مدت هاست که دیگر از شنیدن اخبار آلودگی مواد غذایی یا تقلبی و غیراستاندارد بودن آن تعجب نمی کنیم و این فاجعه بزرگ، برایمان امری طبیعی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وجود پالم در ماست و شیر برای چربتر و جذاب تر به نظر رسیدن ان ها، وجود مواد نگهدارنده غیر مجاز در شیر های پاکتی برای ماندگاری بیشتر، وجود خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، آب معدنی ایی که مهر استاندارد دارد ولی آلوده است و بسیاری از این موارد که همگی باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به صنعت تغذیه میشود، اخباری هستند که هر از گاهی به گوش می رسند و مدتی بر سر زبان ها می افتند و دست آخر کسی نمی فهمد آیا مشکلشان حل شد یا فقط مشمول مرور زمان شد.

آبلیموهای شگفتی ساز؛ 99 ‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی است!

بهمن ماه سال گذشته بود که آبلیمو هم خبر ساز شد و اخبار تقلبی بودن آن کام مردم را ترش کرد. البته ابلیمو جزو شگفتی سازهای دنیای تغذیه شد و عنوان یکی از بزرگترین تقلبات بازار مواد غذایی ایران را به خود اختصاص داد. بنا به ادعای «محمد میررضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران و عضو کانون انجمن‌های صنفی مواد غذایی ٩٩‌درصد آبلیموهای موجود در بازار کشور تقلبی هستند و متقلبان از این بازار سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

او در گفت‌وگویی اعلام کرده که برای تشخیص این سود کلان کافی است که بدانید تنها با ٤ لیتر اسید سولفور و گوگرد، می‌توان بدون استفاده از لیمو ١٠ تن آبلیموی تقلبی تهیه کرد.


از نکات بسیار جالب این آبلیمو های صنعتی این است که در تهیه این نوع آبلیمو اصلا از لیمو استفاده نمیشود و یا در صورت استفاده به طرز چشمگیری رقیق می شوند. در همین خصوص «مهدي پورهاشم» مديركل سابق استاندارد و تحقيقات صنعتي تهران گفته است که آبلیموهای تقلبی دودسته هستند. یک دسته آبلیمویی که بدون استفاده از میوه لیمو تولید می‌شود که محتوای آن اسید سولفور و گوگرد است و دسته دوم آبلیموی بسیار رقیق طبیعی با مقادیر بالای ترکیبات شیمیایی است.


وی ادامه می‌دهد: میزان مجاز استفاده از متابی سولفيت سديم که یک ماده شیمیایی است در حد ٢٥٠ پي‌پي‌ام است، زيرا اين ماده مانع از تغيير رنگ و فساد ميكروبي آبليمو مي‌شود. اين در حالي است كه نتايج آزمايش آبلیموهای موجود در بازار نشان می‌دهد که در برخي از آنها تا ٥ برابر يعني نزديك ١٢٥٠ واحد متابی سولفيت موجود است.

چیزی را که میخوردیم حتی برای خاک هم مضر است!

گذشته از سوال اینکه چرا نباید نظارت کافی و مستمر روی خط تولید شرکت های صنعتی تولید مواد غذایی نباشد و اصولا چرا باید پروسه ی دادرسی رسیدگی به پرونده ی یک شرکت متخلف ماه ها طول بکشد، لازم است به این نکته توجه شود، چگونه ممکن است شرکتی هایی با چندین عنوان تجاری، آرم استاندارد و حتی سوابق فعالیت طولانی به خود اجازه دهند تا چنین محصولاتی تولید کنند که نه تنها سودی برای مصرف کننده آن ندارد، بلکه لطمات جبران ناپذیری بر پیکره سلامت جامعه میزند را تولید و به مصرف عموم برساند.

در همین خصوص «مرتضی خدایی» رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی تهران اظهارات تکان دهنده ای دارد. او دراین‌باره می گوید: در برخی موارد متقلبان اقدام به عرضه آبلیمو با آرم استاندارد کرده بودند.

آبلیموهایی که به هیچ عنوان قابلیت مصرف انسانی ندارد و حتی برای معدوم کردن آن با مشکل مواجهیم. زیرا این آبلیموها آثار مخرب زیست محیطی داشته و حتی برای خاک مخرب است و به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست برای معدوم کردن آن محدودیت‌های قانونی اعمال کرده است اما این محصولات که خاک تحمل آن را ندارد به راحتی تولید و به مصرف انسانی می‌رسد.

 

آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریک، رنگ و مواد دیگری تولید می کنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند، در حالیکه مردم انتظار دارند، آبلیموی طبیعی مصرف کنند و این یک نوع تقلب و کلاهبرداری است.

 

آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریک، رنگ و مواد دیگری تولید می کنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند، در حالیکه مردم انتظار دارند، آبلیموی طبیعی مصرف کنند و این یک نوع تقلب و کلاهبرداری است.

چه کسی مسئول امنیت غذایی مردم است؟


شاید بسیاری از مردم با مشاهده پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو و نشان ملی استاندارد ایران بر روی لیبل آبلیموهای موجود در بازار خود را برای خرید محصول قانع می کنند اما باید در نظر داشت که متاسفانه این علائم نمی تواند کمک چندانی به تشخیص طبیعی بودن آبلیمو کند زیرا کارشناسان بر این باورند استاندارد آبلیمو دارای نقاط ضعف متعددی است به گونه ای که با معیارهای موجود نمی توان آبلیموی تقلبی را تشخیص داد در نتیجه استاندارد موجود برای آبلیمو قابلیت اجرایی نداشته و نیازمند بازنگری یا حتی تجدید نظر است.

حال این سوال مطرح است چه سازمانی می تواند به مردم اطمینان دهد که می توانند آبلیموی طبیعی را در بازار تهیه نمایند؟ آیا سازمان غذا و دارو سازمان ملی استاندارد قادرند با اینگونه تقلب های رایج مقابله کنند یا اینکه کماکان باید به نظاره نشست تا سودجویان سلامتی جامعه را دستمایه آمال خود قرار دهند؟!

304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    13 1
    پس وزارت بهداشت چکار میکند مردم با اطمینانی که به نظارت وزارت بهداشت دارند این محصولات را استفاده میکنند و عدم نظارت براین محصولات خیانت به مردم است.
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    8 0
    اونوقت میگن آمار سرطان تو کشور زیاد شده مسئولان هم از همین آبلیمو ها استفاده میکنن دیگه؟
  • محمد IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    7 0
    متاسفم برای سازمان استاندارد بابد اول در این سازمان و بست.
  • ایرانی DE ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    9 0
    خدایا پس به کی و به چی میشه اعتماد کرد روز به روز به علائم بهداشتی و حلال و غیره اضافه میشه اما دریغ از یک قطره وجدان ...............
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    14 4
    همه چیزمون تقلبیی هست حالا گیر دادین به آب لیمو این مشکل راحت با خریدن 10 کیلو لیموی تازه کیلویی 6هزارتومان برای مصرف یکسال یک خانواده چهارنفره کافیه مشکل تنبلی خودمونه
  • ابی گنبد A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    17 2
    اینها آب لیمو نیستند بلکه ماده ای هستند مابین اسید سولفوریک و سلولوز یا کاه یا پوشال هر گیاهی که خشک شده است که با ریختن اسید روی کاه کم کم تبدیل به ماده ی سبز رنگی به نام آب لیمو میشه که میدن به خورد منو شما قابل توجه وزارت بهداشت که شما دست روی هر چیزی میزاری یک چیز ازش درمیاددددد احتمال ما با خوردن این همه مواد غذایی تقلبی بدنهامون هم تقلبی شده و به درد مردن هم نمی خوره ای کاش بر می گشتیم به چهل پنجاه سال قبل و طعم مواد غذایی بکر و دست نخورده رو می چشیدیمممممممممممممممممممم
  • احمد IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    11 0
    متاسفانه هیچ وقت اسمی از تولید کننده های متخلف برده نمیشود تا سایر تولید کنندگان از ترس بی آبرویی و تحریم مصرف کننده جرات تقلب کردن و بازی با جون مردم رو پیدا نکنند .من که علتش رو نفهمیدم اگه کسی میدونه بگه
  • roz76 IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    8 1
    کسی به فکر سلامت مردم نیست. همه به فکر سودجویی هستن. این پولا خوردن نداره. چوب خدا صدا نداره
  • mehdi IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 0
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • محمد A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    12 0
    اگر نظارت هست که نیست آبلیموی تقلبی چیست ؟ کارگاه های ساخت سوسیس و کالباس غیر مجاز چیست ؟ گوشت غیر بهداشتی در برخی کبابی ها و رستورانها چه میکند ؟ برخی فروشگاهها و مغازه ها چرا زحمت خرد کردن و پاک کردن مرغ را می کشند ؟ سنگدان و .. در گوشت چرخ کرده چه می کند ؟ برخی فست فود ها از چه مواد اولیه ای استفاده می کنند ؟ و .......................................... ؟ خیلی دوست دارم جواب مسئولین را در خصوص اهمیت " امنیت غذایی مردم " بشنوم .
  • زریناز IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    3 0
    خداد به داد مردم برسد فقط میگن آمار سرطان رو به افزایش اینو نمی گن چرا رو به افزایش به خاطر کلاهبرداری و ....خدا ازشون نگذره که اینجوری با جون مردم بازی می کنن
  • سياوش IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    7 3
    ماده اي به اسم اسيد سولفور نداريم يا سولفوريك داريم يا سولفورو كه هيچ كدام مزه ليمو نميدهند در آبليموهاي موجود در بازار سالهاي سال است كه از اسيد سيتريك جوهر ليمو و اسانس ليمو و رنگ هاي صنعتي استفاده ميشود. چنين تركيبي مضر نيست ولي خواص آبليموي طبيعي را نيز ندارد و تنها طعم دهنده و ترش كننده غذاست. در ابتداي خبر ادعا شده كه محتويات آبليموها اسيد سولفور و گوگرد است كه اساساً بي پايه اس و غير ممكن است و در انتهاي خبر نام اسيد سيتريك آورده شده كه نشان از بي ماخذ بودن خبر دارد. در هر حال آبليموهاي بازار آب ليمو نيستند ولي ضرري هم ندارند.
  • نقی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    5 0
    خبر مفید و آموزنده ای بود.
  • یک ایرانی A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    5 0
    از قدیم گفتند : هرچه بگندد نمکش میزنند، وااای بر آن روز که بگندد نمک متاسفانه و شوربختانه، اکثر سازمانهای نظارتی و بهداشتی، خودشان دچار آلودگی و مشکلات و معضلات کلان مدیریتی هستند و غالب این شرکتهای بزرگ مواد غذایی، با سرمایه های فوق کلان و در پشت پرده، آنچنان ترک تازی میکنند که نگو و نپرس... سودهای کلانی که پشت این زد و بندها خوابیده است، آنچنان غیرقابل تصور است که حتی نمی توان اظهار داشت. این آقایان غالبا صاحبان چندین کارخانه و کمپانی و با برندهای مختلف میباشند و جزو کارتل های اقتصادی بزرگ مملکت اند از صنایع غذایی گرفته، تا واردات خودرو لوکس تا برج سازی و زمین خواری تا تعیین نماینده مجلس برای یک شهرستان یا روستا و.... بنظرتان آیا یک مدیر دست چندم اداره بهداشت، توانایی مقابله دا
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 0
    ارم بهداشت واستاندارد هم دارند