکومان است گفت: در خصوص حادثه بیمارستانی در استان فارس برخی مسئولان به ما گفتند که اعلام کنید که قاضی را توبیخ خواهیم کرد و ما گفتیم که چنین کاری را نمی کنیم چرا که باید ابعاد قضیه مشخص شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: این مسئله کاملا روشنی است که اگر برای کسی قراری صادر شد و در مقابل آن مقاومت کرد حتما با او برخورد قانونی صورت می گیرد البته دستبند زدن کار قوه قضاییه نیست بلکه از سوی ضابط قضایی و در مقام اجرای قانون انجام می شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد با وقوع هر حادثه ای که باید به آن رسیدگی شود هر صنفی هیجانی اعتراض کند و آن را رسانه ای نماید، سنگ روی سنگ بند نمی شود تاکید کرد: توصیه می کنیم که این گونه برخوردهای صنفی کنار گذاشته شود و بدانیم که صنوف مختلف غیر از پزشکان هم در این کشور زندگی مي‌كنند و لذا از همه آنها انتظار می رود در برخوردها، منصفانه و متناسب با شان حرفه ای خود عمل کنند و اجازه دهند که دستگاه قضایی با دقت و طمانیه کار خود را به انجام برساند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: قطعا جریان سازی صنفی و رسانه ای آن هم با هدف تحت فشار گذاشتن دستگاه قضایی کار غلطی است گرچه قوه قضاییه با رویکرد حفظ حقوق احترام و کرامت انسانی افراد با هر گونه تخلف و جرمی برخورد خواهد کرد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی معاون راهبردی گزارشی مبتنی بر محورهای راهبردی دستگاه قضایی برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه را در شش بند ارائه کرد که در ادامه گزارش ارائه شده مورد بحث و بررسی مسئولان عالی قضایی قرار گرفت.

آیت الله آملی لاریجانی برضرورت توجه به برنامه ریزی های دستگاه قضایی بر اساس این محورها تاکید کرد.
همچنین در ادامه جلسه محورهای قضایی برنامه ششم توسعه کشور مورد بحث و بررسی مسئولان عالی قضایی قرار گرفت و رئیس قوه قضاییه در این جلسه خواستار رصد دایمی قوانین مرتبط با دستگاه قضایی و تنقیح قوانین مرتبط با بخشهای مختلف دستگاه قضایی شد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442839

برچسب‌ها