یک روزنامه نگار روس با بررسی حوادث تلخ و دردناک حج امسال از جمله سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و ازدحام مرگبار منا نوشته است: ترکیه، اردن و حتی حوثی های یمن به اداره حج و مقدسات جهان اسلام اولی تر از آل سعود هستند.

به گزارش خبرآنلاین پیتر لووف در وب سایت ایران رو نوشت: اگر مسأله حج و خادم الحرمینی را از نظر تاریخی بررسی کنیم، معلوم می شود که آل سعود به مکه و مدینه ربطی ندارند. پادشاهی سعودی به شکل کنونی تنها در سال 1932 در پی جنگ های متعدد در شبه جزیره عربستان به وجود آمد. در سال 1902 عبد العزیز آل سعود 22 ساله، ریاض را به تصرف خود در آورده و بزرگ این شهر از خانواده الرشید را به قتل رساند. در سال 1912 عبدالعزیز تمام منطقه نجد را از آن خود کرد. در سال 1925 مکه به تصرف عبدالعزیز در آمد. روز 10 ژانویه سال 1926 عبدالعزیز آل سعود پادشاه حجاز اعلام شد. در سال 1927 بریتانیا استقلال این پادشاهی را به رسمیت شناخت. چند سال بعد عبدالعزیز تقریباً تمام عربستان را به تصرف خود در آورد. 23 سپتامبر سال 1932 نجد و حجاز یک کشور واحد به نام عربستان سعودی را تشکیل دادند.

به نوشته این روزنامه نگار روس قبل از آن شرفای هاشمی که اخلاف مستقیم حضرت محمد (ص) بودند، امور مکه را بر عهده خود داشتند. از سال 1519 تا سال 1916 منطقه تاریخی حجاز که در امتداد دریای سرخ واقع شده است، عضو امپراطوری عثمانی بود. به عبارت دیگر، سلطان ترکیه خادم عالی حرمین بود. در سال های 1925-1916 حجاز پادشاهی مستقلی بود که بسیاری از کشورها و از جمله بریتانیا و اتحاد شوروی آن را به رسمیت شناخته بودند. بنا بر این، سعودی ها بر اثر یک جنگ غاصبانه حق حرمین را از آن خود کردند. آنها به حضرت محمد (ص) و مقدسات اساسی اسلامی ربطی ندارند و در حق و در عمل غاصب هستند. حالا که این موضوع پیش آمده است، باید گفت که ترکیه، اردن و حتی حوثی ها برای اداره مراسم حج و مقدسات اسلامی حق بیشتری دارند تا خانواده غاصب سعودی.

پیتر لووف در ادامه می نویسد: تصادفی نیست که بسیاری از روحانیون برجسته اسلامی در طول ده ها سال دعوت کرده اند که حرمین اسلامی مکه و مدینه به منظور حفظ وحدت امت اسلامی و احقاق عدالت تاریخی و اجتماعی از حدود اختیارات پادشاه سعودی گرفته شده و در اختیار همه مسلمانان گذاشته شوند. کمیته ویژه سازمان همکاری های اسلامی که از نمایندگان همه دولت های اسلامی صرف نظر از کثرت نفوس آنها تشکیل شده باشد، می تواند مدیریت آنها را بر عهده خود بگیرد. این کمیته باید مدیریت امور حرمین اساسی مسلمانان را که وهابیون با توسل به زور و اتکا بر مساعدت امپراطوری بریتانیا 83 سال پیش غصب کردند، بپردازد. بار اساسی مسئولیت در قبال ایجاد موجبات افتادن حرمین به دست آل سعود بر دوش امپراطوری بریتانیا و سرهنگ جاسوس و ماجراجوی انگلیسی افتاده است که به روابط جنسی غیر سنتی متمایل بود و لورنس عربستان نامگذاری شد.

متن کامل یادداشت پیتر لووف درباره حادثه منا را فردا صبح در صفحه بین الملل بخوانید

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    57 8
    یعنی چیزهایی گفته میشه که با عقل سازگار نیست. نه بیان مسئولیت امور حج عربستانو بدن به ایران. ما تو اداره داخلی امور کشور موندیم منتظر... هستیم. چطور میشه. شما حاضرید اداره امور یک جایی را به کشور دیگه بدهید که اتظار داشته باشی طرف امور داخلی مملکت خودشو واگذار کنه؟
    • بی نام A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      3 2
      سلام تو عربستان موقع نماز اکثر مغازه ها و دست فروش ها بدون اینکه مغازه شون رو قفل کنند و یا بساط دستفروشی شون رو جمع کنند میرن مسجد و نماز میخونن بدون اینکه ترس از دزدیده شدن اموالشون رو داشته باشن ، اینرو همه زائرینی که رفتن مکه به وضوح دیده اند آیا ما در کشور خودمون همچنین امنیتی رو داریم خواهشا منصف باشیم
    • رضا A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      4 2
      فعلا شرایط اینجوریه که اگر دست فروش جلوی خیابان گینه هم یه چیزی در مخالفت با سعودی ها بگه میشه تیتر اول اخبار ما
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    39 15
    اگه عثمانی از بین نرفته بود چه قدر وسیع می شد
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    5 4
    آخه یک روزنامه نگار روس که به خدا اعتقاد ندارد در مورد مراسم حج اظهار نظر کند ما باید ذوق زده بشیم
  • حسن IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    3 3
    کلا خالی بندی های این روس ها خیلی خنده داره
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    3 2
    من موندم از خبر انلاین که حرف یک کمونیست رو در باره بزرگترین مراسم مسلمانان چاپ و بهش بار و پر میده ؟ روسیه درباره حج نظر نداده بود که داد
  • الکس IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    2 3
    پس ایران چی؟؟؟این روزنامه نگار روسی مسلمون تشریف دارند که از امور مدیریت حج صحبت می کنند؟؟؟
  • سعید A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    2 2
    اخه پول میبرن میریزن دهن وهابیون بعد انتظار دارن باهاشون حوا حوا کن من عموم رفته حج یه پسرش زندگی سختی داره .من اصلا نرفتم استقبالش. عمو جان حج تو پسرته . بابا اون پول کمک کنید به جوون ها که میخوان ازدواج کنن ثوابش بیشتر از صد تا حج هستش .
  • 001 IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    8 5
    ترکیه بهترینه ... نهایت انطباق سنت و مدرنیته ...
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    5 3
    این روسها چند وقته خوب دارن هندونه زیر بغلمون میزارنا ببين چه باجی گرفتن که اینجوری دارن دم تکون می دن
    • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
      1 1
      باج نه چپاول اونم با همکاری دوستانشون تو ایران.چرا از ترکیه بد میگن چون ترکیه فعلا داره روسیه رو تلکه میکنه