وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزییات پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران، می گوید: «کاری که ما امسال کردیم، این بود که بیش از هزار میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی را به پیمانکاران دادیم و هزار میلیارد تومان دیگر نیز در دست اقدام داریم که به زودی تحویل خواهیم داد.»

مریم فکری

بدهی دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران، این روزها دولت را به بدهکار بدحساب تبدیل کرده است.

در حال حاضر روایت‌های گوناگونی از میزان بدهی‌های دولت وجود دارد، یک مقام مسوول این رقم را 100 هزار میلیارد تومان و مسوولی دیگر، میزان بدهی دولت را 200 هزار میلیارد تومان می‌دانست. اما به تازگی بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، میزان بدهی‌های مسجل دولت به پیمانکاران 300 هزار میلیارد تومان برآورد شده و در آن میزان بدهی‌های تعهدی و آتی لحاظ نشده است.

در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و نفت جزو بدهکارترین وزارتخانه‌ها به پیمانکاران هستند و آمار متفاوتی از میزان بدهی این وزارتخانه‌ها هم عنوان می‌شود. در فهرست‌هایی که منتشر می‌شود، وزارت نفت در صدر بدهکاران قرار دارد. اردیبهشت‌ماه امسال مسوولان وزارت نفت، مجموعه بدهی شرکت ملی نفت به سیستم بانکی کشور را 50 میلیارد دلار و معادل 126 هزار میلیارد تومان عنوان کردند.

دو ماه قبل نیز امیر امینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی، مجموع بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی را حدود 8 هزار میلیارد تومان اعلام کرد؛ به‌گونه‌ای که حدود 5 هزار میلیارد تومان آن به صورت مسجل درآمد و بقیه نیز هنوز صورت وضعیت نشده است. امینی این هشدار را هم داده بود که «اگر تعهدات به موقع پرداخت شوند، مشکلات عمده بدهکاری‌ها برطرف می‌شود، در غیر این صورت پیمانکاران تغییر وضعیت می‌دهند و دست وزارتخانه در اجرای پروژه‌ها خالی می‌ماند.»

ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو نیز در روزهای ابتدایی مهرماه، میزان کل بدهی‌های وزارت نیرو را 30 هزار میلیارد تومان دانسته بود. به گفته وی، میزان بدهکاری وزارت نیرو در حوزه برق به مراتب بیشتر از صنعت آب است.

بر این اساس، در لايحه حمايت از توليد، دولت پيش‌بيني كرده است که بخشي از اين بدهی خود را از طريق اوراق تسويه خزانه پرداخت كند. اوراق خزانه برگه‌اي است كه در اختيار طلبكاران قرار مي‌گيرد تا از طريق آن بتوانند بدهي‌ها را با دولت تهاتر كنند و از اين رهگذر هم دولت و هم بخش خصوصي از بدهي‌هاي خود تا اندازه‌اي رهايي خواهند يافت.

در همین رابطه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آخرین جزییات پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران خبر داده است که «در خصوص پروژه‌هایی که ما داریم، مرتب پروژه‌های جدید در دست اقدام افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته وی، «کاری که ما امسال کردیم، این بود که بیش از هزار میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی را به پیمانکاران دادیم و هزار میلیارد تومان دیگر نیز در دست اقدام داریم که به زودی تحویل خواهیم داد.»

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که «دولت بتواند از طریق اوراق بهادار، بخش عمده‌ای از بدهی‌ها را پرداخت کند.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهرودم IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    پيمانكاران اينجا كه ورشكسته شدند