روزنامه های روسی تأکید می کنند که اگر آنکارا در هشدارهایش جدی باشد، شرکت های روسی می توانند در یک آن حدود 20 میلیارد دلار از دست بدهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه نزاویسیمایا گازتا، در تحلیلی تأکید می‌کند فاجعه بزرگی در انتظار روسیه است و در پایان با استناد به دیدگاه کارشناسان ثابت می کند که این فاجعه چندان بزرگ نیست و شاید حتی تخیلی باشد. نویسنده از آنجا شروع می کند که تخلف از حریم هوایی ترکیه می تواند روسیه را از متحد اقتصادی مهمی محروم کند که مسکو به او امیدهای زیادی بسته بود. این نتیجه گیری از هشدارهای اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره قراردادهای گازی و اتمی مورد علاقه روسیه است

نویسنده تأکید می کند که اگر آنکارا در این زمینه جدی باشد، شرکت های روسی می توانند در یک آن، حدود 20 میلیارد دلار از دست بدهند. علاوه بر موضوع گاز که در همه رسانه‌های گروهی روسیه منعکس شده است، روسیه تا کنون در ساخت اولین نیروگاه اتمی در ترکیه 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و می تواند این پول را از دست بدهد.

نویسنده مقاله صادرات جمعی بالفعل و بالقوه گاز روسی به ترکیه را هم محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده است که روسیه می تواند مبلغ گزافی از دست بدهد. به تعویق افتادن ساخت خط لوله جریان ترکی هم یکی از نشانه های سرد شدن روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور است.

نویسنده بعد از آن از قول کارشناسان اقتصادی اعلام می کند که حرف های اردوغان دور از واقعیت به نظر می آید. اردوغان به علت متوقف شدن روند مذاکرات و در انتظار تشکیل دولت جدید ترکیه اوقاتش تلخ است و او از این بهانه برای خالی کردن دق دلی خود استفاده کرده است.

در همین راستا، والری نستروف از مرکز مطالعاتی سرمایه گذاری اسبربانک توضیح می دهد که ارسال گاز به ترکیه از طریق چهار خط لوله صادر می شود که دو خط لوله از این تعداد روسی هستند، یک خط آذربایجانی و یک خط لوله ایرانی.
به گفته نستروف، ایران گاز خود را به قیمت 600 دلار بابت یک هزار متر مکعب می فروخت و گاهی به طور غیر مطمئن رفتار می کرد که گازپروم روسی طی مدتی کمبود گاز ایرانی را برای ترکیه جبران می کرد.

آذربایجان نیز فعلاً 6 میلیارد متر مکعب گاز صادر می کند و می تواند این صادرات را تا 6 میلیارد متر مکعب دیگر افزایش دهد ولی این صادرات از دست دادن 30 میلیارد متر مکعب گاز روسی را جبران نمی کند. کارشناسان بعید می دانند که کسی بخواهد نیروگاه اتمی آق قویو را تکمیل کند زیرا در مرحله نهایی مناقصه ترکی که روسیه برنده آن شد، همه شرکت های خارجی از آن خارج شده بودند. روسیه تا کنون در این پروژه پیشرفت چندانی نکرده و می تواند از آن صرفه نظر بکند ولی بدون تردید در صورت تحقق این امر به دادگاه داوری بین المللی شکایت خواهد نمود.

روزنامه روسی ایزوستیا نیز در تحلیلی به قلم آرسنی پوگوسیان به اظهارات ضد روسی اردوغان و تبعات اقتصادی احتمالی فسخ قراردادهای گازی و اتمی ترکیه با روسیه پرداخته است.

در این تحلیل آمده است: کنستانتین سیمونوف رئیس بنیاد امنیت ملی انرژی و کارشناسان دیگر خسارات سالانه روسیه را معادل 9 میلیارد دلار برآورد می کنند. ولی سیمونوف تأکید می کند که اظهارات اردوغان با منطق اقتصادی مطابقت ندارد زیرا این کشور از امکان متنوع کردن واردات گاز برخوردار نیست. ترکیه به افزایش خرید ها از آذربایجان از طریق خط لوله تاناپ امیدوار است ولی این طرح تا سال های 2022-2021 راه اندازی نخواهد شد.

مشکلات آذربایجان در زمینه راه اندازی میدان شاه دنیز تا کنون باعث شده است که آذربایجان از روسیه گاز بخرد.
تولید گاز در ایران در ماههای آگوست و سپتامبر سال جاری نیز کاهش یافته است. سیمونوف تأکید می کند که اظهارات اردوغان سیاسی و عاطفی است. برای مثال، ادعاهای وی مبنی بر اینکه ترکیه بزرگترین مصرف کننده گاز روسی است، صحت ندارد و همه این را می دانند.

نویسنده در ادامه تأکید می کند که نیروگاه اتمی در ترکیه با شرایط بسیار نامناسب برای پیمانکار ساخته می شود: حدود 20 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری شود ولی این پول تنها از تعرفه نیروی برق به مجری طرح باز می گردد. با وجود دوستی ترکیه با آمریکا، شرکت Westinghouse این شرایط را قبول نکرد. لذا انتخاب روسیه به عنوان سازنده نیروگاه به دوستی بین روسیه و ترکیه ربطی ندارد. یک دیپلمات روس در این باره می گوید وقتی عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه بود، او همیشه می توانست بیانات عاطفی اردوغان را جبران کند و آنها ائتلاف خوبی تشکیل می دادند ولی چنین روابطی بین اردوغان و داوود اغلو برقرار نشده است. البته داوود اغلو تا کنون اعلام کرده است که از توضیحات طرف روس درباره حادثه با هواپیما های جنگی راضی است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    27 62
    روسیه عددی نیست و در مقابل آمریکا به زانو در می آید
    • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      55 29
      آمریکا یه کشور ورشکسته است که روز به روز کارخونه هاش دارن تعطیل می شن ... آمریکا مثل مرگ از روسیه می ترسه ... روسیه با موشک هاش می تونه آمریکا رو خورد کنه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    39 34
    به سود ایرانه ..... چون هر چقدر روسیه بیشتر با آمریکا و عربستان و ترکیه بد باشه به سود ایرانه
  • سامان RO ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    29 8
    شرایط همکاری های گسترده اقتصادی ترکیه و روسیه به هرحال تغییر خواهد کرد و این بهترین فرصت برای ما ایرانی هاست تا کمی فقط کمی از جای ترک ها را در بازار پرمصرف روسیه بگیریم... البته اگر مانند همیشه فرصت سوزی نکنیم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    12 47
    روسیه کمونیست و از یهود بدتر برادر ما ایرانی های به ظاهر دیندار است........رابطه با اینا اشکالی نداره