روزنامه اعتماد نوشت: بنا بر اعلام مشاور و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تامین اجتماعی، ازدواج کودکان طی ١٠ سال گذشته کاهش نداشته است.

فرشيد يزداني كه در نشست ماهانه انجمن حمايت از حقوق كودكان با محوريت «ازدواج زودهنگام كودكان» صحبت مي‌كرد، ضمن اشاره به تبعات ازدواج و طلاق براي افراد كمتر از ١٨ سال، واژگان به كار رفته براي اين پديده نه چندان جديد را برآمده از يك رويكرد سلطه‌‌محور دانست و گفت: «كودك با ازدواج وارد چرخه‌اي مي‌شود كه از نظر فردي، كودكي و شادي او را از بين مي‌برد و اين به پيري جسمي، جنسي، روحي و رواني مي‌انجامد. از طرفي ديگر جامعه خود را از افراد توانمند محروم مي‌كند و خانواده‌اي كه كودك او رشد نيافته است دچار نقصان كاركردي مي‌شود. ازدواج كودكان ناشي از رويكرد سلطه‌‌گرايانه است و با تحكم و تشخيص مصلحتي مي‌توان كودكي را به ازدواج واداشت. يادآور مي‌‌شوم كه دليل اين تحكم، فقر اقتصادي و فرهنگي خانواده‌هاست. به باور من فقر اقتصادي است كه فقر فرهنگي را همراه مي‌آورد. آمار هم مي‌گويد در جايي كه توسعه‌‌يافتگي اقتصادي كمتري رخ داده، ازدواج كودكان بيشتر است. در عين حال ازدواج كودكان استمرار فقر است و مدام فقر را بازتوليد مي‌كند ضمن آنكه به تبع ازدواج زودرس، گسترش ابعاد آسيب‌هاي اجتماعي رخ مي‌دهد كه از جمله آن مي‌توان به اعتياد و طلاق كودكان اشاره كرد.»

يزداني در اشاره به آمارهاي موجود از ازدواج كودكان در ايران گفت: «سال ٩٠-٨٩ آمار ازدواج كودكان را منتشر كردم كه از آمار ثبت احوال استخراج و ذخيره كرده بودم‌ اما ثبت احوال اين آمار را تكذيب كرد و از آن سال به بعد آمار ازدواج كودكان از آمار رسمي حذف شد اما طبق آمار رسمي از سال ٨٥ تا شش ماه اول سال ٩٤، ٨٩٠ هزار نفر آنان دختر بودند. از آن سال به بعد گفتند آمار ازدواج كودكان كم شده در حالي كه اين آمار افزايش پيدا كرده است.»

در حالي كه ازدواج با واژه متضاد اما ناگزير طلاق همراه است به گفته يزداني «عمده اين طلاق‌ها سهم روستاييان بود كه نسبت به جمعيت روستايي، آمار بالايي است،.»

در اين نشست همچنين شيرين احمدنيا؛ عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، درباره تبعات بارداري و زايمان كودكاني كه در سنين كودكي ازدواج مي‌كنند، گفت: «در كشورهاي كمترتوسعه‌يافته كه فرهنگ سنتي بر آن حاكم است افراد قلمرو كودكي را پشت سر مي‌گذارند و وارد دوران بزرگسالي مي‌شوند. در كشورهاي در حال توسعه يك نفر از هر سه دختر پيش از رسيدن به ١٠ سالگي ازدواج مي‌كند و با ٧٠٠ميليون زن در جهان مواجهيم كه در كودكي مادر شده‌اند. بنا بر آمار اعلام شده از سوي يونيسف، شيوع ازدواج كودكان دختر در كشور نيجر ٧٨درصد، آفريقاي جنوبي ٦٨ درصد و بنگلادش ٦٥درصد است و به استناد همين آمار، در ايران هم ١٧ درصد دختران پيش از ١٨ سالگي و سه درصد پيش از ١٥ سالگي ازدواج كرده‌اند كه قانون و شرع همچنان مجوز وقوع چنين ازدواجي را مي‌دهند و‌ بنابراين حتي زير سن ١٣ و ١٥ سال هم ازدواج‌هايي رخ مي‌دهد.»

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =