روزنامه جوان نوشت:احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری در یک برنامه تلویزیونی یارانه را پول امام زمان دانست و جنبه اعتقادی بدان داد. بر سر این حرف تحلیل‌های متفاوتی ارائه شد که از درستی حرف تا مسخره کردن آن را به دنبال داشت.

بعد از استقرار دولت جديد بارها دولتي‌ها و اصلاح‌طلبان اين نظر را مسخره كردند و اخيراً آيت‌الله هاشمي نيز در سفر مشهد آن را رد كرد و تيتر 1 و 2 برخي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب قرار گرفت. جداي از اينكه حرف را چه كسي زده است آيا اين حرف مي‌تواند مبناي درستي داشته باشد؟

اين به معني دفاع از احمدي‌نژاد نيست اما از آيت‌الله هاشمي به عنوان يك روحاني منتسب به انديشه تشيع مي‌توان تعجب كرد و نسبت به  فهم ايشان‌  از مباني فقه و كلام شيعي دچار ترديد شد.

سؤال اساسي اين است كه پول خمسي كه مردم به مراجع تقليد مي‌دهند فلسفه‌اش چيست و چرا به رغم استقرار نظام اسلامي مردم علاوه بر ماليات آن خمس ‌ را هم بايد پرداخت كنند؟ طبق اصول انديشه اماميه خمس مربوط به امام زمان است كه در زمان غيبت در اختيار مراجع و فقها قرار مي‌گيرد تا هزينه ترويج اسلام و ارتقاي مسلمانان نمايند. حال سؤال اين است كه حقوق و درآمد يك كارمند، مهندس، بازاري و... مگر مال امام زمان است كه بايد يك پنجم آن را به علما بدهند؟ كه در جواب بايد گفت بله اين پول مربوط به امام زمان و پرداخت آن واجب است.
به اصل بحث برگرديم،‌ طبق انديشه اماميه جامعه اسلامي در تصرف امام معصوم است. اموال،  امكانات، انفال و همه و همه مربوط به اوست. صلاحيت حاكم اسلامي براي مصرف آن فقط در زمان غيبت معني مي‌يابد و در زمان ظهور در اختيار شخص امام زمان قرار مي‌گيرد. به تعبير مقام معظم رهبري: «اي مولاي ما، صاحب اين كشور تويي» و در محاورات عمومي هم لفظ «كشور امام زمان» استفاده مي‌شود. اگر هاشمي و امثالهم بتوانند فلسفه تنفيذ حكم رئيس‌جمهور توسط ولي فقيه را بفهمند مي‌توانند آن پول را هم پول امام زمان بدانند.

فلسفه تنفيذ حكم رئيس‌جمهور چيست كه امام خميني (ره) مي‌فرمايد «اگر حكم رئيس‌جمهور توسط ولي فقيه تنفيذ نشود حكومت او حكومت طاغوت است.» طبق انديشه اماميه ملك و مملكت در تصرف امام زمان است و در زمان غيبت در اختيار ولي فقيه يا مراجع جامع‌الشرايط است. در روز تنفيذ، بخشي از اين وظايف (وظايف اجرايي حكومت كه از قضا مسائل مالي و پولي در آن حوزه تعريف مي‌شود) توسط ولي فقيه به منتخب ملت واگذار مي‌گردد.

بنابر اين كشور اسلامي كه در تصرف امام زمان است  و  در زمان غيبت در تصرف ولايت فقيه و نيابت عامه است اين نايب حوزه مالي و اجرايي حكومت را به فردي كه از طرف ملت به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شده واگذار مي‌كند. معني اين كار اين است كه دسترسي اين فرد پس از تنفيذ به ثروت عمومي جامعه مشروع است و مي‌تواند آن را در راستاي رشد و تعالي مادي و معنوي جامعه اسلامي به كار گيرد. حال سؤال اين است كه چرا اگر ولي فقيه حكم رئيس‌جمهور را تنفيذ نكند طاغوت است؟

چون صلاحيت دست‌اندازي به اموال كشور اسلامي را بدون اذن نايب امام زمان ندارد. لذا رئيس‌جمهور پول كشور امام زمان را در كشور هزينه مي‌كند يا به مردم مي‌دهد و صلاحيت اين كار را در روز تنفيذ اخذ كرده است لذا نه تنها پول يارانه‌ها كه حقوق كاركنان دولت، هزينه‌هاي جاري و يك پنجم درآمد مردم جامعه اسلامي مربوط به امام زمان است. پس حرف احمدي‌نژاد درست است. او دهها مشكل ديگر دارد. لطفاً مشكل منازعه با وي را به جايي ببريد كه ساحت اعتقادات مردم به سخره گرفته نشود. هر چند به سخره گرفتن اين مسائل توسط روحانيت تشيع به مراتب شكننده‌تر است. اگر آيت‌الله هاشمي در باره آنچه در بالا نوشته شد نقدي دارند و اموال و پول و ثروت جامعه را مربوط به امام زمان نمي‌دانند نظرات خود را اعلام نمايند‌ تا همگان مطلع شوند.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 482 IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    74 2
    منبع هاله نور رو هم ذکر بفرمائید دیگه عرضی ندارم
  • 4168 IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    60 2
    گذاشتن بشقاب برای امام زمانعج هم اصلا عوامفریبی نبود. فقط میخوام بدونم الان هم اون بشقاب رو میذاره یا فقط همون موقع آقا مهمونشون میشدند؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    49 2
    همان زمان زدن این حرف هم مشخص بود جمله عوام فریبانه ای بیش نیست و بعدها با عملکرد این دارودسته این امر بخوبی مشخص شد.
  • يك مسلمان IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    29 11
    با سلام . اگر احمدي نزاد و مشايي از امام زمان سخن بگويند بايد به همه چيز و همه كس شك كرد . وجود نازنين امام زمان اگر با افراد مومني همچون امام راحل و مقام معظم رهبري و ايت الله بهجت و علامه حسن زاده املي و مر اجع عظام داشته و اخبار ان منتشر شود پذيرفتني است و بقيه مطالب هجويات است
  • قاسم خان IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    8 65
    احسنت به تو ای جوان همیشه جوان باشی
    • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      2 29
      نمی فهم چرا به این پیام منفی دادند ؟
    • سروش IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      30 2
      در پاسخ به روزنامه محترم جوان عرض میکنم: اگر مملکت متعلق به امام زمان است پس تمام اموال و دارایی های آن نیز متعلق به ایشان میباشد، حالا لطفا پاسخ این سوالات رو بفرمایید آیا دزدی اموال امام زمان مجاز است؟ آیا اجازه دادن به نزدیکترین افراد برای دزدی امال امام زمان کار درستی است؟ آیا دزد پروری برای دزدیدن بیت المال صحیح میباشد؟ آیا حمایت از دزدان اموال مملکت و امام زمان پسندیده است؟ اگر روزنامه محترم جوان راجبه این پرسش ها جواب یا نقدی دارند لطفا اجازه بدهند افکار عمومی مطلع و آگاه شوند
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    33 3
    من کاری به مباحث فقهی و کلامی ندارم فقط می دونم که احمدی نژاد با این حرف سعی در تقدس و بالا کشیدن پولش داشت نه بیشتر این که ما بخواین با استفاده از دین به کار اشتباه خودم وجهه درست بدیم هیچ وقت قابل قبول نبوده.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    42 2
    بد نبود برای خنده سر صبح
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    24 1
    محاسبه کنید بیش از مبلغی که یارانه می دهند از مردم بابت قبوض آب برق وگاز دریافت میکنند مذاف بر اینکه تحت عنوان عوارض گاز رسانی پیک فصلی مالیات وهزار تبصره دیگر که در یک استان تهران اگر جمع دریافتی وپرداختی یارنه به مردم رامحاسبه دقیق نمایند بدهکار مردم نیز دولت خدمتگذار میباشد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    30 4
    روزنامه جوان خیلی جوان وخامی
  • ساا A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    6 29
    تفسیر خوبی بود موفق باشی جوان.
    • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      11 1
      اگر این کشور کشور امام زمان عج است پول آن هم مال امام زمان عج است .
  • پوریا A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    13 1
    از خصوصیات ماست که اول بدون فکر کاری رو انجام میدیم و یا حرفی رو میزنیم بعد که قضیه بالا گرفت شروع میکنیم برای ریشه اون دنبال دلیل و برهان و وصل کردنش به این اون و خدا و پیغمبر،من که متوجه نشدم منظور نگارنده از این آسمان و ریسمان بافتنها چی بود و چرا برای اعتبار دهی به مقاله از امام رهو رهبری خرج میکنن وب،تکلیف عرفی وسیاسی شرعی بماند کسی که اعضای دولتش یک یک گذرشون داره به اوین میفته مشخصه ولی نگاشتن این قبیل حرفهایه بی ریشه آیا آلودن دامن دین با اغراض سیاسی نیست؟بهتر نیست از مطرح کردن و دفاع ازنام و کارنامه ضعیفترین اگر نگیم بی کفایت ترین رییس جمهور تاریخ ایران بگذریم و انرژیمون رو به اعتلای فکری و فرهنگی و مالی مردم و کشورمون اختصاص بدیم؟؟ لیاقت این مردم بیش از این آقا واین حرفهاست
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    20 2
    امام زمان بزنه به کمر هرچه از خدابی خبره تواگر به امام زمان اعتقاد داشتی پس بگو امثال رحیمی ، بقایی ، بابک خان زنجان چه بود انداختی به جان این ملت تا مملکتو غارت کنن هرکاری میکنید بکنید چرا با اعتقاد مردم بازی می کنید شرمتان باد
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    16 1
    امام زمان نگفت درغ نگو امام زمان نگفت بابک زنجانی و خاوری ها را یاری نکن
  • داریوش IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    6 21
    با عرضه ترین ،با غیرتترین و پرکار ترین ریس جمهور احمدی نژاد بود که دشمنان مفت خور ووطن فروش دارد .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 1
    گفتن اينگونه كلمات يعني به بازي گرفتن اعتقادات مردم ولي العصرع
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    1 3
    خدايا هرگز اين مملكت را در دست امثال احمدي نژاد قرار نده چون بيشتر به اعتقادات و شعور اين ملت توهين خواهد شد