امکان اقامت گردشگران در کاروانسرای قصر بهرام گرمسار فراهم شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: با اتمام فاز اول مرمت و ساماندهی کاروانسرای قصر بهرام گرمسار، امکان اقامت و پذیرایی از مسافران و گردشگران در این کاروانسرای تاریخی فراهم شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، «مهوش كمالي» اظهار داشت: فاز اول مرمت اين بناي تاريخي با انجام سفید کاری هشت باب از حجره‌ها، مرمت و بازسازی شاه نشین،کف سازی ایوان حجره‌ها و شاه نشین، ایجاد و ساماندهی آشپزخانه و سرویس بهداشتی داخل مجموعه و تجهیز امکانات رفاهی در شاه نشین و حجره ها انجام شد.
كمالي با بيان اينكه مجموعه قصر بهرام در طول سال مورد بازدید هزاران نفر گردشگر قرار مي‌گيرد، افزود: با توجه به موقعیت خوب و مناسب قصر بهرام در کویر از جمله نبود آلودگی نوري و برخورداری از هوای پاک، اين كاروانسرا در زمينه رصد ستارگان نيز مورد استفاده بسياري از پژوهشگران و دانشجویان قرار می‌گیرد.
وي گفت: از دیدنی‌های اطراف قصر بهرام مي‌توان به کویر، جاده سنگ فرش (راه دسترسی به قصر بهرام )، کاروانسرای عین الرشید،آبراه سنگی و سفالی، حرم سرا، حوض قیلوله، گونه های گیاهی و جانوری اشاره كرد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان گرمسار گفت: در سال‌های گذشته بخش‌هایی از کاروانسرای قصر بهرام و عین الرشید توسط اين اداره مرمت شده است.
کاروانسراي قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای مجموعه سیاهکوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده و مصالح عمده براي ساخت این کاروانسرا سنگ است و در بخش‌هایی نیز از آجر استفاده شده است.
بنای بيرونی اين كاروانسرا چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگهای بزرگ آهکی صیقل شده سفيد رنگ است که از کوههای مجاور آورده شده‌اند.
نكته مهم و قابل توجه در اين بنا، نحوه تهيه آب مورد نياز ساكنان آن بوده است به طوري كه آب به وسيله دو مجراي روي هم كه مجراي زيرين از لوله‌هاي سفالين و ديگري مانند نهري سنگي از تخته سنگ‌هاي سفيد يكپارچه ساخته شده بود، به بنا منتقل مي‌شد. اين آب مصرفي از چشمه شاه دامنه سياه كوه به استخرهاي بزرگ مقابل بنا منتقل مي‌شد .
اين بنا كه در دوره صفويه تعمير اساسي شده، به بناي شاه ‌عباسي نيز معروف است.
از قرائن چنين به نظر می آيد که بنای کنونی بر شالوده يک بنای ويرانه باستانی گذاشته شده است. سفال هايي که از اطراف اين بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تيموری و نشانه آن است که اين بنا پيش از صفويه برپا بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =