مدیرعامل سابق بورس با تشریح عوامل نوسانات اخیر شاخص بورس راهکارهایی را برای کمک به حل مشکل بورس ارائه داد.

خبرهایی که از اقتصاد کلان کشور و بخش واقعی جامعه و سیاست منتشر می شود تاثیر  مستقیم بر بازار سرمایه داشته و شاخص بورس نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده و قیمت‌ها  نوسان پیدا می‌کند.

این نوسانات در روزهای اخیر کارشناسان و فعالان را برآن داشته به علت یابی این نوسانات پرداخته و برخی از تحولات و تصمیمات داخلی را از عوامل اصلی این فراز و فرود شاخص بدانند.

مصطفی امیدقائمی مدیر عامل سابق فرابورس در این خصوص گفت: «تحولاتی که در سطح اقتصاد جهانی به وقوع پیوسته و نتیجه آن کاهش بی سابقه قیمت نفت و محصولات پایه بوده، باعث شده کاهش سودآوری در بسیاری از شرکت های صادرات محور اتفاق بیفتد. از سوی دیگر با توجه به وضع عوارض روی قیمت حامل های انرژی وضعیت سودآوری شرکت ها را دو چندان تحت تاثیر قرار داده است. »

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا با کاهش قیمت محصولات، هزینه کارخانه ها نیز با روند نزولی مواجه می شود، گفت: اما در کشور ما با توجه به اینکه عمده قیمت تمام شده بنگاه ها مربوط به حامل های انرژی از جمله گاز، برق و ... شده و نرخ این محصولات بر اساس تبصره های بودجه و قانون هدفمندی یارانه های تعیین می شود، طبیعی است که هر ساله افزایش قیمتی وجود دارد.

به گفته وی البته این افزایش نرخ در هر سال جدا از اتفاقاتی بوده که ممکن است در نرخ محصولات تغییراتی ایجاد کند.

وی به پیش بینی های موجود در خصوص سودآوری بنگاه های اقتصادی و از جمله شرکت های حاضر در بورس اشاره کرد و گفت: واقعیت آن است که کارشناسان نگاه مثبتی به سودآوری بنگاه ها حداقل تا پایان سال جاری ندارند و آینده سودآوری شرکت ها را منفی ارزیابی می کنند.

قائمی ادامه داد: «از همین رو انتظار این است که چگونگی عملکرد شرکت های بورسی در گزارش های سه ماهه در سه گزارش میاندوره ای باقی مانده تا پایان سال ادامه پیدا کند.»

امیدقائمی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات موجود در بازار سرمایه و رفع رکود در آن مربوط به این هفته و هفته آینده نمی شود، به مشکلات سیستم بانکی در کشور پرداخت و گفت: «اتخاذ سیاست های انقباضی بانک مرکزی به منظور اصلاح ساختار نظام بانکی و از طرف دیگر جلوگیری از رشد تورم، باعث شد توان پرداخت اعطای تسهیلات در بانک ها از بین برود و علاوه بر آن نرخ سود و تسهیلات و همچنین نرخ بین بانکی روند کاهشی به خود نبیند. »

به گفته وی، در این شرایط است که فعالیت های اقتصادی به دلیل کمبود نقدینگی در بنگاه ها رو به تعطیلی می گذارد و منابع جامعه به سمت بانک ها هدایت می شود.

امیدقائمی با تاکید بر اینکه زمانی که شرایط اقتصادی به سمت رکود می رود بخشی از هزینه های خروج از رکود به دولت بر می گردد، گفت: «در مورد برخی از بنگاه ها حتی لازم است دولت راسا وارد عمل شود و بنگاه های ورشکسته را مدیریت کند و وضعیت آنها را بهبود ببخشد.»

مدیرعامل سابق فرابورس در ادامه گفت: «در حال حاضر نمی توان انتظار داشت رشد و جهشی در بورس رخ دهد. از جمله اقداماتی که می تواند در سطح داخلی و خارجی به بهبود و تثبیت وضعیت بازار سرمایه کمک کند افزایش قابل ملاحظه قیمت نفت، گشایش در سیستم بانکی و کاهش نرخ سپرده و از بین رفتن رکود در صنعت ساختمان است.»

قائمی همچنین با اشاره به اقداماتی که دولت می تواند برای خروج بورس از رکود انجام دهد گفت: «مورد توجه قرار گرفتن قوانین حمایت از تولید، حمایت دولت از بنگاه ها در زمینه تعیین نرخ منصفانه برای عوارض محصولات پایه، در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزی و ریالی به شرکت ها و تسهیل قوانین دست و پاگیر از جمله این اقدامات است.»

مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان در تشریح علل عدم کاهش نرخ سود بانکی توسط دولت گفت: «تصمیمات این چنینی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای با اقتصادهای بزرگ و پیشرفته به سرعت امکان پذیرنیست چراکه کاهش به یک باره نرخ سود بانکی اقتصاد را وارد شوک خواهد کرد و به ضرر کشور خواهد بود.»

وی ادامه داد: «برای کاهش نرخ سود بانکی، تسهیلات و سپرده های قانونی باید شرایط مناسبی فراهم شود که تصمیم گیری صحیح و بجایی صورت بگیرد از همین رو به نظر می رسد عملیاتی شدن این موضوع به یک فرایند زمانی نیاز داشته باشد.»

مدیرعامل سابق فرابورس ادامه داد: «در شرایطی که بسیاری از سهم ها با زیان های سنگین روبرو هستند و رغبتی به سرمایه گذاری در سهامداران بازار سرمایه دیده نمی شود، تک سهم هایی در بورس و فرابورس وجود دارد که به جهت سرمایه گذاری های مناسب و وجود طرح های توسعه از وضعیت بهتری در شرایط حال و آینده قرار دارند.»

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =