۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

در روزهای پایانی مذاکرات هسته ای یکی از خبرگزاری های ژاپنی به نقل از مقام وزارت نفت احتمال بازگشت شرکت ژاپنی اینپکس به آزادگان جنوبی را مطرح کرده بود.

افزایش تعداد دکل های حفاری در میدان مشترک آزادگان جنوبی در شرایطی مطرح شده که افزایش تولید 30 هزار بشکه ای از این میدان که پیش تر بنا بود در سال جاری محقق شود به سال آینده موکول شده است.

 فراز و نشیب توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که از روز اول توسعه این میدان تا کنون وجود داشته همچنان ادامه دارد و در تازه ترین دور از تحولات وعده افزایش تعداد دکل‌های حفاری در این میدان نفتی مشترک داده شده و گفته می شود که احتمال ورود مجدد ژاپنی ها به این میدان نفتی وجود دارد.

نگاهی به تاریخچه توسعه این میدان نفتی نشان از آن دارد که در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ میلادی) در جریان سفر سید محمد خاتمی، رییس جمهور وقت به ژاپن دو کشور به توافقاتی در این راستای توسعه میدان دست یافتند که منجر به امضای قرارداد با شرکت ژاپنی اینپکس برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی شد، اما کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی به رهبری اینپکس با وجود مذاکره‌های انجام شده، در سال ١٣٨۵ از حضور در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی کناره گیری کرد و به این ترتیب طرح توسعه زودهنگام این میدان در سال ١٣٨۶ به طور مشترک به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شد و در پایان همان سال، ظرفیت تولید روزانه آزادگان جنوبی به ٢٠ هزار بشکه و سپس 50 هزار بشکه رسید.

پس از آن در مهرماه سال ١٣٨٨ و در اوایل دولت دهم، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین به امضا رسید و در نهایت با توجه به تغییرات اعمال شده در طرح جامع توسعه، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده آغاز شد.

اما روند کار چینی ها در این پروژه با تاخیرهای بسیار همراه بود به طوری که پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال 1393، در حالی که شرکت چینی وعده داد که نسبت به پیشبرد پروژه اقدامات مناسب را انجام دهد اما باز هم پیمانکار چینی به وعده خود عمل نکرد، در حالی که پس از مهلت 90 روزه به شرکت چینی باز هم فرصت یک ماهه به این شرکت داده شد، اقدامی از سوی پیمانکار صورت نگرفت به گونه ای که گفته می شود این پروژه طی 19 ماه حضور پیمانکار چینی فقط 9 درصد پیشرفت داشته است بنابراین عملکرد چینی ها باعث شد که اوایل سال گذشته حکم خاتمه قرارداد چینی ها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر شود.

از سوی دیگر در حالی که طبق برنامه زمان بندی تولید زود هنگام از این میدان مشترک تا پایان سال جاری باید 30 هزار بشکه افزایش یافته و به 80 هزار بشکه می رسید اما سید محمود مرعشی، مجری طرح توسعه این میدان نفتی اعلام کرده که تولید از این میدان در سال 95 به 80 هزار بشکه در روز می رسد.

به گفته او بر این اساس برنامه‌ تدوین شده 36 ماه بعد از ترک چینی‌ها، تولید از آزادگان جنوبی باید در فاز نخست به 320 هزار بشکه در روز برسد که این برنامه تا پایان سال 96 محقق خواهد شد.

این در حالی است که وی سال دی ماه سال گذشته و در جریان بازدید خبرنگاران از میادین نفتی غرب کارون اعلام کرده بود که این برنامه تا اواخر 1395 یا اوایل 1396 محقق خواهد شد.

بر اساس این گزارش در حالی که توسعه این میدان توسط شرکت های داخلی نیز طبق برنامه پیش نرفته، اعلام شده که چنانچه مذاکره با شرکتهای داخلی و خارجی برای حفاری چاههای باقی مانده آزادگان جنوبی به عقد قرارداد منتهی شود، ١٢ دکل دیگر به دکل‌های مستقر در این منطقه اضافه می‌شود.

اما از سوی دیگر این روزها بحث ورود مجدد ژاپنی ها و یا چشم بادامی هایی که کیفیت کارشان ار چینی ها بسیار بهتر است به گوش می رسد، به طوری که در روزهای پایانی مذاکرات هسته ای یکی از خبرگزاری های ژاپنی به نقل از مقام وزارت نفت احتمال بازگشت شرکت ژاپنی اینپکس به آزادگان جنوبی را مطرح کرده بود.

به علاوه در جریان سفر تابستانی هیات ژاپنی به ایران به نظر می رسد مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است، البته در مذاکرات ژاپنی‌ها با مسئولان وزارت نفت ایران تنها اینپکس پشت میز مذاکره نبوده است و نمایندگان 21 شرکت ژاپنی در این هیات حضور داشته‌اند تا جدیت این چشم‌بادامی‌های با کیفیت‌تر از چینی‌ها را برای بازگشت به ایران ثابت کنند.

وزیر ژاپنی نیز در پاسخ به این پرسش که ژاپن تا چه حد درباره گسترش روابط تهران و توکیو مصمم و جدی است، گفته است که حضور من به همراه ٢١ شرکت ژاپنی از بخشهای مختلف نفتی، انرژی، صنعتی و مالی گواه جدیت ما برای همکاری با ایران است و این در حالی که پیش از سفر به ایران ١٠٠ یا بهتر است بگویم ١٠٠٠ شرکت ژاپنی تمایل داشتند به تهران بیایند.

اکنون و در آستانه ورود به عصر جدید صنعت نفت ایران که شاهد حضور غول های نفتی دنیا در کشور خواهیم بود باید دید که آیا ژاپنی هایی که گفته می شود در توسعه آزادگان تعلل کرده و در ارائه طرح توسعه این میدان اطلاعات کافی ارائه نکرده اند و حتی به اعلام برخی هدفشان برای حضور در طرح توسعه آزادگان جنوبی تبادل اطلاعات این میدان با آمریکایی ها بوده است باز هم به این میدان وارد می شوند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =