۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

آنکه امیدهای هلند را از صعود مستقیم به مرحله نهایی یورو 2016 تبدیل به یاس، امیدهای ترکیه را پُررنگ و سبب نخستین صعود تاریخی ایسلند به این رقابت‌ها شد، فاتح تریم بود.

محمود مولایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ نقش تعيين‌كننده سرمربي مقتدر تركيه كه نامش روزگاري بزرگترين مديران باشگا‌ه در اروپا را وسوسه مي‌كرد، اين بار نيز در 62 سالگي نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. چه تريم مهم‌ترين مسابقه اين هفته از مقدماتي يورو را از آنِ خود كرده است؛ با همان صلابت در چهره و هيبتي كه سال‌هاست به قامتش دوخته شده و انگيزه را در هر شرايطي در بازيكنانش برمي‌انگيزد و تيمش را به سوي موفقيت پيش مي‌برد. او بنا به سنت مربيگري‌اش فاكتور انگيزه را در اولويت قرار داده بود تا اوزياكوپ، توران و ايلماز در ورزشگاه پُر از هواداران تركيه گل بزنند. چنانكه احمد داووداغلو، نخست‌وزير تركيه قهرمانانه از جايگاه خود در ورزشگاه تركوآرناي قونيه بلند شد و پيروزي تركيه برابر هلند را به «شادي ملين بدل كرد.

در اين هنگام، فاتح تريم با كمترين تغيير در چهره همانند هميشه روحيه جاه‌طلبي‌اش را به رخ مي‌كشيد. كه ظاهرا چيزي بيشتر از اين را مي‌خواهد و آن صعود به مرحله پلي‌آف مقدماتي يورو 2016 است. خواسته‌هاي اين مربي از گذشته در تضاد با فوتبال تركيه بوده است. در دوراني كه تركيه سوداي رسيدن به اروپا را داشت و سرانجام به عضويت اتحاديه اروپا درآمد، گويي فاتح تريم هم در انديشه ثابت كردن اروپايي بودن فوتبال تركيه را داشت. پس بي‌دليل نبود كه در ميان مربيان بزرگ تركيه با رسيدن به مربيگري فيورنتينا و ميلان جايگاه ويژه‌اي در فوتبال اين كشور به دست آورد؛ چه در فاكتور محبوبيت و چه زماني كه پا را فراتر از فوتبال تركيه گذاشت.

محبوبيت تريم در فوتبال تركيه همانند محبوبيت علي پروين در فوتبال ايران و البته در ساليان گذشته دارد؛ هر دو با چهره‌اي جذاب و سخت‌گيري‌هاي خاص به ويژه در رختكن و در برخورد بازيكنان. تريم هم در رختكن وقتي براي بازيكنان صحبت مي‌كند، بيشتر از آنكه روي تاكتيك تيمش تمركز كند، عنصر تحريك بازيكنان براي جنگجويي بيشتر در زمين را ملاك قرار مي‌دهد. تريم با گفتن اينكه نسبت به پيراهني كه به تن كرده‌ايد تعصب داشته باشيد و جملاتي از اين دست انتظارات را از بازيكنان بالا مي‌برد. يا زماني كه در مورد توران صحبت مي‌كند و مي‌گويد چيزي از مسي كم ندارد، چنان روي گفته‌هايش تاكيد مي‌كند كه گويي مسي هم سطح توران است.

او اما در مقايسه با علي پروين نه يك مربي سنتي كه يك مربي مدرن به حساب مي‌آيد؛ مردي كه در بوجود آمدن نسل طلايي تيم ملي تركيه مانند هاكان شوكور نقش انكارناپذيري داشت. تيمي كه متشكل از بازيكنانِ خودش بود و البته با هدايت سنول گونش در جام جهاني 2002 مقام سوم جهان را به دست آورد. مقامي فراتر از فوتبال آسيا و شبيه عملكرد تيم‌هاي اروپايي در ادوار جام جهاني.

اكنون فاتح تريم در آستانه موفقيتي ديگر براي فوتبال تركيه قرار دارد. گرچه تركيه در مقدماتي يورو 2016 با شكست برابر ايسلند و جمهوري چك و دو تساوي با لتون نااميدكننده بود، قزاقستان و هلند را از پيش‌رو برداشت تا بالاتر هلند در جايگاه سوم قرار بگيرد. نتايجي كه تريم را در موقعيت ويژه‌اي قرار داده و امپراطور همچنان در قلب مردم تركيه قرار دارد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =