مهر نوشت: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه شبکه ملی اطلاعات هم اکنون عینیت دارد گفت: آماده ایم در مورد پیشرفت این پروژه به شورای عالی فضای مجازی گزارش دهیم.

 

نصرالله جهانگرد در گفتگو با مهر، با بیان اینکه گزارش طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را به شورای عالی فضای مجازی ارائه کرده ایم افزود: جزئیات فنی شبکه ملی اطلاعات به تدریج در حال تکمیل است و تقاضا کرده ایم که میزان پیشرفت کار را در شورای عالی فضای مجازی گزارش دهیم.

وی اصول پایه شبکه ملی را دسترسی پرسرعت و امن کاربران، افزایش کیفیت و ارائه خدمات الکترونیکی عنوان کرد و گفت: در شبکه ملی اطلاعات، اتصال ۴ سوپرسیستم کشور امکان سرویس دهی به کاربران را فراهم می کند و کل ترافیک ارتباطی کشور را پاسخ می دهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: این شبکه هم اکنون عینیت دارد و مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای این طرح، به معنای برقراری ساختار کاربردی شبکه است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خدمات بر روی شبکه ملی اطلاعات تحت عنوان خدمات الکترونیکی با افزایش ظرفیت در حال انجام است گفت: شبکه ملی اطلاعات برپا است و باید ارائه خدمات بر روی این بستر با سرعت بیشتری انجام شود.

وی گفت: در این شبکه استفاده از موتورهای جستجوی بومی، مبادله ایمیل بر بستر ایمیل ملی و خدمات دولت الکترونیک باید با سرعت بیشتری اجرایی شود.

مدیریت مستقل ترافیک اینترنتی برای ایران فراهم شد

جهانگرد با تاکید بر اینکه بر بستر موجود شبکه ملی اطلاعات، ترافیک را به لحاظ آدرس مبدا و مقصد مدیریت می کنیم، در این باره به اقدام ایران در بکارگیری یکی از نسخه های سرورجهانی اینترنت اشاره کرد و گفت: آوردن نسخه کپی DNS به ایران، به معنای این است که مدیریت مستقل ترافیک ارتباطی برای ایران فراهم شده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: روزانه بیش از ۴۵ میلیون تقاضا از سوی ایران به سمت سرورهای اینترنت - DNS - می رود که با فراهم شدن امکان داشتن کپی DNS در کشور، ما می توانیم ترافیک اینترنت را در داخل کشور مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه کل شبکه ارتباطی کشور در حال تغییر و تحول است ادامه داد: افزایش میزان پایداری ارتباطات در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.

خدمات بانکی ارتباطی به قطع اینترنت ندارد

وی در پاسخ به قطع هر از چند گاه لینکهای ارتباطی در کشور مانند شبکه بانکی که گفته می شود به دلیل نبود شبکه امن و پایدار و با کیفیت است که در تعریف شبکه ملی اطلاعات نیز به آن اشاره شده است، تاکید کرد: شبکه بانکی کشور ارتباطی با شبکه اینترنت ندارد و در صورت قطع اینترنت نیز خدمات بانکی قطع نخواهد شد چرا که ارتباطات شبکه بانکی کشور از بستری جدای از اینترنت و شبکه اینترانت داخلی تامین می شود.

به گزارش مهر، چندماه پیش با موافقت سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشانه های اینترنتی، مرکز محلی سرور نام های دامنه اینترنتی در ایران راه اندازی شد که امکان مدیریت مستقل ترافیک را برای کشور فراهم می کند.

سرویس نام دامنه - DNS - که از کلمات Domain Name System اقتباس شده يک پروتکل شناخته شده در عرصه شبکه های کامپيوتری به ویژه اينترنت است که امکان تبدیل نام های دامنه را به آدرسهای IP ممکن می کند؛ به نحوی که زمانی که کاربر آدرس اینترنتی موردنظر خود را در مرورگر تایپ می کند DNS ها این آدرس را به یک IP آدرس تبدیل می کنند.

به بیان ساده تر DNS مثل یک مرکز ۱۱۸ (مرکز اطلاعات تلفن در ایران) کار می کند یعنی لیست نامها و IP هرکدام از آنها را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کرده و هر وقت سئوالی از آن پرسیده شود با مراجعه به این بانک اطلاعاتی ،IP مربوط را پیدا و به کاربر اطلاع می دهد. این اطلاعات به یک شبکه سرور - Root Name Servers - در بالاترین سطح سلسله مراتب دامنه متصل است.

همزمان با گسترش اينترنت و افزايش تعداد سرورهای ميزبان، حجم اطلاعات و ترافیک شبکه، هم اکنون حدود ۱۳ مرکز اصلی DNS به عنوان بانک اطلاعاتی توزیع نام های اینترنتی با هدف به روزرسانی نام دامنه های اینترنتی در دنیا ایجاد شده است که این مراکز بر روی ماشين های متعددی مستقر می شود و هر کدام ریشه های محلی در نقاط مختلف جهان دارند.

امروزه اکثر شرکت ها و موسسات بزرگ دنیا دارای يک سرويس دهنده DNS کوچک در سازمان خود هستند تا اين اطمينان ايجاد شود که کامپيوترها بدون بروز هيچگونه مشکلی ، يکديگر را پيدا می کنند.

تاکنون و به دلیل وجود تحریم امکان ایجاد یک سرویس دهنده DNS در ایران وجود نداشت اما هم اکنون با موافقت سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشانه های اینترنتی «رایپ»، یک سرویس دهنده DNS اصلی - کپی ROOTDNS - در ایران ایجاد شده است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =