بارندگی های هفته چهارم شهریورماه، سیل در برخی استان های ایران به راه انداخت و تا الان خبر رسیده که ۱۲ کشته هم داشته است. البته سدها را کمی پرآب کرد و هوای شهرهای بزرگ را سالم و جالب اینکه معضل بی‌آبی سرجایش هست.

زهرا تالانی: هربار که باران می‌آید، سیل می شود و حتی مردم قربانی هم می دهد،‌ این سوال مطرح می‌شود که آیا این بارش برای عبور از کم‌آبی کافی نیست؟ اما آمارها نشان می دهد که با وجود بارندگی های امسال به ویژه از ابتدای شهریور باز هم مسئه کم آبی و خشکسالی همچنان در کمین است چون سفره های زیرزمینی به شدت تشنه هستند و 16 استان کشور بنابر اعلام مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی دو سال پیاپی کمبود بارش دارند.

بوشهر کم بارش ترین استان نسبت به میانگین بلند مدت

بنابر اعلام سازمان هواشناسی، از ابتدای سال جاری آبی تا نیمه شهریور ماه استان‌های بوشهر ، هرمزگان و البرز نسبت به میانگین بلند مدت، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده اند. همچنین در این مدت استان‌های گیلان ، آذربایجان شرقی و اردبیل نسبت به میانگین بلند مدت پربارش‌ترین استان‌ها بوده اند.

بررسی‌های مرکز نشان می‌دهد که برخی استان‌ها برای دو سال پیاپی نسبت به میانگین بلند مدت کمبود بارش داشته‌اند که این زنگ خطری است برای این استان‌ها.استان‌های البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران، مازندران و یزد استان‌هایی هستند که نسبت به میانگین بلند مدت دو سال پیاپی کمبود بارش داشته‌اند.

شهریور، ماه پرباران

با گذشت 6 ماه از سال 94، خوشبختانه شهریور برای اغلب استانها ماه پربارانی بود و تا حدودی زمین توانست جان بگیرد هرچند در برخی شهرها سبب سیل و بروز خساراتی شد. در این باره رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد: البرز، زنجان، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، تهران، مازندران، گلستان و چهارمحال و بختیاری استان های متاثر از سیل و آبگرفتگی هستند.

همچنین نیروهای امدادی هلال احمر به متاثران سیل و آبگرفتگی شهرستان های کرج، شهریار، کوهپایه، نوشهر، نور، بندرعباس، سرخه، زنجان، کوهرنگ، بجنورد، اسفراین، مانه و سلمقان، گرگان،آرادان، کردکوی، کلاله، آزادشهر، بندرگز، بندپی، سوادکوه، آمل و علی آباد به همراه 22 روستا امدادرسانی کردند. (اینجا)

در تهران هم سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از بروز 80 حادثه ناشی از بارش شدید باران در سطح شهر تهران خبر داد. (اینجا)

از سوی دیگر سازمان هواشناسی در تازه ترین پیش بینی خود احتمال آب گرفتگی معابر عمومی در شهرها، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های محلی در استانهای مازندران،دامنه های البرز در استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان، نیمه غربی اصفهان را پیش بینی کرد.

پرباران ترین شهرها در هفته گذشته:

نام شهر میزان بارندگی
آستارا 78 میلیمتر
علی آباد گرگان 72 میلیمتر
آبک مازندران 62 میلیمتر
بندر گز 61 میلیمتر
فرودگاه رشت 54 میلیمتر
بندر ترکمن 52 میلیمتر
رامسر 44 میلیمتر
فیروزکوه 44 میلیمتر

جدول میزان بارندگی در استان تهران:

نام میزان بارندگی
مهرآباد یک میلیمتر
شمیرانات 22 میلیمتر
آبعلی 30 میلیمتر 
لواسانات 18 میلیمتر
دماوند 10 میلیمتر
شهریار 9 میلمیتر
ورامین 6 میلیمتر

نقشه بارندگی ها 

در سه نمودار زیر پهنه بارندگی در روزهای 25، 26 و 27 شهریور در کل کشور نشان داده شده است. این نمودارها نشان می دهد که به جز استانهای شرقی بیشتر استانهای کشور بارندگی بوده است و آن طور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده این بارندگی تا پایان فردا هم ادامه داد.

 

 

بارش هایی که سدها را اندکی نجات داد

کاهش بارندگی ها و وضعیت خشکسالی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون موجب شده تا حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز شش درصد کاهش نشان دهد. اما وزارت نیرو اعلام کرد که بارندگی های اخیر باعث شد تا وضعیت ذخایر آبی از شرایط فوق بحرانی خشکسالی به بحرانی بازگردد؛ بارش‌های بهاری باعث ذخیره جدید آب در سدهای تهران شد. بنابر اعلام وزارت نیرو حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهاي تهران به ۶۷۳ ميليون مترمكعب رسيده در حالی كه این میزان در زمان مشابه سال گذشته ۴۸۹ ميليون مترمكعب ثبت شده بود. همچنین پس از مدتها حجم آب سد لار روند افزایشی پیدا کرده و آب موجود در مخزن این سد در زمان حاضر به حدود 90 میلیون مترمعکب رسیده است .

با اینحال باز هم خشکسالی و کمبود آب نه تنها پایتخت بلکه کل کشور را تهدید می کند و همانگونه که پرویز کردوانی جغرافیدان و پدر کویر شناسی ایران در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد خشکسالی در ایران ربطی به بارندگی ندارد؛ عامل انسانی موجب خشکسالی شد و وارد تنش آبی شده ایم.  

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    37 1
    این سیلاب ها برای قطع درختان در تمام کشور است
  • آروین A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    2 0
    چرا در مناطق پرباران مثل شمال نباید سدهای متمرکز و متراکم داشت باشیم