سایت ساعت 24 نوشت: سرشماری از کارگاه‌های دارای ۵۰ نفر به بالا که شاید به آنها کارگاه‌های بزرگ صنعتی نیز گفته شود نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۲ شمار آنها ۴۷۲۴ کارخانه است. این کارخانه‌های بزرگ باید برای بازار داخل با رقبای بزرگ خارجی نبرد کرده و برای صادرات نیز فعالیت کنند. یکی از عوامل موثر در رشد رقابت‌پذیری صنعتی بدون تردید نیروی انسانی شاغل ر این کارگاه‌هاست.

آمارگيري از نيروي انساني شاغل در صنعت ايران اما نشان مي‌دهد كه حدود ۷۹۴ هزار نفر در اين كارگاه‌ها شاغل‌اند. از اين شمار نيروي انساني شاغل ۳۱۰ نفر كارگر ساده‌اند و ۸۲ هزار نفر از آنها تكنيسين هستند. شمار كارگران ماهر در سال ۱۳۹۲ در كارگاه‌هاي صنعتي داراي ۵۰ نفر كاركن به بالا ۳۲۶ هزار كاركن و مهندسان ۷۶ هزار نفر گزارش شده‌اند.
به اين ترتيب ۳۸ درصد كاركنان ايران در بخش توليد صنعتي را كارگران ساده تشكيل مي‌دهد و به ازاي هر ۱۰۰ كاركن يك مهندس در كارگاه‌ها شاغل شده‌اند.

اين آمار همچنين نشان مي‌دهد در سال ۱۳۹۲ از حدود ۷۹۴ هزار كاركن در بخش توليد صنعتي ۱۳ هزار كاركن بي‌سواد، ۲۳۹ هزار شاغل داراي تحصيلات كمتر از ديپلم و ۳۷۳ هزار شاغل نيز تحصيلات ديپلم دارند.
به اين ترتيب ۷۹ درصد شاغلان توليد صنعتي ايران را شاغلان ديپلم و زيرديپلم تشكيل مي‌دهند. شاغلان توليد صنعتي ايران داراي تحصيلات دكترا فقط ۸۱۹ نفرند، ۸ هزار شاغل در توليد صنعتي كشور را دارندگان مدرك كارشناسي ارشد، ۷۵ هزار نفر داراي تحصيلات كارشناسي و ۸۵ هزار شاغل نيز فوق‌ديپلم دارند.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 2
    با توجه به تفاوت اشکار در علم و عمل در ایران و عدم کاربردی بودن علوم دانشگاهی به دلیلایل بسیار نمی توان توقع داشت کع فارغ التحصیلانی که عملا هیچ بازده کاربردی ندارند وارد بازار تولید شوند و معدود افراد تحصیل کرده موفق در صنعت هم هنر شخصی شان بود که موفق شده اند نه علم کسب شده در دانشگاه