ایسنا نوشت: وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم مراقبت از بیماری‌های متابولیک و ناهنجاری‌های مادرزادی در کودکان در عین حال به موضوع مرگ و میر کودکان و مادران اشاره کرد و گفت: باید نسبت به این موضوع حساسیت زیادی در سیستم بهداشت و درمان کشور وجود داشته باشد.

سیدحسن هاشمی در مراسم بیست‌وهفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان و سیزدهمین همایش پرستاری و طب کودکان با بیان اینکه بدون تردید امروز کشوری قدرتمند است که دانش بیشتری دارد، گفت: دیگر قدرت کشورها به منابع طبیعی نیست و آنچه که امروز حرف اول را در دنیا می‌زند نیروی انسانی، علم و دانش بشر است و کسانی در دنیا آقایی می‌کنند که توانمندی‌ها و دانش بیشتری دارند. بنابراین تفاوت است میان کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند. از منظر دین و عقل کسانی که می‌دانند و دانش خود در اختیار بشر قرار می‌دهند خدوم و عزیزتر هستند.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته همراهی بی‌منت زیادی از سوی اساتید رشته طب کودکان را شاهد بودیم، گفت: در طب کودکان تحولات زیادی اتفاق افتاده و موانعی هم وجود دارد. امیدواریم در گام چهارم طرح تحول سلامت بتوانیم بخشی از این موانع را اصلاح کنیم.

هاشمی افزود: یکی از مشکلات بعد از انقلاب در حوزه پزشکی گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها و وجود بی‌برنامگی در برخی رشته‌ها بوده است و از آنجایی که رشته ما با جان انسان‌ها سروکار دارد آسیب بیشتری می‌بیند. خوشبختانه وزارت بهداشت در این دوره موفق شد با مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی گذرانده شد جلوی این کار را بگیرد. حدود 37 سال پیش تنها پنج مرکز تربیت دانشجوی پزشکی وجود داشت اما در حال حاضر بیش از 91 دانشکده طب داریم و از این منظر آسیب زیادی به سلامت مردم وارد خواهد شد. خوشبختانه اکنون پذیرفتند که در هر استان یک دانشگاه باشد و سایر دانشگاه‌هایی که از قبل وجود داشتند به صورت اقماری باشند در عین حال توسعه‌ای هم نداشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی در حوزه علوم پزشکی گفت: شاید ضرورت دارد که بخش خصوصی برخلاف گذشته که موانعی برای حضورش در حوزه آموزشی وجود داشت در این حوزه تقویت شود. درست نیست افراد با صرف هزینه‌های زیاد و مشکلات اجتماعی متعدد مشغول به تحصیل شوند و باید اجازه داد افرادی که در جامعه پزشکی هستند بتوانند دانشگاه‌هایی دایر کنند تا شاید بتواند از امتزاج دانشجوی پولی و غیرپولی جلوگیری کرد.

وزیر بهداشت یکی از اصلاحات بزرگ در حوزه آموزشی را توجه به کیفیت عنوان کرد و افزود: قدم اول این موضوع پرهیز از گسترش دانشگاه‌هاست که به صورت سلیقه‌ای در برخی شهرها اتفاق افتاده است که خوشبختانه در این دولت از آن پیشگیری شد.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    1 0
    .......وزیر بهداشت یکی از اصلاحات بزرگ در حوزه آموزشی را توجه به کیفیت عنوان کرد..... تا آخر دوره اش همین شعارها را عنوان میکنه و بعد نفر بعدی دوباره با قدرت ادامه میده و این داستان ادامه خواهد داشت..............
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    4 1
    حالا خوبه گران است و ازشون حمایت نمی کنید اگر ارزان بود چه بر سر پزشکان می آوردید... اینهمه هزینه می کنید که پزشک تربیت کنید و بعد ولشون می کنید به امان خدا؟ مثل اینه که با صرف هزینه گزاف طلا استخراج کنیم و بعد بریزیم تو دریا. ما پزشکان واقعا از سیاست گذاری های مجلس و دولت و نظام پزشکی اصلا راضی نیستیم. حرمت انسانی هم نداریم چه برسد به حرمت شغلی.
  • بی نام RO ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 1
    به به آقای وزیر تیشه آخر رو هم میخواد به ریشه آموزش پزشکی بزنه. دانشگاه خصوصی
    • بی نام RO ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      2 0
      آقای وزیر چیز عجیبی نگفته اند خیلی از کشورهای پیشرفته هم دانشگاه های پولی علوم پزشکی وجود داره که حتی ایرانی ها هم در آن دانشگاه ها تحصیل می کنند
  • بی نام RO ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 0
    من با کمال احترام برای دکتر هاشمی عزیز با این نظر ایشان مخالف هستم ایشان می فرمایند 37 سال پیش 5 مرکز تربیت دانشجوی پزشکی داشتیم اما الان 91 مرکز اما باید توجه کنند که جمعیت 37 سال پیش با الان خیلی فرق کرده ما در بعضی مناطق محروم با کمبود پزشک و متخصص روبرو هستیم در ضمن اگه از این 91 مرکز دانشجو خیلی راحت فارغ التحصیل میشه بدون سطح علمی مناسب پس حتما سیستم آموزشی مشکل داره که براحتی امکان فارغ التحصیلی با دانش کم وجود داره بنظرم ما هم باید مثل خیلی از کشور های دیگه دانشجوی پولی داشته باشیم ولی با یک سیستم آموزشی قوی و با کیفیت و از دادن مدرک راحت جلوگیری کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 3
    آقای وزیر متاسفانه در همین دولت نیز شاهد افزایش بی رویه ی ظرفیت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بودیم. افزایش عجیب پذیرش در رشته های دستیار تخصصی نیز خطرناک و آسیب رسان است
  • مهندس بیچاره IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    2 3
    ای کاش مهندس‌ها هم مافیا داشتند...