شب گذشته - چهارشنبه 11 شهریور - افتتاحیه شب موسیقی نواحی به همراه رونمایی از آلبوم‌های اولین فستیوال آیینه‌دار در برج آزادی با حضور هنرمندان و مسئولان این فستیوال برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم گزیده‌ای از فستیوال اول آیینه‌دار را در قالب ویدیو کلیپی پخش شد و علی مغازه‌ای پس از نمایش صحنه‌هایی از فستیوال اول؛ گفت: «تصاویری که در این فیلم دیدیم؛ هنرمندانی بودند که هنوز هم بزرگ موسیقی ایران هستند اما بسیاری از آنان از میان ما رفته‌اند. ما به عنوان یک گروه جوان سعی کردیم استمرار منطقی راهی که بزرگان موسیقی مثل خانم مجد در گذشته رفته‌اند را برقرار کنیم. هرچند در این کار نواقصی وجود دارد اما به هرحال باید پذیرفت که اقدام شایسته‌ای تاکنون برای بزرگان و آیینه‌داران ما شکل نگرفته بود.»

مغازه‌ای با بیان اینکه هدف و وظیفه‌ی فستیوال آیینه‌دار حفظ و نگهداری از موسیقی نواحی‌است؛ اظهار داشت: ما در فستیوال قبلی تلاش کردیم برنامه زودتر از موعد مقرر برگزار شود چون می‌دانیم فرصت برای بزرگان نواحی کم است. با این حال ما یک هفته به برگزاری فستیوال بزرگی چون خلیفه غلام مارگیری را از دست دادیم.

دبیر اجرایی فستیوال آیینه‌دار درباره صندوق حمایتی از هنرمندان و آیینه‌داران توضیح داد: ما طرح چنین صندوقی را در اختتامیه فستیوال اخیر دادیم اما هنوز پروسه‌ی آن طی نشده و من از مسئولان تقاضا دارم تا یاری‌مان کنند. فستیوال آیینه‌دار اعلام کرده هرگونه درآمدزایی از فروش آلبوم‌ها یا بلیت کنسرت‌ها در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از موسیقی ایران نهفته است؛ گفت: آقای درویشی همواره می‌گوید موسیقی ایران شنیده نشده و ما تنها ده درصد از موسیقی که در ایران وجود دارد را توانستیم ضبط و ثبت کنیم. الان برای اینکه موسیقی کرمانشاه را معرفی کنیم فقط 6 ماه به تحقیق حضوری در آن شهر نیاز داریم و نمی‌توان مطمئن بود که همه چیز را بررسی کردیم.

علی مغازه‌ای افزود: بیشتر از تلاش همه‌ی ما؛ نفس آقای سمندری در این فستیوال موثر بوده است. ما سعی داریم در این چهار شب پیش رو؛ شب موسیقی تربت جام، زابل، سراوان و ایران‌شهر را برگزار کنیم که در میان شرکت‌کنندگان؛ هنرمندان جوان و سالخورده وجود دارند. 

در پایان این مراسم؛ علی مغازه‌ای از ساسان فاطمی، محمدرضا اصلانی، مریم قره‌سو و نادر مشایخی دعوت کرد تا از پنج آلبوم نخستین فستیوال موسیقی نواحی رونمایی کنند.

مجموعه اول با عنوان صوت‌های بلوچی توسط نادر مشایخی رونمایی شد. سپس مجموعه گواتی و موسیقی درمانی بلوچستان توسط مریم قره‌سو معرفی شد. محمدرضا اصلانی از آلبوم دوچوبه که بیشتر آن با سرنا و دهل نواخته شده است؛ رونمایی کرد. پس از او ساسان فاطمی مجموعه پلتان با اجرای حسن سمندری و فرزندش را معرفی کرد و در پایان مجموعه‌ی دُر مجنون اثر نورمحمدر درپور به حاضران نشان داده شد.

علی مغازه‌ای درباره‌ی دُر مجنون گفت: این آلبوم متعلق به آخرین اجرای صحنه‌ای استاد دُرپور است. پیش از اجرا آقای درویشی اصرار داشت که استاد بیشتر از حد معمول اجرا کنند و ما دلیلش را نمی‌دانستیم. پس از درگذشت استاد دُرپور؛ آثای درویشی به من گفت که من می‌دانستم دُرپور به زودی از میان ما می‌رود و می‌خواستم اثر بیشتری از او ثبت و ضبط کنیم. حقیقتا نورمحمد دُرپور؛ دُر مجنون موسیقی ایران است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =