واحد مرکزی خبر نوشت:

وزارت خارجه آمریکا بیانیه مشترک نشست وزیران خارجه آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را منتشر کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا ، در این بیانیه آمده است: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به جمع وزیران خارجه شورای همکاری خلیج(فارس) و دبیر کل این شورا در دوحه پیوست تا درباره پیشرفت و ساختار بندی توافق مشارکت های راهبردی و حوزه های همکاری که چهاردهم ماه مه در کمپ دیوید حاصل شد ، بحث و تبادل نظر کند.شرکت کنندگان همچنین برنامه جامع مشترک اقدام( برجام ) ،‌درگیری های یمن و ضرورت حل و فصل سیاسی آن را بررسی کردند.وزیران همچنین دستور کار جلسه پنجم خود را که قرار است اواخر سپتامبر در نیویورک برگزار شود ، بررسی کردند.

وزیران ، توافقنامه هسته ای وین از جمله محدودیت هایش ، شفافیت ،‌پادمان ها ،دسترسی به تاسیسات اعلام شده یا اعلام نشده ، ساز و کار اجرا و پیامدهای منطقه ای اش را به طور مفصل بررسی کردند.آنها با تاکید بر موضع قبلی خود یعنی حمایت از یک توافق جامع ، قابل راستی آزمایی که به طور کامل دغدغه های منطقه ای و بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را مد نظر قرار می دهد و به نفع کشورهای شورای همکاری ،آمریکا و منطقه است ، خاطرنشان کردند که طرح جامع مشترک اقدام وقتی به طور کامل اجرا شود ، به امنیت بلند مدت در منطقه منجر می شود از جمله آنکه مانع دستیابی ایران به توانمندی تسلیحات هسته ای می شود.

وزیران از ایران خواستند به تعهدات خود که در توافقنامه قید شده است ، ومسئولیت هایش در معاهده منع تکثیر هسته ای و قطعنامه های شورای امنیت پایبند بماند.

وزیران بار دیگر بر تعهداتی که و امنیت در برابر تهاجم خارجی تاکید کردند. آمریکا بار دیگر متعهد شد که با شورای همکاری در برابر تهدیدات و تهاجم خارجی بایستد و همکاری کند.در صورت بروز چنین تهدیداتی ، آمریکا آماده است با شرکای خود در شورای همکاری همکاری کند و از ابزار موجود از جمله استفاده احتمالی از نیروی نظامی برای دفاع از شرکای خود استفاده کند.
کشورهای شورای همکاری و آمریکا با ابراز نگرانی درباره اظهارات اخیر برخی مقامات ایرانی بار دیگر مخالفت خود را با حمایت ایران از تروریسم و فعالیت های بی ثبات کننده اش در منطقه اعلام کردند و قول دادند با همکاری یکدیگر با مداخله جویی های این کشور به ویژه تلاشهایش برای تضعیف امنیت و مداخله در امور داخلی کشورهای شورای همکاری (اخیراً در بحرین) مقابله کنند .وزیران تاکید کردند که همه کشورهای منطقه باید طبق اصول همسایگی ، عدم مداخله و احترام به حاکمیت ارضی رفتار کنند.

آنها از بازگشت وزیران و نمایندگان دولت مشروع یمن به عدن استقبال کردند و خواستار پایان فوری درگیری حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح و شروع مذاکرات فراگیر سیاسی به رهبری یمنی ها و بر اساس قطعنامه های شورای امنیت شدند.ژ
وزیران تاکید کردند، گروههای یمنی در اداره صلح آمیز کشورشان نقش مهم دارند.آنها خواستار انتقال و توزیع فوری کمک های بشردوستانه به همه یمنی ها شدند.

وزیران حملات خشن القاعده در شبه جزیره عرب را قویاً محکوم و تاکید کردند که این گروه ها از بی ثباتی در یمن سوء استفاده می کنند و یمنی ها و منطقه را به مخاطره می اندازند.

آنها ضمن ابراز همدردی با مردم عراق در مبارزه با داعش موافقت کردند حمایت و همکاری خود را دولت عراق را مضاعف کنند.آنها بر اهمیت یک دولت فراگیر در عراق و اجرای اصلاحات در این کشور تاکید کردند.

وزیران همچنین بار دیگر خواستار انتقال مدیریت شده سیاسی در سوریه شدند و اعلام کردند بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است.آنها بر لزوم تشکیل یک دولت جدید که نماینده همه مردم سوریه باشد ، تاکید کردند.وزیران گفتند که رژیم سوریه توانایی مقابله با پناهگاه های امن تروریست ها در این کشور را ندارد.

این بیانیه می افزاید وزیران همچنین جنایت های وحشیانه داعش از جمله حمله به عبادتگاه ها را محکوم کردند و تاکید کردند جنگ با داعش یک مسئله مذهبی یا فرقه ای نیست بلکه جنگ با تروریسم و توحش است.آنها موافقت کردند نقشه راه اقدامات جدی برای نابودی داعش از جمله قطع منابع مالی و ممانعت از سفر ستیزه جویان خارجی را تهیه کنند و امنیت و ثبات را بازگردانند.

در ادامه این بیانیه امده است : آمریکا و شورای همکاری خلیج(فارس) بر ضرورت حل وفصل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان بر اساس یک توافق صلح عادلانه و پایدار که به تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل منجر می شود ، تاکید کردند. آمریکا و کشورهای شورای همکاری اهمیت دائمی ابتکار صلح اعراب (2002) و لزوم پایبندی طرفین به راه حل دو کشور را خاطرنشان کردند.

وزیران از اجرایی شدن توافقنامه سیاسی در لیبی استقبال کردند و آن را یک نقشه راه معتبر برای تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی توصیف کردند.آنها از همه گروه ها خواستند برای رسیدن به راه حل مذاکره شده در چهارچوب سازمان ملل تعامل سازنده با هم داشته باشند.

آنها با تاکید بر اهمیت تاریخی نشست کمپ دیوید ، قول دادند همکاری خود را برای برقراری صلح و امنیت در منطقه ادامه دهند.آنها از پیشرفت ها در اجرای مفاد این توافقنامه از جمله سامانه دفاع موشک های بالستیک ، امنیت دریایی ، امنیت سایبری ، نقل و انتقال تسلیحاتی ، مقابل با تروریسم و حفاظت از زیرساخت های حساس استقبال کردند و موافقت کردند که به توسعه همکاری های نظامی خود از طریق برگزاری مانورهای مشترک و آموزش های نظامی ادامه دهند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =