اقتصادنیوز نوشت: عملکرد صنایع بورسی در اولین روز هفته با افت دسته جمعی صنایع بزرگ رقم خورد.

 37 صنعت بورسی امروز تحت تاثیر افت 281 واحدی حرکت کرده و با ریزش در اکثر گروه ها همراه شد. بطوریکه از میان 37 صنعت بورسی 27 صنعت ریزشی و تنها 7 صنعت کوچک با روند مثبت به کار خود پایان دادند .

عملکرد صنایع بورسی در اولین روز هفته با افت دسته جمعی صنایع بزرگ رقم خورد. 37 صنعت بورسی امروز تحت تاثیر افت 281 واحدی حرکت کرده و با ریزش در اکثر گروه ها همراه شد بطوریکه از میان 37 صنعت بورسی 27 صنعت ریزشی و تنها 7 صنعت کوچک با روند مثبت به کار خود پایان دادند .

بررسی جدول صنایع بورس تهران در روز شنبه بیانگر این است که سه صنعت تامین آب و برق؛ انتشار و چاپ و قند و شکر اولین های رشد قیمتی روزانه بودند و صنایع خودرو ،استخراج معادن و ساخت محصولات فلزی در انتهای جدول و جایگاه بیشترین افت قیمتی قرار گرفته اند.

کارشناسان بر این عقیده اند روند کمبود نقدینگی در بسیاری از صنایع تحت تاثیر سیاست های انقباضی دولت و همچنین کاهش قیمت های جهانی در بسیاری از کالاهاست که پیش بینی می شود این روند تا انتهای سال ادامه داشته باشد .همچنین بیان می شود اثرات اجرای برجام در سال 95 نمایان شده که میتواند رونق صنایع را بهمراه و آغازی بر سیاست انبساطی در اقتصاد باشد.

برهمین اساس ، صنعت خودرو که امروز افتی در حدود 4 درصد را به ثبت رساند در بررسی ها از ابتدای سال نیز نزول در حدود 23 درصد داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بی سابقه بوده است . غول های خودرو سازی کشور که در ماه های اخیر تحت تاثیر تحریم خرید خودرو از سوی مردم و همچنین اختلاف ها بر سر تعیین قیمت جدید در سال 95 قرار گرفته اند در گزارش های 5 و 6 ماهه از عملکرد بسیار ضعیفی خبر دادند که چشم انداز های این صنعت را با خطر مواجهه کرده است.

در صنعت فرآورده های نفتی نیز در بازار امروز، افت 1.5 درصدی به ثبت رسید تا نزول این صنعت در یکسال اخیر به حدود 47.5 درصد برسد . فرآورده های نفتی که عمده تاثیر خود را از تحولات در اقتصاد بین الملل دریافت می کند این روزها باردیگر در چالش کاهش قیمت نفت قرار گرفته و با افت های مکرر همراه شده ، این در حالیست که تنها نقطه مثبت این صنعت را می توان در لغو تحریم های هسته ای و اجرای عملی برجام دانست که تا ماه های آینده مانع از ریزش بیشتر این گروه مهم بورسی شود .

در گروه بانکی بار دیگر زمزمه های کاهش نرخ سود سپرده بانکی شنیده می شود . وزیر امور اقتصاد و دارایی روز گذشته در خبری با بیان اینکه احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی در جلسه روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار وجود دارد، گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی کامل شده و تا پایان مهر به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

برهمین اساس ، این خبر امروز تا حد زیادی گروه بانکی را تحت تاثیر قرار داده بطوریکه افت 1.3 درصدی روزانه را برای این صنعت بزرگ رقم زده است . با این حال پیش بینی می شود بازگشایی راه های مبادلات پولی و مالی در ماه های آینده و همچنین وصول مطالبات بانک های بزرگ کشور بتواند چشم انداز روشنی را برای این صنعت در آینده رقم بزند. 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =