علی پاکزاد

علی پاکزاد: در حالی که قیمت 350 تومان برای هر لیتر بنزین که مجلس پس از فشارهای دولت تصویب کرده است از قیمت جهانی این فرآورده در مبادلات روز خلیج فارس هم گرانتر است، دولت ادعا می کند واردات بنزین متوقف نمی شود.

اکبر ترکان معاون برنامه ریزی وزیر نفت در مصاحبه ای با سایت آفتاب اعلام کرد: بنابر مطالعات انجام شده در صورت تصویب پیشنهاد بنزین 350 تومانی و گازوئیل 100 تومانی در مجلس، علیرغم کاهش 20 درصدی مصرف سوخت، باز هم واردات این دو فرآورده سوختی را در سال آینده خواهیم داشت.

این در حالی عنوان می شود که در حال حاضر بر اساس ارقام رسمی وزارت نفت قیمت فوب خلیج فارس بنزین سوپر معادل لیتری 340 تومان و بنزین معمولی برابر 270 تومان است وبا توجه به پیش بینی که از قیمت نفت در سال آتی وجود دارد باید شاهد کاهش بیشتر این قیمت ها هم باشیم.

سخنان اکبر ترکان که خطاب به مجلس شورای اسلامی بیان شده است حاوی چند نکته است که نباید از آن غفلت کرد.

اول آنکه دولت مدعی بوده است با قیمت 400تومانی پیشنهادی در لایحه واردات بنزین را متوقف می شد در حالی که در حال حاضر در قیمت 350 تومان عنوان می شود تقاضا تنها 20 درصد کاهش خواهد یافت.

دوم آنکه پیش از این عنوان می شده است که به دلیل قیمت پایین بنزین سیل بنزین ایران توسط قاچاقچیان به آنسوی مرزها سرازیر می شده است و در صورتی که قیمت ها با دیگر کشور های منطقه هماهنگ شود این قاچاق که باعث "تقاضای کاذب" در بازار می شود مهار خواهد شد ولی در سخنان معاون وزیر نفت هیچ خبری از این مسئله نیست مگر آنکه فکر کنیم با سهمیه بندی بنزین قاچاق مدتی است که مهار شده است که آن صورت هم باید تاثیر آنرا در منحنی تقاضا می دیدیم که در این زمینه هم هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و تا آنجا که به منابع رسمی در این زمینه مربوط می شود همواره از تندتر شدن شیب صعودی تقاضا خبرداده شده است.

در چنین شرایطی می توان برداشت کرد حتی اگر قیمت بنزین را از مرز 400 تومان را هم بگذرد باز هم رشد تقاضای بنزین با تولید داخلی این فرآورده هماهنگ نخواهد شد و تمام سیاست های افزایش قیمتی که تا امروز با توجیه مهار مصرف به اجراء گذاشته شده است تنها برای جبران کسری بودجه دولتها بوده است.

وقتی" تبصره سیزده" عقیم می ماند و توسعه محل ونقل عمومی فدای دعواهای سیاسی می شود حتی اگر مجلس قیمت بنزین را 800 تومان تصویب کند بازهم مصرف کنندگان ناچارند از این فرآورده با میزان فعلی مصرف کنند زیرا شبکه حمل ونقل عموی قابل اتکایی ندارند تا جایگزین خودروی شخصی کنند و یا خودروی کم مصرفی در بازار انحصاری خودرو سازان داخلی عرضه نمی شود که بتواند میزان مصرف این فراورده را کاهش دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =