معاون حقوقی رئیس‌جمهور: اعضای شورای نگهبان هم به عدم رعایت صواب در برخی نظارت‌ها اذعان دارند

ایلنا نوشت: معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: گاهی با اعضای شورای نگهبان صحبت می‌کنیم آنها نیز در برخی موارد اذعان دارند که شاید صواب صحیح و مطلق در نظارت‌ها رعایت نشده است.

الهام امین‌زاده، در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان یک حقوقدان اصل را بر برائت می‌دانید، گفت: اصول قانون اساسی یک سری اختیارات برای شورای نگهبان شناخته و تفسیری که خود شورای نگهبان انجام می‌دهد نیز به‌مثابه قانون است. زمانی که از شورای نگهبان در مورد نوع نظارت‌ها پرسیده شد، گفتند نظارت شورای نگهبان استصوابی است. اما اینکه در فرآیند اجرا اصل قانون اساسی و نظارت شورای نگهبان به چه صورت انجام شود و مبنای حقوقی آن چیست دو موضوع کاملا متفاوت است.

وی افزود: گاهی با اعضای شورای نگهبان که صحبت می‌کنیم آنها نیز در برخی موارد اذعان دارند که شاید صواب صحیح و مطلق در نظارت‌ها رعایت نشده و شاید کسانی که صلاحیت نداشتند ورود پیدا کردند و کسانی که صلاحیت داشته‌اند رد شده‌اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور یادآور شد: ما هم می‌گوییم اصل بر برائت است، اما صلاحیت لازم برای فردی که توان نمایندگی مجلس را داشته باشد نیز باید موجود باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرونده تخلفات دولت گذشته گفت: از قبل در معاونت حقوقی و نهاد ریاست جمهوری اسناد و مدارکی وجود داشته است، و قتی  قوه قضاییه راجع به فردی پرونده تشکیل می‌دهد به همه دستگاه‌ها اعلام می‌کند که باید مدارک و مستندات را تقدیم کنید این وظیفه ما است که این کار را انجام بدهیم، در مورد پرونده اخیر در خصوص آقای بقایی نیز راجع به پرداخت‌ها و اختصاص منابع مالی همین کار را انجام دادیم.

امین زاده در پاسخ به این سوال که آیا در مورد پرونده شکایت دولت قبل از جهانگیری شما کارهای لازم را انجام می‌دهید، گفت: من اعلام آمادگی کرده‌ام اما آقای جهانگیری فعلا خودشان در حال تهیه لایحه هستند از روند پرونده آقای پورمحمدی نیز اطلاعی ندارم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان گفت: ما در این سفر شورای هماهنگی حقوقی را تشکیل دادیم و وعده دادیم آموزش حقوقی دستگاه‌ها را در آینده داشته باشیم شبکه حقوقی ما برای اولین بار در تاریخ کشور تکمیل می‌شود که این باعث ارتقای کارآمدی نظام خواهد بود. در این سفر امام جمعه خوزستان چند هکتار زمین را در اختیار جوانان قرار داد تا با تبدیل آن به سوله این جوانان آموزش ببینند و تکنسین قابلی شوند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =