ایسنا نوشت: رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در حوزه غذای به صورت قاطعانه با تخلفات برخورد می‌کنیم و در این حوزه مسامحه‌ای نداریم، در حین حال استراتژی جدید وزارت بهداشت برای انجام اصلاحات لازم در نان‌های سنتی را تشریح کرد.

رسول دیناروند در آستانه روز جهانی غذا و در نشستی با خبرنگاران گفت: 16 اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. امسال در ایران روز جهانی غذا را 25 مهرماه و با همکاری پنج دستگاه از جمله کانون صنایع غذایی، دفتر فائو در ایران، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برگزار می‌کنیم. محور برنامه امسال نیز امنیت غذایی و تامین پایدار غذا عنوان شده است.

وی با تاکید بر آنکه نگاه سلامت به غذا همواره وجود دارد، ادامه داد: در ایران مشکل دسترسی عادلانه به غذا تا حدودی حل شده است و ما جزو کشورهایی نیستیم که بخشی از مردمشان به غذا دسترسی ندارند. تعداد افرادی که به غذا دسترسی ندارند در کشور ما به زیر 4 درصد رسیده است که البته وزارت رفاه برنامه‌ای جهت کمک به این افراد دارد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: عمده نگرانی ما مربوط به دسترسی به غذای سالم است. فراتر از آن هم نگرانی ما به افراط در غذاهای پرکالری که از دید ما آسیب‌رسان هستند مربوط می‌شود. به طوری که میانگین کالری دریافتی ایرانیان حدود 20 درصد بالاتر از میزان مطلوب است. به عنوان مثال در مصرف شکر ایرانی‌ها 20 درصد بالاتر از حد استاندارد دنیا مصرف دارند. در زمینه نمک نیز مصرف ما دو برابر سرانه مصرفی نمک در دنیاست. در روغن‌ها هم 20 درصد اضافه بر استانداردها مصرف داریم. از طرف دیگر در مورد ترکیب روغن‌ها نیز وضع‌مان مناسب نیست.

در موضوع سلامت مردم کوتاه نمی‌آییم

دیناروند درباره ترکیب روغن‌های مصرفی در کشورمان افزود: اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی کشور بیش از حد مجاز است. هرچند که طی 10 سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و میزان اسیدهای چرب ترانس کاهش یافته اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. شاید 10 سال زمان نیاز باشد تا بتوانیم میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن‌ها را صفر بکنیم. از طرف دیگر در برنامه ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر یکی از اهداف اصلی صفر کردن میزان اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حواشی به وجود آمده در زمینه سلامت گروه‌هایی از مواد غذایی نظیر فرآورده‌های گوشتی، لبنیات و...، گفت: با وجود حواشی که هنوز در این زمینه وجود دارد اما خوشبختانه همگرایی در این حوزه در دولت بیشتر شده است و سازمان‌هایی که در این حوزه مسوولیت دارند نظیر سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و... نگاه‌هایشان منسجم‌تر و همکاری‌هایشان بهتر شده است، هرچند هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم اما با گذشت زمان وضعیت بهتر شده است و دستگاه‌های مختلف در اجرای وظایف‌شان راسخ‌تر هستند و حمایت جدی دولت نیز در این زمینه وجود دارد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: ما شرایط کشور را درک می‌کنیم و می‌دانیم باید از صنعت ملی خود حمایت کنیم و آسیبی به اشتغال وارد نشود، اما هرجایی که سلامت مردم با خطر مواجه باشد، وظیفه خود را انجام می‌دهیم و در موضوع سلامت مردم کوتاه نمی‌آییم. خوشبختانه حمایت دولت نیز در این زمینه وجود دارد. اعتراضاتی هم که پیش از این در دولت وجود داشت، در حال حاضر بسیار کمتر شده است.

دیناروند در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی نظارت بر سلامت فرآورده‌ها و محصولات غذایی گفت: مسوولان تضمین کیفیت در واحدهای تولیدی حضور دارند و سلامت فرآورده‌های غذایی را کنترل می‌کنند. اینکه انتظار داشته باشیم این افراد حقوق‌بگیر دولت باشند، میسر نیست. تعداد افرادی که در این حوزه فعال هستند، حدود 3000 نفر است این در حالیست که 11 هزار واحد بزرگ و کوچک غذایی از وزارت بهداشت پروانه فعالیت دارند، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که خود تولیدکننده مسوولیت کیفیت تولیدات خود را بپذیرد. از طرفی مردم مطمئن باشند اگر تخلفی اتفاق بیفتد و این تخلف شناسایی شود، با جدیت با آن برخورد می‌شود.

وی افزود: اگر برخورد با تخلف به موقع و قاطع باشد، مطمئن باشید که تولیدکننده خود مسوولیت سلامت کالای خود را می‌پذیرد. ما قاطعانه با تخلفات برخورد می‌کنیم و مساحمه‌ای در این زمینه نداریم. کار دیگر ما آن است که پس از تولید نیز محصولات در سطح عرضه کنترل کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارنظر سازمان‌های مختلف نظیر دامپزشکی و استاندارد درباره سلامت محصولات غذایی گفت: یکی از اشکالات در اختلافات میان دستگاه‌ها، طرح مباحث در رسانه‌هاست. این موضوع نه به مردم و نه به دستگاه‌ها کمکی نمی‌کند. ما به عنوان سازمان غذا و دارو مسوولیت قانونی سازمان‌های دیگر را به رسمیت می‌شناسیم، اما هرجایی که سلامت و صحت کالایی مورد تاییدمان نباشد، مطمئنا اجازه ورود آن کالا به بازار را نمی‌دهیم. مردم هم در این زمینه نگران نباشند. مثلا وقتی می‌گوییم خمیر مرغ را تایید نمی‌کنیم، مطمئن باشید که این خمیر وارد هیچ فرآورده گوشتی نمی‌شود.

دیناروند در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سلامت آب‌معدنی‌های موجود در بازار گفت: بررسی‌های لازم به دقت در این زمینه انجام شده است. آب معدنی دماوند نیز در حال حاضر تولید نمی‌شود اما آب آشامیدنی دماوند از نظر سلامت هیچ مشکلی ندارد و آن را تایید کرده‌ایم. با تخلفات مربوطه برخوردهای لازم صورت گرفته است.

تمدید پروانه‌ منوط به نصب چراغ راهنمای تغذیه‌ای

وی همچنین درباره چراغ‌راهنمای تغذیه‌ای که از سال گذشته مقرر شد تولیدکنندگان محصولات غذایی طی فرصتی 18 ماهه جهت نصب این چراغ بر روی محصولاتشان اقدام کنند، گفت: این موضوع مقداری صنعت را نگران کرده است، چراکه از طرفی هزینه‌های آنها را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر کالایی که چراغش قرمز باشد، فروشش کاهش خواهد یافت، به همین دلیل است که استقبال چندانی از این طرح نشده است.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: البته تعداد زیادی از تولیدکنندگان نیز برای درج این چراغ راهنمایی تغذیه‌ای اقدام کرده‌اند. حتی در فرآورده‌های اسنک که معمولا نمک و چربی بیش از حد مجاز دارند، برخی شرکت‌ها چراغ را نصب کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنیم.

دیناروند افزود: شش ماه دیگر زمان باقی است تا سایر شرکت‌ها هم جهت درج این چراغ تغذیه‌ای اقدام کنند. البته اکنون در مورد فرآورده‌های صادراتی اجباری نداریم اما فرآورده‌هایی که توزیع کشوری دارند حتما باید برای نصب چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی محصولاتشان اقدام کنند، در غیراین صورت پروانه‌های جدید به آنها داده نمی‌شود و در مجموع تمدید پروانه‌ها منوط به نصب چراغ راهنمای تغذیه‌ای است.

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سقف شکر مجاز در نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار گفت: اصلاحات باید در استانداردهای ملی کشور اتفاق بیفتد. در مجموع باید به صورت رسمی سقف شکر مصرفی نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار و بدون گاز و میوه‌ای اصلاح شود. این موضوع در کمیته فنی مربوط به فرآورده‌های غذایی تصویب شده و در چارچوب سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر پیش می‌رود. به عنوان مثال اکنون برای نوشابه‌ها حداقل 11 درصد شکر مجاز شده است این در حالی است که نظر ما حداکثر 9 درصد شکر است. تمام این موارد باید اصلاح شود.

مشکل جدی نان‌های سنتی

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نان‌های مصرفی نیز گفت: متاسفانه در مورد نان مشکل جدی داریم. نان سنتی هم می‌توان با رعایت مواردی سالم باشد، اما اکنون در مورد بسیاری از نان‌ها این موارد رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال نمکی که در نان سنتی استفاده می‌شود، بیش از حد مجاز است. جوش‌شیرین استفاده می‌کنند و پخت نان هم با استفاده از حرارت مستقیم صورت می‌گیرد و به همین دلیل شاهد سوختن و دوده گرفتن نان هستیم که تمام این موارد مضر است. سیاست ما آن است که نان صنعتی جایگزین نان سنتی شود اما متاسفانه مردم از این موضوع استقبال نکردند.

دیناروند در خاتمه افزود: باز هم به مردم توصیه می‌کنیم نان‌های صنعتی و بسته‌بندی را در سفره‌هایشان داشته باشند. استراتژی جدید ما این است که در نانوایی‌های سنتی روش‌های صنعتی را به کاربریم. از تولیدکننده‌هایی که در این زمینه فعالیت کنند نیز حمایت لازم را خواهیم کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    68 1
    قیمت نان که آزاد کردید خب لامصبا سلامت نان هم تنظیم کنید همه چی دست خودتونه
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    3 1
    یک عمر ملت بینوا رب و ابلیمو وشیر و...تقلبی و سرطان زا خوردنیهو چی شده اینقد سلامت مردم مهم شده واستون؟ بخدا همه کارخونه های تولید مواد غذایی مجرم و جنایتکارنتورو قرآن اینقد شعار ندین
  • مازنی A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    5 0
    با احترام خدمت نان بربری باید عرض کنم چیزی که بدیهی‌ه در این رابطه اینه که نان‌ای سنّتی پرتی بالایی دارند که غالباً قسمت‌های از آن مثل خمیر داخل بربری و دور لواش دو ریخته می‌شه حتی موقعی که تازه هست و البتّه دوام پائینی دارند که باعث می‌شه به سرعت بیات بشوند در حالیکه نان‌های ماشینی این حالت رو کمتر دارند به عنوان مثال نان باگت با نگهداری در یخچال حداقل دو تا سه روز طول می‌کشه تا بیات بشه که البتّه شاید باز هم مشکل خمیر داخلش رو مثل بربری داشته باشه امّا نان تست هم دوام بسیار بالاتری داره و هم پرتش تقیباً صفره اونوقت دولت یارانه رو به نان سنّتی تعلّق می‌ده و از مردم می‌خواد که نان رو بهینه مصرف کنند در حالیکه خودش می‌تونه با تقسیم یارانه این مسأله رو کنترل کنه
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    2 0
    مردم چیکار کنند ؟؟ پس نقش تعزیرات و غله چیه ؟؟؟ همش تقصیر کارخانه های آرد و مافیای آرد در غله است . بی کیفیت ترین آرد رو تحویل نانوائی ها می دن و .....
  • عععع IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    2 1
    این همه مواد غذایی غیر استاندارد درسوپرمارکت هاهست انوقت میگویند در موضوع سلامت مردم کوتاه نمی‌آییم
  • ایرانی A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    1 0
    برخورد قاطعانه با تخلفات غذایینگید تو را به خدا آدم خندش می گیرد .
  • بی نام RO ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    4 4
    نون صنعتی خیلی زود بیات میشه و کپک می زنه مزه شم اصلا خوب نیست .