تسنیم نوشت: مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران بر همه ما تاثیرگذار خواهد بود ولی ما در شرایط کنونی یک حق انتخاب بزرگ نداریم، یا این توافقنامه اجرایی خواهد شد یا ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ان‌بی‌سی‌، وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در سخنانی در دانشگاه ویرجینیا تصریح کرد: استدلال‌های معتبری در هر دو طرف این مناظره و بحث وجود دارد. این توافق بر همه ما تاثیراتی را خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: ما حق انتخاب بزرگی را در اختیار نداریم، یا این توافقنامه وجود خواهد داشت یا ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار می‌گیرد.

ایران و قدرت‌های جهانی پس از نزدیک به 2 سال مذاکره، 23 تیرماه به جمع‌بندی اولیه درباره مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. حامیان برجام در آمریکا بر این باورند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات ایران و محدودیت‌های اعمال شده بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم، مهمترین استدلال حامیان برجام به شمار می‌رود. از سوی دیگر منتقدان خواستار بازگشت به میز مذاکره و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران هستند.

شرمن گفت: اگر همراه با این توافق به جلو حرکت نکنیم، امنیت ملی ما و مردم سراسر جهان به خطر خواهد افتاد. البته ما هر اقدام لازمی را انجام خواهیم داد ولی ترجیح می‌دهیم به جای استفاده از منابع مالی و خون خودمان، از راهکاری مسالمت آمیز استفاده کنیم.

کنگره آمریکا اکنون تا 17 سپتامبر (26 شهریور) فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =