رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران گفت: ما تعهد داده‌ایم که دولت الکترونیک را در این دولت به نحو کاملی به اجرا درآوریم که این تعهد، با پشتیبانی بقیه دستگاه‌های دولتی اجرا خواهد شد چرا که آنها هم به این کار اشتیاق دارند.

«دولت الکترونیک، پدیده‌ای فیزیکی نیست که مثلاً تلاش کنیم طبق زمان بندی، 6ماه دیگربه نقطه‌ای مشخص برسیم؛ دولت الکترونیک یک امر تکاملی است و ما کم کم و بتدریج در حال رسیدن به سرویس‌ها و خدمات مختلف هستیم بنابراین تعدادی از فعالیت‌ها مثل شبکه دسترسی، زیرساختی است و باید این شبکه در سراسر کشور موجود باشد تا بتوانیم روی آن، خدمات ارائه دهیم که خوشبختانه اکنون این شبکه، به صورت نسبی برقرار است و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اگر بتوانیم امکانات بیشتری ایجاد کرده و ظرفیت و سرعت آن افزایش یابد، آینده کامل‌تر و بهتری را پیش رو خواهیم داشت».  این بخشی از گفت‌و‌گو با «نصرالله جهانگرد» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات است که دیروز از نظر گذراندید. در بخش پایانی این مطلب این مقام مسئول در امور فناوری به پرسش های «ایران» در خصوص نگاه وزارت ارتباطات به شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی و دلیل حضور دولتمردان در شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر و... پاسخ داده است.


 وزیر در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده است که شخصاً به دنبال استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی است. شما در خصوص این شبکه‌ها چه نظری دارید؟


من طرفدار توسعه ظرفیت‌های بومی و ملی هستم چون شبکه اجتماعی، مخاطبش کسی است که با من در یک محیط زندگی می‌کند و این، هم افزایی ماست که برای شبکه اجتماعی ارزش درست می‌کند و از آن گذشته بالاخره پول و اقتصاد هم مطرح است. حضور هر کاربر در شبکه اجتماعی باعث رونق آن می‌شود ما از وزیران و شخص رئیس جمهوری دعوت کردیم که در شبکه‌های اجتماعی خودمان صفحه باز کنند چون حرف همان حرف است و کاربران در داخل و خارج از آن استفاده می‌کنند.


 حضور بعضی از اعضای کابینه دولت در صفحات اجتماعی همچون فیس بوک و توئیتر به نظر شما اتفاق مفید و اثربخشی است؟
برخی مواقع حضور دولتمردان در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی مؤثرتر است و باید حضور داشته باشند. به عنوان مثال دکتر ظریف واقعاً با نهایت هنرمندی و ظرافت در طول مذاکرات از این شبکه‌ها استفاده کردند و حقیقتاً ارزش افزوده‌ای که ایشان برای دیپلماسی ایران درست کردند، حد نداشت و شاید ارزشش کمتر از کارهای مذاکرات نبود، بویژه توئیت‌های لحظات آخر توافق که بسیار مؤثر بود. یا مثلاً شخصیت‌های تراز اول مثل رهبر معظم انقلاب چه از سوی ایشان یا دفترشان از محیط‌های بین‌المللی استفاده و پیام‌رسانی می‌کنند. ما در وزارتخانه طرفدار استفاده از شبکه‌های بین‌المللی نیز هستیم ولی با حفظ اصول. البته نهادهای نظارتی نسبت به وجود صفحات منفی این شبکه‌های اجتماعی، حساسیت و اعتراض دارند و ضوابطی گذاشتند که ما در مقابلش برای رفع نگرانی‌شان موضوع فیلترینگ هوشمند را مطرح کردیم تا صفحه‌هایی که محتوای نامناسب دارد، منفی است یا مفید نیست را پالایش کنیم و مردم از بقیه محتوای این شبکه‌ها استفاده کنند. در بخشی از این کار موفق بودیم و توافقاتش را هم گرفتیم و برای بقیه هم در حال استدلال کردن هستیم اما توجه داشته باشید ما تنها یک عضو در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلترینگ داریم اما با این حال در تلاش هستیم که بقیه کمیته را نیز قانع کنیم که می‌توان از نظر تکنیکی تا حدی کار را کنترل کرد به جای فیلتر کردن کامل یک شبکه.
به هر حال در یک کلام نظر ما استفاده آگاهانه و متعهدانه از شبکه‌های اجتماعی است و در این راستا از ابزارهای فنی نیز کمک می‌گیریم. البته لازم به یادآوری است که ما استفاده از هرگونه محیط مبادله بین‌المللی را برای مکاتبات اداری خوب نمی‌دانیم و معمولاً در تمام دنیا نیز ضابطه است که از محیط مبادله عمومی برای مبادله اسناد و مدارک یک شرکت یا دستگاه دولتی استفاده نمی‌شود. ما هم در ایران معتقدیم که کارمندان دولت نباید برای فعالیت‌های دولتی خود از محیط‌های اجتماعی بین‌المللی استفاده کنند.


 دولت تدبیر و امید وارد سومین سال فعالیت خود شده است شما برای سال های پیش رو چه برنامه‌هایی در سازمان تحت مسئولیت خود در نظر گرفته اید؟
در شروع دولت فکر می‌کردم حوزه‌ آی‌تی، ترکش‌های بقیه حوزه‌ها را ندارد و می‌تواند سریع‌تر خودش را بالا بکشد. اقتصاددانان تحلیل می‌کردند که ایران تا اواخر سال 94 می‌تواند به نقطه صفر بیاید. در اقتصاد تا حدی زودتر جلو آمدیم ولی الان در حوزه‌ آی‌تی اگر کوه یخ را در نظر بگیرید ما هنوز پایین سطح آب داریم تلاش می‌کنیم اما به خاطر اصلاحات و زیرساخت‌هایی که اجرا شده است، خیلی امیدوارتر هستیم. همچنین درصدد هستیم که یک مصوبه تسهیل گری نیز از دولت بگیریم. همچنین در آینده کارهای های تک(high tech) جدیدی ارائه خواهیم کرد و البته استراتژی ما روی محتوا و خدمات است. مسائل شبکه ملی نیز دارد طی می‌شود و این مژده را می‌دهیم که بزودی در سراسر ایران با هر کیفیت و سرعتی که بخواهید مبادله اطلاعات خواهید داشت، البته می‌دانیم باید روی سرویس و محتوا خیلی کار کنیم که این کار هم با مقدماتی که چیده شده بتدریج بروز خواهد داشت.
ما بزودی جدولی زمانبندی شده را مشخص و اعلام می‌کنیم که هر ماه چه سرویس‌هایی در کشور بالا می‌آید و ارائه می‌شود. خدماتی را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که ارائه دهیم و در زمینه بستر تکنیکی هم ما خدمات ابری شبکه را خواهیم داشت که در سراسر ایران قابل دسترس است و در کنفرانس «خدمات ابری و تأثیر آن در توسعه اقتصادی کشور» که بزودی برگزار می‌کنیم، هم درباره آن بحث خواهیم داشت. همچنین برنامه دولت الکترونیک در سرویس‌ها دیده خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال یا بهار سال آینده، پورتال رسمی دولت الکترونیک ایران را اعلام کنیم و همه سرویس‌های دولت بتدریج روی آن خودشان را نشان دهند و دیده شوند. ما تعهد داده‌ایم که دولت الکترونیک را در این دولت به نحو کاملی به اجرا درآوریم که این تعهد، با پشتیبانی بقیه دستگاه‌های دولتی اجرا خواهد شد چرا که آنها هم به این کار اشتیاق دارند. شخص رئیس جمهوری و معاون اول ایشان بشدت پیگیر دولت الکترونیک هستند و شاید جزو مواردی است که ما بیشترین گزارش و تعداد حضورمان در دولت را داشته‌ایم. بالاتر از همه اینها در سیاست‌های کلانی که برای برنامه ششم توسعه از طرف رهبری آمده شاید تنها بخشی که یک فصل دارد و 7 تا ماده مستقیماً به آن تأکید شده بعلاوه اینکه بیش از نیمی از احکام دیگر به نوعی متأثر از مسائل فناوری اطلاعات است. این به معنای سنگینی وزن کار ما است و حتی تأسیس شورای عالی فضای مجازی نیز مؤید اهمیت موضوع از دید مقام رهبری است. ما در بخش اجرا سعی می‌کنیم این دغدغه‌ها و سیاست‌ها را در یک سال و نیم و دو سال باقیمانده به عینیت برسانیم و نتایج آن برای مردم ملموس شود، این قول و تعهدی است که داده‌ایم و برنامه 95-94 ما هم به این صورت بسته شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =