بارورسازی ابرها در بسیاری از کشورها گزینه ای برای افزایش بارش های محلی است در ایران از این روش برای مقابله با خشکسالی استفاده می شود. این روش نتیچه بخش است؟

طهورا شهبازی: در سال های اخیر که خشکسالی سرنوشت منابع آبی ایران شد روش های مختلف مبارزه با آن روی میز های مسوولان چیده شد تا با آنها به جنگ خشکسالی بروند. باروری ابرها یکی از همین روش هایی بود که در سال های اخیر چندین بار از طرف مسوولان برای مقابله با کم آبی مطرح شد. طرحی که برای اولین بار در سال ۱۳۵۳به اجرا درآمده بود. اما بر اساس تجربه های کشورهای مختلف در این زمینه باروری ابرها را نمی توان روش مناسبی برای مقابله با خشکسالی حساب کرد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، فناوری باروری ابرها یکی از روش های مدرن استحصال آب و به عنوان یکی از راهکارهای جبران کمبود آب در آینده شناخته شده است و در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک روش مرسوم برای افزایش استحصال آب مورد استفاده قرار گرفته. روسی ها در باروری مصنوعی ابرها برای اولین بار پیشقدم شده و اولین کشوری بودند که ایده ایجاد بارش از طریق باروری ابرها را مطرح کردند. آمریکایی ها اما قدم را فراتر برداشته و بیشترین پروژه های باروری ابرها و پژوهش در این زمینه را متعلق به خود کردند.

بر اساس جدول زیر کشورهای عربی مانند عربستان، عراق، سوریه، امارات و غیره نیز در ردیف بارورکنندگان ابر هستند که تقریبا اکثر آنها سابقه ای بیش از ۱۰سال در اجرای این پروژه ها دارند؛

کشور

سال آغاز پروژه

الجزایر

۱۹۵۲

لیبی

۱۹۷۱

مراکش

۱۹۸۳

اردن

۱۹۸۶

عراق

۱۹۸۹

عربستان سعودی

۱۹۹۰

سوریه

۱۹۹۱

امارات متحده عربی

۲۰۰۰

طرح باروری ابرها در ایران سال ۱۳۵۳ و توسط وزارت نیرو به اجرا درآمد که میزان افزایش بارندگی در این طرح ۱۸.۵ درصد گزارش شد و سال های بعد نیز به صورت پراکنده این کار انجام شد اما به طور رسمی از سال ۱۳۷۶ مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در یزد آغاز به کار کرد.

پیش نیاز باروری ابرها مجموعه ای از عوامل طبیعی است که یکی از این آنها میانگین سالانه بارندگی است. مناطقی برای عملیات بارورسازی ابر مناسب اند که حداقل بارش میانگین سالانه در حدود ۳۰۰میلیمتر را داشته باشند. ميانگين بارندگي سالانه کشور حدود 250 ميليمتر است که اين عدد کمتر از ميانگين بارندگي آسيا و حدود يک سوم ميانگين بارندگي سالانه جهان است؛ یکی از پیش شرط های دیگر مستعد بودن ذاتی ابرها در بارش است.

از طرف دیگر همانگونه که در کشورهای مختلف تجربه شده است بارورسازی ابر به هیچ وجه راهکاری برای مقابله با خشکسالی ها، رفع کم بارشی، حل مشکل کم آبی در یک منطقه و خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها نیست و در هیچ جای جهان از این روش برای چنین اهدافی استفاده نمی شود.

از طرف دیگر در سال های اخیر ادعاهایی مبنی بر اینکه بارورسازی ابرها در کشور ترکیه بر کاهش بارش در ایران تاثیر گذاشته است مطرح شده بود که نتیجه بررسی ها بر اساس مدارک و بررسی های موجود نشان می دهد که موضوع بارورسازی ابرها توسط کشور ترکیه و اثر آن بر میزان بارش ایران به طور کلی بر مبنای اصول صحیح علمی و مستندات کافی مطرح نشده است و همچنین مدارک و مستندات علمی موجود داخلی و بین المللی چنین تاثیری را تایید نمی کند.

باروری ابرها در مقطع زمانی پیرامون ۲۰سال پیش در کشور ترکیه در محدوده حوضه آبریز دریاچه وان صورت پذیرفته است که برخی از دست اندرکاران موفقیت این طرح را به میزان ۱۰درصد افزایش بارندگی بیان کرده اند. از طرفی ناهنجاری هواشناسی بارزی بین مناطق غربی کشور با شرق ترکیه مشاهده نمی شود. بنابر این عملیات بارورسازی ابرها توسط کشور ترکیه تاثیر چشمگیری بر بارش های جوی و منابع آب کشور نداشته است.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    12 2
    دست تو طبیعت نبرین.الکی آب جابجا نکین.سدهای بیجا نزنید و.....همه چی خودش درست میشه.
  • خسرو IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 1
    باروری ابرها در هر منطقه نیازمند مطالعات اولیه امکان سنجی می باشد که در کشور ما هنوز به اتمام نرسیده . لیکن مرکز باروری ابرها بدون این مطالعات و با درخواست مبالغ هنگفت ، اقدام به باروری در هر جا می کند که نتایج آن را هم همه میبینید .
  • بدون نام ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    4 2
    فقط بايد مصرف اب مديريت بشه مي ترسم از اون موقعي كه همه چيزو خشك كنيم و بعد كاسه ي چه كنم چه كنم دستمون بگيريم
  • بی نام RO ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    4 1
    سالی یک باران یا برف بوجود بیاورد کافیه ، پس انجامش بدید
  • احمد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 1
    چه شد میتونیم بارور کنیم یا نمیتونیم
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 3
    هر کاری عرضه میخواد
  • ابراهیم IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    9 0
    ابرهایی که از غرب از سوی مدیترانه به ایران می آمد احتمالاً در کشورهای اردن و سوریه و عراق و فلسطین بارور می شوند و با این کار خواسته یا ناخواسته کشور ما را تبدیل به بیابان می کنند. همه می گویند حدود 30 سال است که کشور دچار خشکسالی شده و بارندگی هر سال نسبت به سال قبل کاهش یافته این یعنی همان زمانی که این کشورها شروع به باروری کرده اند.
  • ناشناس A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    2 2
    چه فایده سیل در افغانستان جاری می شود؟امارات این فناوری رو دارد ما نداریم اون موقع ما مرزهای دانش را پشت سرگذاشتیم؟
  • ناشناس ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    6 2
    تمام كشورها دارن ابرها را بارور ميكنن حالا شما بگيد بارورى خوب نيست.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    8 1
    ابرهایی که به که به ما میرسه قبلا به وسیله ترکیه چلونده شدن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    11 0
    من نمی دانم ما چرا در رویا زندگی می کنیم اگر بارور کردن ابرها راه حل مشکل بود الان امریکا در کالیفرنیا وضعیت فوق العاده اعلام نمی کرد وکاشت چمن را ممنوع نمی کرد یا تمام کشورهای عربی ثروتمند الان مثل مالزی جنگل داشتند اصلا ما در آسمان بسیاری از شهرهای ایران ابر می بینیم که بارور کنیم باید رطوبتی در اکوسیستم باشد که ابرها را بارور کنیم این موارد بطور موردی است موردی جواب می دهد راه حل مشکل نیست وفقط مردم را تشویق به استفاده بیشتر از آب می کندخواهشا چاپ کن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 4
    بالاخره چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    0 0
    سلام ابری که میگذرد باید با درایت وعلم کافی از آن بهره گرفت چرا که بگذرد دیگر بر نمیگردد پس موقعیت رو دریابیم واز تکنولوژی عقب نباشیم نکنه برا هزینه کردن بهانه های بنی اسراییلی می آوریم تا سرنوشت خودش دست به کا ر بشه در ضمن بیشتر آبها ومنابع آبی کشور ها از همین باردار کردن ابرهاست خوب شفاف اعلان کنن تا مردم هم آماده سیل وغیره باشن الانم بارور کردن ولی اصلا اطلاع رسانی نشد والله نمیدونیم براچی؟؟؟