ایسنا نوشت:

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید در حوزه حقوق زنان مانند ارث، دیه، پاسخگوی سوالات و شبهات نسل جوان باشند، نسبت به آنچه آن را "تعطیلات زمستانی در حوزه فقهی" نامید انتقاد کرد. شهاب الدین چاوشی در کارگاه زنان استانداری تهران که امروز در سالن استانداری برگزار شد، افزود: زنان در امور سیاسی تاثیرگذار هستند و با توجه به آنکه نیمی از جمیعت کشور را تشکیل می‌دهند در انتخابات تاثیر زیادی دارند. در معادلات اجتماعی و بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه یک طرف کار زنان هستند اما برخی از نگاه‌ها حتی برنمی‌تابند که زنان در مکانی جمع شوند و شادی کنند و این کار را خلاف شرع می‌دانند. برخورد با هر پدیده‌ای در کشوری که قانون در آن حاکم است باید بر مبنای قانونی مدون یا فتوای شرعی محکمی باشد تا بتوان با استناد به آنها عمل کرد.

وی با بیان اینکه جنجال‌هایی در زمینه حضور زنان در استادیوم‌ها رخ داد اظهار کرد: مقاومت ما در بسیاری از زمینه‌ها مانند حضور زنان در استادیوم شکسته می‌شود و باید به این نکته توجه کنیم که ما به عنوان مسلمان باید چه مواضعی در این زمینه داشته باشیم و موضع حکومت به عنوان متولی امور جامعه چیست؟. آیا زنان اگر در گوشه‌ای از استادیوم قرار بگیرند و با رعایت ضوابط شرعی به تشویق بپردازند آیا اسلام به خطر خواهد افتاد؟.

وی ادامه داد: هیچ فقیهی به طور رسمی اعلام نکرده که حضور زنان در استادیوم‌ها مشکل زاست اما برخی از افراد دیدگاه‌های خود را به شرع ربط می‌دهند. آنان تصور می‌کنند که حضور زنان در استادیوم‌ها ممکن است موجب بروز بی‌نظمی شود به همین خاطر صورت مسئله را پاک می‌کنند. این کار موجب می‌شود که ما در دنیا متهم به رعایت نکردن ابتدایی‌ترین حقوق زنان بشویم.

چاوشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: موضوع زنان را باید به صورت ویژه نگاه کنیم چرا که آنان در فرآیند حیات اجتماعی به عنوان محور اساسی توسعه و تحول اجتماعی مطرح هستند. زنان در فرهنگ گذشته ایران نقش محوری به عنوان مادری شایسته داشتند امروزه شرایط دنیا به گونه‌ای جریان‌های مدافع زنان را سازماندهی کرده است که به نظر می‌رسد اگر سریع اقدام نکنید و به این قشر مهم توجه نداشته باشیم نگرانی‌های جدی را شاهد خواهیم بود.

آمارهای نگران کننده از مصرف لوازم آرایش و جراحی زیبایی در ایران

چاوشی با بیان اینکه متاسفانه ایران یکی از پر مصرف ترین کشورها در زمینه لوازم آرایشی است گفت: آمار و ارقام در این زمینه نگران کننده است. به نظر می‌آید زنان و دختران در شرایط کنونی برای بازیابی هویت خود تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار دارند و راه را گم کرده‌اند، همانگونه که مردان راه خود را گم کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ایران در زمینه آمار جراحی زیبایی وضعیت بسیار نگران کننده‌ای دارد و برخی از زنان از این جراحی‌ها برای تفاخر اجتماعی و چشم و هم‌چشمی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر در زمینه الگوی مصرف مشکلات جدی داریم که عملکرد مادران در این زمینه بسیار موثر است.

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با اشاره به افزایش سطح سواد زنان ایرانی اظهار کرد: ما شاهد هستیم که بسیاری از پژوهشگران در عرصه‌های مختلف زن هستند و زمانی که کارهای مدیریتی به آنان سپرده می‌شود مسئولیت خود را با بیشترین توفیقات و کمترین لغزش‌ها انجام می‌دهند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های موجود در حوزه زنان اظهار کرد: از سویی با دغدغه‌های جامعه دینی نسبت به جامعه زنان مواجه هستیم و از سوی دیگر تفکرات فمنیستی هر روزه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. این تفکرات علاقه دارند زنان ایرانی را پیرو غرب معرفی کنند. از سوی دیگر با گروهی با تحجر و بدبینی مفرط در منطقه خاورمیانه مواجه هستیم که آشفتگی‌های زیادی را به بار آورده است. نحوه برخورد زنان در کشورهای عربی را می‌بینیم. حتی در کشوری مانند عربستان زنان اجازه رانندگی ندارند. گروه طالبان نیز دیدگاه‌های نادرستی نسبت به زنان دارند.

چاوشی اضافه کرد: امروزه گروه تروریستی داعش با رفتارهای جاهلانه خود و به اسارت گرفتن زنان ایزدی و سوری چهره بسیار موحشی را از مسلمانی به نمایش گذاشته است. در واقع ما در کنار دو جریان افراطی و تفریطی قرار داریم که یکی از آنها موجودیت زنان را به عنوان یک انسان نادیده می‌گیرد و دیگری زن را ابزاری صرف برای خدمت به مقاصد مردان می‌پندارد. این دو خطر موجودیت اعتقادات دینی نسبت به زنان را تهدید می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با اشاره به کارگروه زنان استانداری تهران اظهار کرد: این کارگروه باید نظریه پردازی کند و محل یافتن راه کار مناسب برای مدیریت جامعه زنان است. با توجه به آنکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند جمعیت زنان استان تهران قابل توجه و در حد یک کشور است. در این شرایط باید آسیب‌های اجتماعی که زنان سرپرست خانوار متحمل می‌شوند را مورد توجه قرار دهیم و به نقش حکومت و نهادهای مدنی در این زمینه بپردازیم.

نسبت نگران کننده 3 به 1 ازدواج به طلاق در تهران

چاوشی با اشاره به وضعیت ازدواج و طلاق در تهران اظهار کرد: نسبت ازدواج به طلاق در تهران 3 به یک شده است. این آمار به شدت نگران کننده است. علاوه بر آن سن ازدواج افزایش یافته؛ البته شرایط اقتصادی نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است. هجوم فرهنگ غربی نیز موجب شده که روابط خارج از ازدواج در برخی موارد به وجود آید که در این شرایط لازم است تدابیر لازم را بیندیشیم.

وی اضافه کرد: در گذشته طلاق عمل بسیار نکوهیده‌ای بود اما در حال حاضر عادی شده است و شبکه‌های اجتماعی موضوع جشن طلاق را مطرح می‌کنند و با این کار هنجارهای ما را نشانه گرفته‌اند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با اشاره به دیدگاه‌های موجود به زنان گفت: اگر فقه پویای حضرت امام خمینی (ره) نبود ما شاید امروز در همان تحجر طالبانی دست و پا می‌زدیم. نمی‌توانیم بگوییم که زنان تحصیل کرده‌اند اما بروند خانه‌داری کنند البته مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه زن مادری است و لازم است بازشناسی شود و اهمیت آن بیش از پیش مطرح شود.

ایدز گسترش یافته است

وی با اشاره به بیماریهای زنان اظهار کرد: برخی زنان گرفتار بیماریهای سختی شدند و آنرا توسعه می‌دهند و آمارها نشان می‌دهد که ایدز گسترش یافته است و ما نمی‌توانیم با پوشاندن آمار و ارقام مشکلات را حل کنیم.

با ادامه روند پیر شدن جمعیت، باید به فکر واردات نیروی انسانی باشیم/با حرف نمی‌توان جمعیت را افزایش داد

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با اشاره به وضعیت جمعیت ایران گفت:‌ در مقطعی در جهت افزایش پیدا نکردن جمعیت کشور تبلیغ شد و مردم آن شعار را جدی گرفتند. در حال حاضر جمعیت کشور رو به کهنسالی است و در صورت ادامه روند موجود در سالهای آینده باید به فکر وارد کردن نیروی انسانی جوان برای اداره کشور باشیم.

وی افزود: آمار ازدواج در سال گذشته پایین آمده و رقم آن نامناسب است. نگرانی‌های مقام معظم رهبری در این زمینه به صورت جدی تری مطرح شد ولی طرح این موضوع به شکل شفاهی چندان کارساز نیست. در حال حاضر نتوانسته‌ایم اشتغال و معیشت افرادی که به دنیا آمده‌اند را نیز فراهم کنیم و با حرف نمی‌توان جمعیت را افزایش داد بنابراین باید برای افزایش جمعیت اقدامات لازم را انجام دهیم.

چاوشی در پایان گفت: غفلت از مشکلات زنان می‌تواند پیامدهای سنگینی در بخش‌های دیگر کشور داشته باشد بنابراین باید در کمیته‌های تخصصی کارگروه زنان استانداری تهران موضوعات مختلف به بحث گذاشته شود و پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شود و با وجود آنکه از نظر اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌بریم ولی باید در کنار سایر موضوعات به زنان نیز بپردازیم.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 3
    این آقا مثه اینکه در ایران زندگی نمی کند.
  • همين IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 2
    همه جا پاي زني در ميان است اينو راست ميگن مگه حالا ما تا الان استاديوم نرفتيم چي شد كه زنا برن چي ميشه مشكل جامعه مهمتر از اينا هست بابا اونارو بگيد مشكل بهداشت زنان مشكل اموزش زنان مشكل كار زنان يعني همه مشكل زنا شده استاديوم اين كارا باعث ميشه مشكلات اصلي فراموش بشه استاديوم نشد نون شب كه ولي بهداشت و امنيت اخلاقي اجتماعي حتي از نون شبم واجب تره اول اونا بعدا ببينيد جا واسه استاديوم ميشه باشه يا نه