۰ نفر
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

زلزله هایی در 22 و 23 مرداد 94 در محدوده جواد آیاد ورامین رخ داد . نزدیکی به تهران موجب توجه بیشتر به این زلزله ها شد.

1- زلزله با بزرگاي ٤.١ زلزله كوچكي است ولي نزديكي كانون به تهران (٦٤ كيلومتري جنوب شرق تهران)، و قرار داشتن كانون زلزله در منطقه ورامين (كه ديشب متوجه شدم حدود ٧٠٠ هزار نفر در آن ساكنند) و همچنين تشكيل يك خوشه لرزه اي cluster روي گسل پيشوا كه "مي تواند"مقدمه رخداد مهمتري روي همين گسل باشد، اهميت اين زلزله كوچك را براي توجه در وسايل ارتباط جمعي نشان مي دهد. بنابراين قطعا در تهران بايد به آن توجه كرد و در سطح كشور نيز مي توان از درسهايش آموخت.


٢- شرايط بحران از نظر شرايط اجتماعي هنگامي رخ مي دهد كه زلزله موجب خسارتي شود كه ظرفيتهاي جامعه اي در پيرامون كانون زندگي مي كنند تحمل چنين اتفاقي را نداشته باشد (زلزله با بزرگاي ٥ به بالا در جوامع آسيب پذير و پرجمعيت مي توانند چنين شرايطي ايجاد كند).

٣- در محدوده شهر جواد آباد حدود ٢٠ هزار نفر زدگي مي كنند. جمعیت محدوده شهرستان ورامین حدود 450 هزار نفر و ساکنان افغان در این محدوده حدود 300 هزار نفر - در جنوب شرق تهران -برآورد می شوند. جمعیتی که در چهار شهرستان ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت زندگی می کنند حدود یک میلیون نفر برآورد می شود. زلزله ای با بزرگاي حداكثر توان لرزه زايي گسل پيشوا (حدود
٦ تا ٦.٥) در همان محدوده كانوني رخداد شامگاه پنج شنبه ٢٢ مرداد ٩٤ می توان موجب آسیبی گسترده شود. ضمنا به توان لرزه زایی گسلهای دیگر در همین محدوده مانند گسلهای ایوانکی، قرچک و کهریزک نیز توجه نمود. 


٤- اطلاع رساني حادثه در هر رخدادي سانحه طبيعي (كه ممكن است به بحران منجر شده باشد يا نشده باشد) مي تواند در جهت ارتقا آگاهي مردم و آمادسازي مديران كمك كند. در شرايط بحران تدابير متناسب با بحران بر اين اطلاع رساني بايد حاكم شود. خوشبختانه رخداد جواد آباد منجر به شرايط بحراني نشد و بيشتر در جهت آگاهي و ارزيابي آمادگي در شرايط موجود كمك كرد.
٥- باور و تصوير و تصوري كه بسياري از مردم و مديران از شرايط سوانح طبيعي ، رخدادي "غير مترقبه" است كه مي توان (و بايد) با آن "مقابله" كرد، و پس از رخدادنيز موضوع را مي توان (و بايد) سريعا "جمع كرد". در حالي كه اولا سوانح طبيعي غير مترقبه نيستند (همه را مي توان از پيش مطالعه كرد). در ثاني رويكرد امروزي به سوانح طبيعي عمدتا "پيشگيرانه" است (نه مقابله) و دست آخر، بسياري از رخداد تا تا مدتها بعد از رويدادشان (حتي هنگامي كه اعلام مي شود كه موضوع "جمع شده است") داراي تبعات مختلفي هستند، (تبعات رواني و اجتماعي زلزله بم همچنان در شهر بم ادامه دارد). 

 

6 - توجه به رخداد های تاریخی و داده های مطالعات دیرینه لرزه شناسی و باستان شناسی  می تواند به شناخت بهتر خطر زلزله کمک فراوان کند. گسل پیشوا ورامین با رخداد زمینلرزه 1384 میلادی در ورامین و ری شناخته می شود. اینکه در دهه یا سده گذشته زلزله مهمی روی آن رخ نداده ، با علم و اطلاع همزمان از اینکه این گسل فعال است، بیشتر موجب دغدغه زلزله شناسان است تا موجب تسکین و آرامش! توجه شود که گسل پیشوا اکنون از محدوده شهری ورامین (از حدود یک کیلومتری مسجد جامع تاریخی ورامین) عبور میکند (و موجب اولین تخریب این مسجد در زلزله تاریخی 1384 میلادی شده است،  که در محدوده 1400 -1420 میلادی مسجد بازسازی شده است). ضمنا گسل پیشوا در انتهای طول خود به گسل گرمسار می رسد (در شمال روستای امامزاده عبدالله پیشوا).  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =