ایرنا نوشت: وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که اگر مواظب نباشیم و غذا و داروی ما در اختیار اجانب قرار بگیرد، بهترین بستر برای اعمال بیوتروریسم علیه ملت ها است.

محمدحسن طریقت منفرد پیش از خطبه های نمازجمعه در سخنرانی خود با موضوع «ضرورت احیای طب اسلامی برای نیازمندی های اساسی درمان بشریت» افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی بارها ضرورت توجه به طب بومی را یادآور شده اند.

وی به اشاره به سال ها ممنوعیت طبابت بومی در کشور گفت: این ضربه ای است که این کشور از دست زمامداران بی خرد خورد.  160 سال پیش امیرکبیر در دارالفنون، طب نوین را در کنار طب ایرانی و اسلامی تدریس می کرد اما سه سال بعد از قتل او، طب ایرانی و اسلامی کنار گذاشته شد؛ 80 سال پیش قانون منع طبابت بومی تصویب شد و کسینجر مقام آمریکایی وقت در این باره می گوید با این قانون آخرین میخ تابوت طب ایرانی و اسلامی را در مهد خود کوبیدیم.

وزیر سابق بهداشت گفت: این اقدامات تصادفی و یک مساله تجددگرایی نبود؛ این همان سیاستی است که امروزه به طور شفاف سیاستمداران آمریکایی به آن اقرار می کنند مبنی بر آن که برای سلطه کشورهای بافرهنگ، باید غذا و داروی آنان را در اختیار بگیریم.

طریقت منفرد گفت: ممنوعیت طب سنتی در گذشته به خاطر سلطه و منافع مالی بود ولی امروز اگر مواظب نباشیم وقتی غذا و دوای ما در اختیار اجانب قرار بگیرد، بهترین بستر برای اعمال بیوتروریسم علیه ملت ها است.

وی با بیان این که طب ایرانی و اسلامی در کشور خودمان بعضا تجددگرایی محسوب می شود، ادامه داد: کشورهای مبتکر طب نوین، طب بومی و سنتی کشورهای بافرهنگ را گرفته اند و تا 90 درصد به عنوان طب مکمل استفاده می کنند؛ تحقیقات فراوانی در خصوص تایید خواص طب سنتی انجام شده است.

وزیر سابق بهداشت اظهار داشت: فصل الختام ما در خصوص طب ایرانی و اسلامی ، تاکید رهبر معظم انقلاب بر این طب است؛ رهبر معظم انقلاب در سال 59 سفری به هند داشتند و مشاهده کردند که طب قدیم مسلمانان در آنجا به زبان فارسی تدریس می شود؛ رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت ترویج طب بومی با مسوولان وقت صحبت کردند اما اقدامی نشد.

طریقت منفرد افزود: در ابتدای سال 92 معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت تشکیل شد؛ دانشگاه جامع طب سنتی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مسوول آن انتخاب شد.

وی ادامه داد: همچنین جلساتی با نظام بیمه ای گذاشته شد تا خدمات تایید شده طب سنتی را در تعهد بیمه قرار دهیم و از همه مهم تر ضوابط طب سنتی تدوین شد، گرچه اگر این ضوابط اشکالی داشته می تواند تکمیل و اصلاح شود؛ اگر ضوابط تدوین شود، می شود به این طب نظارت کرد.

وزیر سابق بهداشت گفت: البته تولیت سلامت در خصوص طب بومی در حال انجام وظیفه خود است؛ در ابتدای دولت نهم چند دانشکده طب سنتی تاسیس و تا امروز نزدیک به یکصد پزشک طب سنتی تربیت شد، اما اگر بخواهد همین روند ادامه یابد به هیچوجه تناسبی با منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج و توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ندارد بنابراین برای توسعه آن لازم است که مردم مشارکت داشته باشند.

طریقت منفرد تاکید کرد: عمل به توصیه ائمه در خصوص طب سنتی با آموزش چندصد نفر عملی نیست بلکه باید بستر فرهنگی قبول حفظ الصحه در جامعه به سرعت گسترش داده شود، مردم باید بدانند سبک زندگی چگونه باشد و چگونه از توصیه های ائمه بهره ببرند.

وی افزود: آموزش ها در این زمینه باید از خانه ها آغاز شده و برنامه های علمی طب سنتی به کمک آموزش و پرورش ، رسانه، هیات های مذهبی، خیران و انجمن های مردمی به طور جدی پیگیری شود. در میان مدت باید آموزش علمی طب ایرانی و اسلامی را در دانشگاه ها و حوزه های علمی به طور جدی پیگیری کنیم.

وزیر سابق بهداشت گفت: امروز در این مقطع که استکبار همه قدرتش را گذاشته که با جمهوری اسلامی مقابله کند، پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب مهم ترین اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت است که منجر به حفظ استقلال ، کاهش وابستگی، هزاران میلیارد صرفه جویی و کارآفرینی گسترده می شود.

طریقت منفرد با اشاره به تخصیص نیمی از جایزه نوبل سلامت به یک زن چینی بابت کشف گیاهی درمانی که انگل مالاریا را از بین می برد، افزود: به گفته یکی از متخصصان طب سنتی، این دارو همان داروی درمنه است که سال هاست در کشور استفاده می شود.

وزیر سابق بهداشت با بیان اینکه سلامت هم طراز امنیت است، از مسوولان صدا و سیما خواست که مطالب تایید شده درباره طب اسلامی و ایرانی پخش شود تا سبک زندگی ایرانی و اسلامی به تدریج جایگاه خود را در میان مردم پیدا کند.
۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    بعمل کار برآید به سخنرانی نیست این آقا اگر به حرفهای خودش اعتقاد دارد چرا دراجرای طرح نوآورانه و ابتکاری پیشگیری از عوارض سوء داروهای ضد التهاب غیر استروییدی با گیاهان دارویی کار آفرین برتر سال 89 آذربایجانشرقی که بالاترین صرفه جویی ارزی و در آمد را داشت هیچ نوع همکاری را نکردند حالا سخنرانی چه دردی را دوا میکند ؟ آیا ایشان میدانند داروهای فوق بالای 30 در صد عوارضی مثل سکته قلبی و مغزی و زخمهای گوارشی دارند ؟
  • تکتم A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    7 0
    واقعا وضع دارو.و سلامت در دوران احمدی نژاد افتضاح بود این آقایون و با این عملکردشون کی اجازه میده اظهار نظر کنن طب باید به روز باشه مگه سرطان سرما خوردگیه که فقط با طب سنتی درمان بشه
  • داریوش A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    1 0
    مسوولان توضیح دهند که چرا یک وزیر سابق احمدی نژاد باید در خطبه های نماز جمعه سخنرانی کند؟
  • بدون نام ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    1 0
    شماانتظارداشتيدتوي نمازجمعه تهرون كي صحبت كنه؟شخصيت هاي مردمي؟!ليست سخنرانان ٢٥ساله اخيررونگاه كنيد،عقبه دلواپسان روبهتربشناسيد!!
  • بي نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    طب سنتي خيلي خوبي است ولي مطمئن باشيد كه اين دولت نه تنها اجرايش نمي كند بلكه از اجرائي شدن آن هم جلوگيري مي كند. چون دولتي است كه فقط دست اش را به غرب دراز كرده و غرب را مايع نجات خود مي داند.