ایسنا نوشت: آخرین رهبر شوروی سابق در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی خواستار اتحاد میان آلمان و روسیه شد و این روابط خوب میان دو کشور را سرمایه‌ای گرانبها خواند.

 "میخاییل گورباچف"، در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد آلمان گفت: تاریخ به ما می آموزد زمانیکه روس‌ها و آلمان‌ها در کنار یکدیگر بوده‌اند، اوضاع به نفع دو طرف و حتی اروپا تمام شده است. هرچقدر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با هم گفت‌وگو کرده‌اند، به نفع مردم دو کشور تمام شده است.

آخرین رهبر شوروی سابق همچنین این مساله را بیان کرد که آلمان و روسیه باید به دستاوردهایشان پس از جنگ دوم جهانی بسیار افتخار کنند.

گورباچف ادامه داد: همکاری باعث به وجود آمدن لحظاتی به یاد ماندنی برای دو کشور شده است. روابط خوب ما سرمایه هایی گرانبها هستند که نباید هدر بروند. ما باید کارهایی را برای افزودن به این سرمایه ها انجام دهیم.

مصاحبه گورباچف با روزنامه بیلد در روز اتحاد آلمان که یک تعطیلی رسمی بسیار مهم در کشور در سوم اکتبر است،‌ صورت گرفت؛ در این روز آلمان شرقی و غربی بار دیگر متحد شدند.

میخاییل گورباچف نقش مهمی را در امضای توافقی با هدف سازش نهایی در آلمان ایفا کرد که راه را برای اتحاد مجدد در این کشور رقم زد. وی همچنان در داخل روسیه بخاطر عدم اعمال فشار کافی به منظور دریافت غرامت از برلین به دلیل اقداماتش در جنگ دوم جهانی مورد انتقاد است.

در اوایل سال جاری میلادی گورباچف به این انتقادها واکنش نشان داد و گفت:‌ شما نمی توانید رخدادهایی را که در یک عصر و زمان متفاوت از حال رخ داده، ارزیابی کنید. من باز هم اگر لازم باشد، ‌چنین کاری را انجام می دهم. ما نمی توانیم برای راحتی و آسایش امروزمان اوضاع را ساده بگیریم و نباید ارزیابی گذشته براساس دیدگاه های امروزمان باشد.

در سال 2014، آخرین رهبر شوروی از رهبران اروپایی خواست تا تنش ها میان آمریکا و روسیه را کم کنند و نظم جهانی جدیدی را شکل دهند.

52261
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =