سخنان رئیس جمهور با مردم آغاز شد:با تصویب طرح امروز مجلس تنها شورای نگهبان باقی می ماند/1

رئیس جمهور سخنان خود در تلویزیون را با سلام به امام حسین آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاين ، رئيس جمهور در ادامه با عرض سلام خدمت مردم ايران گفت: به مردمي سلام مي کنم که خودشان را آماده مي کنند براي ابراز ارادت به امام حسين و خاندان عترت. البته امسال مردم ما قبل از ماه محرم به خاطره فاجعه منا غمگين شدند. اين فاجعه نشان از بي کفايتي حاکمان عربستان است. هزاران نفر از مسلمانان جهان در اين حادثه کشته شدند. از کشور عزيز ما هم حدود 400 نفر کشته شدند.

اهم اظهارات رئيس جمهور در ادامه مي آيد:

من به همه خانواده هاي جانباختگان تسليت عرض مي کنم و همچنين به کل مردم ايران. از مسئولان و دست اندرکاراني که در اين مدت تلاش کردند تا به وظايف خود عمل کنند تشکر مي کنم. از بعثه مقام معظم رهبري تشکر مي کنم. بايد علت اين حادثه مشخص بشود و مردم ما از مسير آينده حج آگاه بشوند. 

قبل از اينکه به نکته اي که اعلام کرديد اشاره کنم قبلا مي خواهم از همه آن هايي که در تحقق برجام تلاش کردند، همه ملت ايران تلاش مستمر در اين 12 سال کردند. به خصوص در اين دو سال مردم ما تلاش کردند و مقاومت کردند و هدايت هاي مقام معظم رهبري هم هدايتگر بود. همچنين از مجلس شوراي اسلامي که طرحي را تهيه کردند و وظايفي را بر عهده دولت گذاشتند تشکر مي کنم. علي القاعده تنها چيزي که باقي مي ماند شوراي نگهبان است. بعد از آن دولت بايد اقدام کند. يک سري از اقدامات را اجرايي کرده ايم.

هفته ديگر روز پاياني آن 90 روز بررسي برجام در دولت هاست. بعد از آن هم ما بايد اجرا را شروع کنيم و هم آن ها بايد شروع کنند. علي القاعده يک تا دو ماه ديگر پيش روي ما بيشتر نيست تا تحريم ها برداشته بشود و شرايط براي کشور ما تغيير پيدا کند.

در اين توافق و مذاکرات هسته اي يکي از نکاتي که از آغاز اهميت داشت مسايل اقتصادي بود. به خاطر اينکه حربه اي که دشمن در اختيار گرفته بود از دستش خارج شد. در زمينه فشار ، حربه اقتصادي و تحريم بود. تحريم تجاري سابقه داشت. تحريم نفتي هم سابقه داشت در عراق. اما تحريم بانکي از ايران شروع شد. اين اولين باري بود که قدرت هاي بزرگ انجام دادند. بايد روي اين دقيق بشويم که چرا آنها فکر کردند از طريق اقتصادي مي توانند به اهداف برسند. آن سال هايي که وفور دلارهاي نفتي بود آن ها ديدند که ما متکي به نفت هستيم و وقتي مي فروشيم بايد از طريق بانک بايد پول ها جابجا شود فهميدند بايد از اين طريق وارد شوند. وضعيت اقتصادي ما به آن ها اين علامت را داد که از اين طريق وارد شوند. بنابر اين آن ها فروش نفت و بانک را هدف قرار دادند. پس از تحريم نفتي در آمد ما به 70 ميليارد دلار کاهش پيدا کرد. در سال 90 و 91 قيمت نفت به آن صورت قيمت نفت کاهش پيدا کرده بود. حتي ما تا اوايل سال 93 قيمت نفت کاهش پيدا نکرده بود. کاهش درآمد نفتي را ديديد که چه مشکلاتي را براي کشور ايجاد کرد.

رشد اقتصادي ما در سال 91 منهاي 3 شد. وقتي دولت کار خود را شروع کرد تورم بالاي 40 درصد بود. اولين کاري که بايد مي کرديم اين بود که از طريق اقتصادمان پيام بدهيم که مي توانيم بدون شما تورم را کاهش بدهيم و مي توانيم از رکود خارج بشويم. توفيق دولت در سال هاي 92 و 93 اين بود که در قدم اول تورم کاهش پيدا کرد. ما در سال 92 گفتيم کاهش تورم تا 34 درصد کاهش پيدا کرد. تا پايان 93 به 15 درصد رسيديم. ما اين مسير را ادامه مي دهيم. در شهريور تورم نقطه به نقطه ما کاهش قابل توجهي داشت وتا حدود 11 درصد کاهش پيدا کرد. در کل هم تورم ما رو به کاهش خواهد بود. از طرف ديگر ما در زمينه رکود کاري کرديم که در سال 93 خارج شديم. آمارهاي بانک مرکزي هم همين را نشان مي دهد. ما در سال 93 رشد 3 درصد را تجربه کرديم. کاهش تورم ، رشد اقتصادي و ثبات بازار را کنترل مي کرديم و جلو مي رفتيم. در سال 93 با دو مسئله مواجه شديم. در سال 93 علي رغم اينکه علامت مثبت به دنيا داديم طرف مذاکراتي ما فکر کرد که حربه تحريم ديگر کارگر نيست و خود آن ها در سال 93 در اظهاراتشان مي بينيد که اعلام مي کنند که تحريم کارگر نيست. اقدامات دولت اين پيام را به خوبي به آن ها رساند. اين خيلي کمک کرد به ما در مذاکرات. اين ضرورت بود که به طرف بگوييم که تحريم کارگر نيست. اگر در اقتصاد خوب عمل کنيم ديگر اين تحريم باز نمي گردد. اگر آن ها ببينند حربه آن ها عمل نمي کند ديگر به دنبال آن نمي روند. اگر بخواهيم تحريم را براي هميشه از کشور دور کنيم بايد طبق سخن مقام معظم رهبري بايد اقتصاد مقاومتي را جدي بگيريم.
ادامه دارد.......

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =