انتخاب نوشت: جان کری در گفتگو با هافینگتون پست دیدگاههای خود را درباره توافق هسته ای ایران تشریح کرد.

خبرنگار هافینگتون پست پرسید: شما در مصاحبه با جفری گولدبرگ خبرنگار نشریه آتلانتیک گفته بودیدکه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران گفته است که وقتی کار توافق تمام شود، او قدرت خواهد داشت تا با شما درباره مسائل منطقه گفتگو و همکاری کند. آیا شما بحثهایی در این خصوص داشته اید؟

جان کری در پاسخ گفت: خیر. هنوز این کار را انجام نداده ایم. هنوز کار توافق تمام نشده است. باید این کار را تمام کنیم.

خبرنگار هافینگتون پست پرسید: شما اساسا معمار (این توافق) هستید. احتمالا شما صریح ترین حامی این توافق هستید. می خواهم از روی کنجکاوی خودم بپرسم، بزرگترین نگرانی شما درباره این توافق به صورت مشخص چیست؟

جان کری در پاسخ گفت: نگرانی اصلی من این است که ایرانی ها بخواهند عقب بکشند یا کاری را انجام ندهند. در هر دو صورت، ایران باید پاسخگوی این کار باشد. ممکن است در طول مسیر ، مسائلی در اینجا و آنجا پیش بیاید که باید با آن مواجهه داشته باشیم.

خبرنگار هافینگتون پست پرسید: دولت آمریکا به صورت تلویحی یا اساسا گفته است که می خواهد با کشورهای حوزه خلیج (فارس) و اسرائیل همکاری کند تا امنیت ملی آنها و سازوکارهای دفاعی آنها را باتوجه به این توافق، ارتقاء بدهد. از منظر عملی، وارد کردن تسلیحات بیشتر به منطقه، چگونه می تواند به استقرار در آنجا کمک کند؟

جان کری در پاسخ گفت: این تسلیحات ، تدافعی هستند. این تسلیحات، کشورهای مذکور را قادر خواهند ساخت تا از خودشان دفاع کنند و این تسلیحات، مولفه بسیار مهمی برای بازدارندگی هستند. البته ما این کار را به شکل های مختلف قطع نظر از توافق هسته ای انجام می دهیم زیرا اقدامت ایران درباره حزب الله، انتقال تسلیحات به شبه نظامیان شیعی عراق و انتقال تسلیحات به حوثی ها و دیگران عمیقا نگران کننده است. این اقدامات برخلاف تحریم (تسلیحاتی) است و ما باید تحت هر شرایطی با این کارها مخالفت کنیم. باید بگویم که وضعی که خواهیم داشت ، منحصر به فرد خواهد بود زیرا معماری امنیتی جدیدی برای منطقه شکل می گیرد که براساس آن، اسرائیل و کشورهای عربی عملا هدف مشترکی دارند و آن اینکه نوعی مانع درمقابل این نوع اقدامات ایران داشته باشند.

خبرنگار هافینگتون پست پرسید: این هدف ، هدف مشترک منحصر به فرد خواهد بود؟

جان کری در پاسخ گفت: درواقع، این هدف منحصر به فرد خواهد بود اما فکر می کنم این طرح در حال حاضر، بسیار روی هوا است.

خبرنگار هافینگتون پست پرسید: آیا اسرائیل آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای حوزه خلیج(فارس) اعلام کرده است یعنی همان کشورهایی که به صورت سنتی، روابط بسیار گرمی با اسرائیل نداشته اند؟

جان کری در پاسخ گفت: اگر برای نمونه از مصر صحبت کنیم باید بگویم که این اتفاق همین حالا نیز در حال رخ دادن است. منظورم این است که اردن و مصر همین حالا نیز با اسرائیل درباره مسائل صحرای سینا و فعالیت عناصر جهادی در این منطقه همکاری می کنند. پیش بینی می کنم انی روند ادامه پیدا کند و حتی رشد کند.

خبرنگار هافینگتون پست پرسید: آیا فکر می کنید به اندازه کافی احتمال همکاری بالقوه با ایران برای حل و فصل دیپلماتیک مسئله سوریه وجود دارد؟

جان کری در پاسخ گفت: ما هنوز این مسئله را بررسی نکرده ایم. باید توجه داشت که ایران از (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش نفرت دارد. ما نیز همین نگرش را داریم. داعش خطر است. تکان دهنده است که در قرن بیست و یکم چنین گروهی به تخریب معابد می پردازد، افرادی را گردن می زند که باید از آنها محافظت کند، و تجاوز به عنف را به حربه ای جنگی و تقویت عناصر خود به شنیع ترین شکل ممکن تبدیل می کند. به صراحت باید بگویم که باید در این خصوص کاری انجام شود.

جهانیان با بحران مهاجرت در اروپا که (اخیرا) شاهد آن هستند چشمانشان به روی این واقعیت باز می شود و بیدار می شوند که باید در این زمینه کار بیشتری انجام بدهند. بحران آوارگان بسیار فوریت دارد. ما باید مانع از خروج عظیم انسانها به این صورت شویم. ما باید برای محافظت از این افراد کارهای بیشتری انجام بدهیم. باید وضعی بوجود آورد که این افراد تا این اندازه مستاصل نشوند ( تا به این مهاجرت خطرناک مبادرت کنند). باید برای آنها سرپناه موقت ایجاد شود و به آنها غذا داده شود. نباید این پناهگاهها به صورت دائمی باشد. در حال حاضر، اردوگاههای بزرگ اوارگان در اردن و لبنان وجود دارد. در ترکیه نیز ما اردوگاههای اوارگان داریم. شاید لازم باشد فعلا نوعی ساختار اردوگاه آوارگان برای شرایط کنونی بوجود بیاوریم تا بتوانیم به این مشکل رسیدگی کنیم. مشاهده تصویر کودک سه ساله جان باخته (سوری در آبهای منطقه به هنگام مهاجرت) از بسیاری جهات، بسیار تکان دهنده بود. من نوه ای دارم که همین سن را دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =