علیرضا شجاع‌نوری از بازی در نقش عبدالمطلب می‌گوید / فیلم «محمد رسول‌الله ص» شهامت ما را بالا برد

علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش عبدالمطلب در فیلم «محمدرسول‌الله» می‌گوید این فیلم را باید بدون هیچ پیش قضاوت و ذهنیتی دید تا بتوان از آن لذت برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا شجاعنوری یک بار دیگر با حضور در فیلمی مذهبی، تاریخی به سینما بازگشته است. این بار با نقش «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر و در فیلم تازه مجید مجیدی، «محمد رسولالله (ص. 

او درباره این نقش و این که چرا بعد از «روز واقعه» دوباره تصمیم گرفته در فیلم مذهبی، تاریخی بازی کند میگوید: «چه در «روز واقعه» و چه در «محمد رسولالله (صمن انتخاب شدم و البته این بدان معنی نیست که خودم تمایلی برای بازی نداشتم، نه، انتخاب شدم و با کمال میل آن را قبول کردم. در واقع جدا از گرایشات مذهبی و اعتقادی حضور در پروژهای با این عظمت و همکاری با کارگردانی مثل مجید مجیدی و عوامل دیگری مثل ویتوریو استورارو فیلمبردار اثر برای من یک دوره کارآموزی فشرده فوق تخصصی بود و فرصتی که نمیشد از آن گذشت.» 

او در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به نقش «عبدالمطلب» از چه فکتهای استفاده کرده و چه کمکهایی گرفته است؟ میگوید: «بزرگترین فکتی که به من داده شد، بستری بود که آقای مجیدی آن را ساخته بودند. دکور و محیط و قصه همه و همه من را به نقش نزدیک میکرد. این بزرگترین هدیهای بود که مجید مجیدی به من بازیگر داد.»

او می‌افزاید: «از سوی دیگر جسته و گریخته با دوستان یا کسانی که حس میکردم ممکن است بویی از این شخصیت برده باشند و اشرافی نسبت به او داشته باشند صحبت میکردم. گاهی نیز کسانی بودند که ممکن بود در رفتارشان چیزهایی به من بدهند که به این شخصیت نزدیک باشد. من همه اینها را در جعبه پر از اشیاء دلم میریختم و آنچه که از آن بیرون آمد نقشی که بود در این فیلم بازی کردم.» 


علیرضا شجاع نوری، ساره بیات، مهدی پاکدل و مینا ساداتی در لوکیشن فیلم «محمد رسول الله ص»

اما فیلم «محمد رسولالله (صبا حاشیههایی هم روبرو بوده و انتقادهایی هم به آن شده است. مثلا در مورد بودجه این فیلم و امکاناتی که صرف ساخت آن شده انتقادهایی وجود دارد یا عدهای این پرسش را مطرح میکنند در شرایطی که سینمای ایران با مشکلات بسیاری چه از نظر مادی و چه از نظر فشارهای بیرونی روبروست ساخت فیلم «محمد رسولالله (صچه برآیندی میتواند برای سینمای ایران داشته باشد؟

 پاسخ شجاعنوری به این انتقادها صریح و روشن است. او میگوید: «فکر میکنم در این زمینه باید یک تذکر کوچک فرهنگی بدهم. تذکری که لزوما سینمایی یا صنفی نیست و فرهنگ عام را دربرمیگیرد. آن تذکر هم این است که بالاخره ممکن است یک روز در کوچه ما یک نفر در کنکور رتبه اول را به دست بیاورد. بهتر نیست وقتی این اتفاق برای ما افتاد، ما خودمان را در خوشحالی او شریک کنیم تا این که بخواهیم دنبال این بگردیم که مثلا دایی آن فرد در وزارت علوم پارتی داشته و او از رانت استفاده کرده؟ بهتر نیست به اصل ماجرا بپردازیم به جای این که کم کم با دلایل واهی بخواهیم خودمان را توجیه کنیم که چرا بچه من در کنکور قبول نشده؟ اگر فیلم «محمد رسولالله (صساخته نمیشد من مطمئنم باز هم شرایط همان طوری بود که الان هست.»

شجاعنوری ادامه میدهد:‌ «بعضیها میگویند به جای این فیلم میشد ده فیلم سینمایی دیگر ساخت، من مطمئنم اگر «محمد رسولالله (صساخته نمیشد آن ده فیلم هم ساخته نمیشد. هر اثر هنری بستر تولد خودش را دارد و نمیتواند جای کس دیگری را تنگ کند. در این اقیانوس بزرگ رزق و روزی، آنقدر ماهی برای همه هست که هر کس به اندازه تور خودش بتواند از آن سهم بردارد. پس اگر کشتی بزرگ مجهز به سردخانهای به صید رفت من قایقران نمیتوانم بگویم اگر او نمیرفت صد قایقران مثل من می توانستند صید بهتری داشته باشند. نمیدانم چرا وقتی یک نفر موفق میشود خودمان را به ندیدن میزنیم و اجازه میدهیم جوانههای حسادت در ما رشد کند؟ آن هم در شرایطی که این احساسات بزرگترین لطمه را در وهله اول به خود ما میزند.» 

بازیگر نقش عبدالمطلب با تاکید بر این که بودجه فیلم «محمد رسولالله (صخارج از بودجه سینما تهیه شده، میافزاید: «جدای از این که بودجه این فیلم از جایی خارج از بودجه سینما تهیه شده، امکاناتی که این فیلم برای سینمای ایران به وجود آورده بینظیر است. بخشی از این امکانات ملموس است و بخشی دیگر را با اندکی تامل و دقت میتوان درک کرد. به طور مثال آن بخش ملموس دکور عظیمی است که زده شده و لااقل تا ده سال دیگر میتواند بستر مناسبی باشد برای سریالها و فیلمهای عظیمی که در این مقطع تاریخی میخواهند ساخته شود. در واقع این دکور یک استودیوی عظیم بینالمللی است. از سوی دیگر امکانات فنی، دوربینها و وسایل حرکتی آنها و ژنراتورهایی که در پروسه تولید این فیلم به سینمای ایران اضافه شده همه و همه یک اتفاق بزرگ را رقم زدهاند. حجم ژنراتورهایی که برای این فیلم وارد شده چیزی است که سینمای ایران به خواب هم نمیتوانست ببیند.»


علیرضا شجاع نوری و مجید مجیدی در نشست خبری فیلم‌محمد رسول الله ص

او در خصوص نتایج غیرقابل لمس این فیلم هم میگوید: «لایههای بعدی اعتبار و اعتماد به نفسی است که این فیلم برای بدنه حرفهای سینمای ایران فراهم کرده است. حالا فکر کردن به ساخت پروژههای بزرگ رویایی دستنیافتنی برای سینمای ایران نیست. شاید تا قبل از این چنین فکری بسیار دور از دسترس مینمود ولی حالا میدانیم که کافی عزم و ارادهاش را داشته باشیم تا ساخته شود چون نمونهاش وجود دارد. در واقع «محمد رسولالله (صشهامت اقدام برای ساخت پروژههای بزرگ را در ما به وجود آورده است.»

او توصیه میکند کسانی که درباره این امکانات و شرایط ساخت این فیلم دغدغه یا پرسشی دارند درباره آن تحقیق کنند: «توصیه میکنم در اولین فرصت این افراد ترتیبی بدهند تا درباره آن چه که از پروژه مانده تحقیق کنند و درباره آن به مردم گزارش بدهند.»

اما آیا این فیلم میتواند نظر تمام مسلمانان جهان را از سنی تا شیعه جلب کند؟ روایت و تصویری که از پیامبر در این فیلم ارائه شده آیا مورد وثوق همه مسلمانان خواهد بود؟ شجاعنوری میگوید به نظرش تمام انسانهای روی زمین فارغ از هر نوع مذهب و اعتقاد اگر بدون پیش قضاوت این فیلم را ببینند از آن لذت خواهند برد و متاثر میشوند:‌ «این فیلم از ابتدا تا انتها تصویر زیبا و دلنشینی ایجاد میکند و همه را شادمان خواهد کرد کافی است بدون پیش قضاوت آن را تماشا کنیم. آن وقت قطعا تاثیر میپذیریم.»

او برای روشنتر شدن منظورش یک مثال میزند:‌ « مثالی که میخواهم بزنم صرف نظر از اعتقادات مذهبی و دینی است که دارم. این فیلم مثل یک دسته گل نرگس خوشبوست. شما اگر آن را به دست بگیرید، به یک بازار شلوغ بروید و آن را در برابر صورت آدمها نگه دارید تا آن را بو کنند با برخوردهای متنوعی روبرو میشوید. عدهای ممکن است اعتراض کنند، عدهای شاید خودشان را کنار بکشند ولی آن عدهای که واکنشگرا نیستند دسته گل را بو میکنند و از بوی خوش آن لذت میبرند. آدمهای عصبی ممکن است با پرخاش به شما بگویند که این دسته گل را از کجا آوردهاید یا با این کار می خواهید به چه هدفی برسید ولی در هر صورت آنها خودشان را از بوی خوش این گلها محروم کردهاند. این فیلم مهر و محبت را نشانه گرفته و اصلا به اختلاف نظرها در تفاوت عقاید در دین اسلام نپرداخته است. این دسته گل را بو کن و لذت ببر و مشام جانت را از عطر وجود پیامبر لبریز کن.»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    26 3
    معتقدم یکی از جذابیتها و عللی که باعث ماندگاریه فیلم روز واقعه شد حضور آقای شجاع نوری و بازیه خوبش بود . از خوندن حرفهاش حسی از آرامش بهم دست داد . جوابهایی که فقط از یک ذهن باسواد و آزاداندیش تراوش می کنه بدور از هر گونه بغض و حسادتی . به ندرت در چنین نشستهایی با چنین جوابهایی نغز و ارزشمند روبرو می شیم .
  • من A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    15 2
    چهره ی ایشان را که ديگه میشه نشون داد
  • توانا A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    11 1
    جالب بود
  • نیلوفر A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    10 1
    خیلیییی جالب بود
  • مهرسا A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    4 0
    من فیلم رو دیدم...به نظر من آقای مجید مجیدی برهه ای از زندگی پیامبر را نشان دادند که اکثر ما زیاد از آن اطلاعی نداشتیم...در فیلم هایی که تا الان از زندگی پیامبر دیدیم کمتر به معجزات آن حضرت پرداخته بود...من خود به شخصه فکر می کردم حضرت عیسی علیه السلام دارای معجزات فراوان و خیر و برکت بودند...اما این فیلم با به تصویر کشیدن معجزات آن حضرت دید تازه ای را از زندگی ایشان به نمایش گذاشتند....فیلم بسیار بسیار عالی بود...پیشنهاد می کنم حتما برید فیلم رو در سینما ببینید.